Over de Press Days, #reclame en authenticiteit.
Vorige week ging ik voor het eerst naar de Press Days in Antwerpen. Ik was al eerder uitgenodigd, maar het kwam nooit goed uit. Deze keer viel het juist op mijn dag recup en besloot ik - met een klein hartje - toch eens langs te gaan. Voor wie de Press Days niet kent: dat is een event waarbij Antwerpse persagentschappen hun deuren openzetten voor journalisten, bloggers en influencers om de nieuwe producten van hun klanten te ontdekken.
Ik ging dus met een klein hartje, want 1) ik ben maar een kleine blogger, 2) ik ben dan nog eens een personal/creatieve blogger en 3) ik ben heel selectief in collabs. En ik moest helemaal alleen gaan. Een oproepje op IG leerde me wel dat An van Nononsonsmons (topmadam!) er ook zou zijn, ook voor de 1e keer, dus besloten we samen te gaan.
Eenmaal daar was mijn 1e gedacht "f*ck, wat kom ik hier doen". Mijn oog viel op een heleboel - mooie, dat wel - interieurspullen en op beautystuff. Helemaal mijn ding niet. Sommige bezoekers zorgden ervoor dat ik heel bewust werd van mijn bleke, ongeschminkte gezicht, mijn nog half natte en ongesteilde haar en niet zo hippe outfit. Ongemakkelijk dus.
Dat verdween wel eens An er was en we samen de foodcorner ontdekten en we een woordje uitkregen over alle producten van de heel vriendelijke mensen van het persagentschap. Heel leuk om nieuwe producten te ontdekken en sommige dingen waren wel echt in mijn straatje: een nieuwe lijn van stevia-producten, plantaardige melk, ... Maar toch, ik weet niet goed welk gevoel ik er moest bij hebben.
Ik zag wel nog ander leuk, bekend blogvolk zoals Ineke en Lies (met kleine Estelle <3) en dat was wat het bezoek zo leuk maakte. Samen hadden we het over samenwerkingen, bloggers die hun ziel verkopen (en dus elke mogelijke samenwerking of gratis product aannemen, of het nu bij hen past of niet) en over jaloezie.
Het is en blijft een hot topic. Kathleen schreef er vorige week ook nog over, over hoe moeilijk bloggen soms wel is geworden. Want men denkt snel dat iets gesponsord is terwijl dat niet zo is. En dat er bedrijven zijn die bij opdrachten expliciet vragen om niet te vermelden dat het om een samenwerking gaat (en bloggers/influencers zijn die ingaan op deze vraag) maken het niet gemakkelijker op.
Ik geef eerlijk toe dat ik ook wel eens inga op voorstellen van bedrijven. Maar elk aanbod moet voldoen aan enkele criteria die ik voor mezelf opstelde:
- Het is interessant voor mijn volgers en past bij mijn blog.
- Het gaat om producten die ik zelf zou kopen.
- Ik mag aangeven dat het om een samenwerking gaat.
- Het bedrijf heeft er geen probleem mee dat ik eerlijk ben. Als ze me een product sturen om te reviewen ga ik het niet helemaal ophemelen. Ik geef ook aan wat ik er niet goed aan vind.
En ik vertel ook altijd dat het iets is dat ik kreeg en vermeld het steeds bij de labels dat het een collab is en als ik affiliate links gebruik (want ja, af en toe verdien ik eens een eurotje via Bol.com). Want ik post even goed foto's en blogposts van dingen die ik zelf kocht met mijn zuurverdiende centjes gewoon omdat ik het een goede product vind of omdat ik de ondernemer bij wie ik het kocht eens in de bloemetjes wou zetten.
Ik werk regelmatig samen met Mus Creatief om dingen te reviewen of voor winacties in de Bullet Journal België Facebookgroep. |
Zo denk ik bijvoorbeeld aan de blogpost die ik schreef over mijn Fitbit. Ik schreef die voor 40 dagen bloggen en omdat ik gewoon echt fan ben van mijn Fitbit. Je wilt niet weten wat voor reacties ik daar op heb gekregen... Er was zelfs iemand die mij via mail heeft uitgescholden omdat ik haar niet wou vertellen via welk agentschap ik die Fitbit kreeg. Ze kon maar niet geloven dat ik die gewoon zelf kocht.
Uit dat soort mailtjes - heb zo nog enkele pareltjes ontvangen - blijkt hoe sterk bloggen veranderd is. Ik begon 5 jaar geleden te bloggen omdat ik wou schrijven, omdat ik dingen maakte en het me wel leuk leek om dit met mensen te delen. Heel wat bloggers die ook rond die periode begonnen te bloggen deden dat voor dezelfde reden. We bloggen met intentie. Nooit gedacht dat ik via mijn blog een centje zou bijverdienen of gratis spullen zou krijgen. Dat was nooit het doel van mijn blog.
