52 manieren om je leven eenvoudiger te maken: een uitleen-catalogus

Dat ruilen hip is, kon je al eerder lezen hier op de blog. Maar we gaan niet alleen vaker ruilen, we gaan ook steeds vaker dingen aan elkaar uitlenen. Er zijn van die zaken die we niet vaak gebruiken en die heel wat plaats innemen in je woning zoals bijvoorbeeld een wafelijzer, een frietketel, ... Wij zelf hebben die zaken niet in huis en als we het eens nodig hebben, gaan we bij familie langs en lenen we het een weekje. Ikzelf leen ook vaak spullen uit en ben altijd tevreden als ik iemand hiermee blij kan maken.

Een tijdje geleden heb ik me gek gezocht naar een van mijn boeken. Heel de boekenkast overhoop gehaald, enkele handtassen doorzocht en mijn naaikast en maar niet vinden. Plots begon het me te dagen dat ik het boek niet thuis zou vinden: ik had het namelijk uitgeleend. Ik ging snel eens door mijn boekenkast en noteerde alle boeken die ontbraken en stelde een lijstje op met aan wie ik deze boeken had ontleend. Allemaal goed en wel, maar twee weken later was dat papiertje natuurlijk spoorloos verdwenen. (Hoe kan het ook anders?)

Gelukkig was er mijn BFF Evernote om me te helpen met een iets duurzamer systeem aan te maken waarbij de kans klein was dat ik het zou verliezen. Ik maakte een document met 2 tabellen: eentje met alles wat ik had uitgeleend en eentje met alles wat ik had ontleend. Elke tabel bestaat uit 5 kolommen:
  1. Wat? (Bvb: boek, cd, rokje, handtas, ...)
  2. Titel?
  3. Uitgeleend aan/ontleend van:
  4. Uitgeleend/ontleend op:
  5. Teruggekregen/teruggebracht (en in die kolom staan van die leuke afvinkblokjes. Nog een reden waarom ik van Evernote hou!)
En natuurlijk met roze letters ^^
Nog een voordeel aan dit Evernote-document: ik heb het altijd bij me via de smartphone-app en kan het dus steeds raadplegen en bijwerken. Echt ideaal! En gedaan met de paniekaanvallen omdat ik zogezegd iets kwijt ben.

Lenen jullie ook vaak spullen? Of slaat je hart al een tel over enkel bij het idee dat je iemand anders je geliefkoosde boeken, cd's, ... te leen geeft? Iemand al een slechte leen-ervaring gehad? En vooral: hoe houden jullie overzicht op wat je hebt uitgeleend of ontleend?

Liefs,
Miss Pixie

Reacties

Populaire berichten