Bloggers zoals diegene die me dat bewuste mailtje sturen die zijn vaak beginnen bloggen voor de gratis spullen of het geld. Zij zagen programma's zoals Pink Ambition en leven in een wereld waar influencers succesvolle celebrities zijn. Zij bloggen, naar mijn bescheiden mening, zonder goeie intenties. Vaak is de authenticiteit ver te zoeken en verkopen ze hun ziel voor winterbanden, een stuk speelgoed of een zakje chips. Maakt deze mening me een niet serieuze, geitenwollensokken, crea bea blogster met te veel tijd dan is dat maar zo. (Dat is iets dat ik ook al eens naar mijn hoofd geslingerd kreeg en dat me op momenten nog hoog zit.)
Ik hoop dat ondanks ik wel eens samenwerkingen aanga, jullie deze blog wel nog steeds authentiek vinden en nog steeds geloven wat ik schrijf. Want het belangrijkste aan bloggen voor mij is dat mensen iets hebben aan wat ik schrijf, er door geraakt worden of zich er in herkennen. Dat ik super leuke, gepassioneerde en getalenteerde mensen heb leren kennen. Dat ik door deze blog een carrière-switch maakte, ik een webshop opende en workshops begon te geven. Dat is wat het allemaal de moeite waard maakt en het om gaat. Niet dat gratis boek of die gratis zak granola.
De conclusie van mijn relaas is denk ik het volgende. Als bedrijf (het bedrijf waar ik werk, werkt ook samen met influencers) kan ik niet begrijpen dat je durft vragen om aan te geven dat het om een samenwerking gaat. Je werkt met bloggers/infuencers voor hun authenticiteit en als je hen niet laat vermelden dat het om een samenwerking gaat, dan neem je die authenticiteit weg. Als blogger kan ik het niet begrijpen dat je in gaat op eender welk voorstel en dat je eigen authenticiteit op het spel zet. En als persoon begrijp ik niet waarom je jaloers kan zijn op successen/verhalen van andere mensen. Jaloezie is een lelijk en energie zuigend beestje. Gebruik die energie om aan jezelf te werken. Gebruik die bloggers als voorbeeld. Gebruik die successen als een doel voor jezelf.
Bij deze heb ik gezegd wat ik wou zeggen. Hoe staan jullie als lezers tegenover reclame op blogs? Haken jullie af of ontvolgen jullie mensen wanneer die duidelijk reclame maken voor bepaalde merken? En voor de bloggers onder ons: hoe staan jullie tegenover samenwerkingen en #reclame? Hoe geven jullie dit aan op je blog?
Liefs,
Miss Pixie
What the? Die reacties!
BeantwoordenVerwijderenZelf heb ik nog nooit samengewerkt met een bedrijf; sinds ik een paar maanden geleden een contactpagina aanmaakte, heb ik twee voorstellen gekregen, maar ik zag geen meerwaarde voor mijn blog, hoewel ze op zich wel bij mijn interesses aansloten. Het zou al een gigantisch interessant aanbod moeten zijn vooraleer ik overstag ga eigenlijk...
Wat niet wegneemt dat ik het wel kan begrijpen dat je als blogger samenwerkt. En ik heb daar op zich geen probleem mee als het past bij die criteria die jij hier ook schrijft. Bij jou heb ik bijvoorbeeld inderdaad het gevoel dat je er goed mee omgaat: die BuJo-samenwerkingen passen perfect én je blijft eerlijk (ik herinner mij bijvoorbeeld dat je wel enthousiast was over dat stickerboek, maar ook schreef dat het stonk :-) ). En, hoewel dat misschien minder in jouw handen ligt, ik heb niet het gevoel dat die producten ineens op 25 blogs tegelijk opduiken, wat ook bijdraagt aan het gevoel "ok, 't is een soort reclame, maar geen indoctrinatie" ;-)
Ik heb nog mooiere reacties dan die hoor... Toen ik op IG Stories de vraag postte wie er nog naar de press days ging, stuurde iemand me "Hoe kan dat dat jij een uitnodiging kreeg en ik niet? Jij hebt niet zo veel volgers".
VerwijderenIk denk inderdaad ook dat de dingen die ik aanneem van samenwerkingen in een heel andere niche liggen dan heel wat andere bloggers. Ik vind dat je bij mamabloggers - en no offense naar die bloggers - het makkelijker ziet dat het gesponsord is omdat ze dan bijvoorbeeld met 10 tegelijk in Bellewaerde zijn en stories posten.
Ik ben van het principe, ieder doet wat hij wil. Zo ook ik :-) Als ik merk dat er sponsoring/reklame/samenwerkingen/..... aan te pas komen stop ik onmiddellijk met lezen of het moet op een dusdanige manier geschreven zijn dat ik het niet direkt door heb, dat kan gebeuren. En als dat, naar mijn gevoel, te vaak gebeurt dan aarzel ik niet om te ontvolgen. En dat heeft niks te maken met jaloezie of welke andere negatieve instelling dan ook. Ik zal daar ook nooit lelijke commentaren op geven want echt, ieder doet wat hij wil maar ik probeer al die commerciële inspanningen zo veel mogelijk te weren.
BeantwoordenVerwijderenUit nieuwsgierigheid: ook als het bijvoorbeeld om een review gaat en die echt eerlijk is geschreven? Ik review regelmatig wel eens een boek. Soms zijn dat recensie exemplaren die ik kreeg of zelf aanvroeg, soms zijn het boeken die ik zelf kocht.
VerwijderenDie reacties zijn soms echt niet te doen. Ik krijg tegenwoordig ook vaak reacties dat mensen het niet geloven dat ik iets zelf gekocht heb. En dat terwijl ik zelden sponsored content heb want ik ben een veel te kleine blog om met samen te werken :-) Maar het zorgt er dus wel voor dat ik heel vaak dingen niet meer durf delen om die reacties te vermijden. Terwijl het wel vaak gaat om producten die ik zelf kocht en waar ik dus zelf enthousiast over ben.
BeantwoordenVerwijderenAls het gaat om die paar samenwerkingen die ik dan toch aangeboden krijg ben ik daar ook zeer kritisch in. Als het niet past bij mijn blog & mezelf dan ga ik er niet op in. Dito als ze me vragen om expliciet NIET te vermelden dat het om een samenwerking gaat. Ik ben daar liever heel eerlijk en transparant en geef dat telkens ook gewoon aan van kijk ik heb dat gekregen.
Dus no worries, ik versta je heel goed & kom hier nog steeds graag lezen :-)
Fijn om te horen dat je hier nog graag komt lezen :) Minder fijn om te lezen dat je sommige dingen niet meer durft delen. Dat zou echt niet mogen...
VerwijderenIk zit momenteel in de knoop met een kookboek dat ik zelf kocht, maar waarvan ik zag dat er bloggers zijn die hem kregen.. Dus nu durf ik er niets over schrijven of posten op IG.
Ik deel je mening volledig. Maar dat wist je al. ;-) Het is een fijne lijn dat evenwicht. Af en toe eens uit de bocht gaan, is op zich geen ramp. Daar leren we uit. Ik heb vooral door de jaren geleerd wat ik niet wil. Ik werd gelukkig steeds gespaard van zo'n giftige opmerkingen. Maar ja, ik heb mijn fitbit ook wel zelf betaald.
BeantwoordenVerwijderenEn hé, we kunnen toch niet allemaal onze overtheknee glitterlaarzen, zonneklep en doorschijnende regenjas uit de kast halen om aandacht te trekken. Dan 1000 x liever een geitenwollensokken crea bea blogster xxx ;-)
Omg, die outfit staat voor eeuwig op mijn netvlies gebrand :p
VerwijderenHelemaal akkoord. Hoe vielen de Press Days mee? Ik kreeg al verschillende uitnodigingen, maar durfde ook om dezelfde redenen niet te gaan. (Want wie zit er nu te wachten op mij?)
BeantwoordenVerwijderenHet was een ervaring. Ik vond het fijnste dat ik An en Lies nog eens zag en het agentschap was ook heel vriendelijk. Maar weet niet goed of ik hier nu verder iets mee ga doen.
VerwijderenAmai, ik wist niet dat ze speciaal vroegen om niet te vermelden dat het om reclame gaat. Misschien niet slecht dat daar regels over komen.
BeantwoordenVerwijderenVerder heb ik dus helemaal geen probleem met reclame of het feit dat populaire mensen soms dingen krijgen. Dat is logisch. Bovendien krijg je het ook niet gewoon, je moet er tenslotte ook nog een blog of instagrampost of zo over schrijven dus is het ook wel werken. Maar ik vind het dus wel fijn dat er bij staat dat het om een samenwerking gaat.
Ik heb dat zelf nog niet meegemaakt, maar er zijn bedrijven die dat vragen dus. En inderdaad: eenduidige regels zouden het beste zijn.
VerwijderenHet is en blijft een moeilijke topic hé .. nu er richtlijnen zijn zullen samenwerkingen allicht sneller ''opvallen". Ik ben van mening dat het zeker kan, als het binnen het plaatje past. Ik kreeg ook al voorstellen, die ik niet aannam. Ze pasten wel in de lijn van mijn blog maar ik vond het gewoon geen "wauw" producten. Zelf had ik ze zeker niet gekocht -wist ik al op voorhand- dus zag ik geen meerwaarde. Ik zou het ook niet kunnen: iets positief beoordelen terwijl ik er niets aan vind. Ik blijf het wel moeilijk hebben met hetzelfde product op x aantal blogs op hetzelfde moment te zien passeren. En van bvb stoffen, nieuwe patronen weet je gewoon al op voorhand waar je moet gaan lezen. Op die manier krijg je ook een select clubje, merk je aan veel dingen! Maar het is wel zo dat vele merken nu pas écht mee springen op de kar van de blogwereld en net dat maakt het nu net minder aantrekkelijk voor mij .. al zit tijdsgebrek/geen blogzin daar ook voor iets tussen 😉
BeantwoordenVerwijderenIk vind dat wel een goeie leidraad: als je het niet zou kopen, dan moet je het ook niet aan nemen als samenwerking. En ik vind dat eender welk product het is: je moet eerlijk zijn. Sommige bedrijven appreciëren dat, andere niet. Ik blijf in recensies voor de schriften van Mus Creatief maar herhalen dat ik het jammer vind dat ze hun pagina's niet nummeren en ze sturen me nog steeds dingen op ;) Goeie samenwerking dus. Heb ooit eens voor een andere uitgeverij een boek een slechte recensie gegeven en sindsdien krijg ik nooit antwoord als ik van iets een recensie exemplaar vraag :p Slechte samenwerking dus.
VerwijderenOp zich vind ik reclame, gesponsorde content of wat dan ook op blogs niet erg, áls het maar binnen die blog en de stijl van de blogger past. Een beautyblogger die het opeens over grasmaaiers heeft in een taal die duidelijk niet de hare is, ja, dat klopt gewoon niet. De geloofwaardigheid is dan ver te zoeken en zulke artikels zijn ook helemaal niet waarom ik die bewuste blog bezoek.
BeantwoordenVerwijderenOf mamabloggers die over winterbanden schrijven :p (ben die dan ook gaan ontvolgen).
VerwijderenAuthentiek is een woord dat alles zegt vind ik. Het is een moeilijk evenwicht, want iedereen krijgt graag eens iets om te reviewen. Ik geef altijd aan als het om #reclame gaat, maar kies enkel voor samenwerkingen die bij mijn blog passen (en dingen die dus mijn lezers ook interessant kunnen vinden). Bij jouw blog vind ik het er zeker niet over; alles wat je schrijft past bij wie je bent. Bij andere bloggers is dat wel anders, en om die reden ben ik gestopt ze te volgen :-)
BeantwoordenVerwijderenLeuk om te horen dat je hier nog graag komt lezen. Ik ben de laatste maanden ook gestopt met een aantal bloggers te lezen en te volgen op IG. Heel jammer.
VerwijderenIk werkte nog maar heel beperkt samen, vooral stofjes en patroontjes dus echt negatieve reacties kreeg ik nog niet. En ik kom ook gesponsorde posts lezen, het enige waar ik mij aan erger is dat ik dan op 5 blogs hetzelfde verhaal zie. Zo voelt het echt niet meer origineel voor die blogger en haak ik af, denk maar aan de vele smartphoto blogs achter elkaar of plots zat iedereen hetzelfde weekend in Oostende... Dus voor mij kan het maar dan liever van een kleine zelfstandige die maar enkele mensen iets stuurt dat dan zelfs nog verschillend kan zijn per blogger om zo bij hun karakter te passen
BeantwoordenVerwijderenIk moet eerlijk toegeven dat ik ook al samenwerkte met Smartphoto. En dat ik toen achteraf heel verveeld zat met het feit dat nog veel mensen die mail hadden gekregen en dus veel blogs op hetzelfde moment. Toen ze me later opnieuw mailen, stelde ik als voorwaarde zelf te mogen kiezen wanneer ik iets schreef en dat was ok voor hen, dus dat voelde iets beter. Maar er zijn inderdaad sommige dingen waar ik ook bij wegklik of stop met lezen.
VerwijderenIk vind het ZO vermoeiend om bij elke blogpost te denken aan "ah maar wacht ik moet er bij zetten dat het niet gesponsord is" roloog zucht. Ik krijg zelden voorstellen tot samenwerking en voor mij hoeft dat ook niet, het bezorgt me te veel druk want wat als je het product nu écht niet goed vindt.. Enfin.
BeantwoordenVerwijderenDat van Smartphoto is mij toen ook opgevallen haha :)
Kortom: trek u dat allemaal niet aan. Gij blogt gelijk gij wilt, en waarover ge wilt. En ik lees veel liever authentieke blogs dan van die influencers van wie ge weet dat die voor het geld schrijven en dus misschien niet eens menen wat ze zeggen.