dinsdag 20 februari 2018

Het 5:2 dieet: wat ik zoal eet op een vastendag

Zoals ik in mijn post van gisteren al aangaf, ben ik nog steeds bezig met het 5:2 dieet. Ik begon er vorig jaar in juni mee. Ik heb het een hele tijd vlot volgehouden omdat ik het niet ervaar als dieet, maar als een levensstijl. Een levensstijl die heel flexibel is en dus ook iets minder streng was tijdens de maand december en januari. De eerste kilo's gingen er heel snel af (ik denk dat dat vooral vocht was dat ik vasthield) en nu gaat het wat trager. Die laatste kilo blijft plakken, maar misschien moet ik me daar wel bij neerleggen.


Deze foto postte ik op mijn Instagram-stories rond de feestdagen. Die outfit was al meer dan een jaar de kast niet uit geweest, want ik kreeg het rokje niet eens meer over mijn heupen. Afgelopen zaterdag haalde ik nog een ander rokje uit de kast dat ik voordien niet meer over mijn billen kreeg en nu terug vlotjes kon aandoen. Echt zo blij mee!

Hoewel het protest van het lief gaan liggen is, krijg ik wel nog vaak opgetrokken wenkbrauwen wanneer ik uitleg wat 5:2 inhoudt. Mensen zijn er echt van overtuigd dat het niet gezond is en dat ik verhonger op die vastendagen. Wat dus helemaal niet het geval is. Eerlijk is eerlijk: die eerste twee weken waren moeilijk en dan had ik wel wat een hongergevoel tijdens die vastendagen. Vanaf week 3 was dat volledig weg. Ik bruis ook van energie op die vastendagen en kan me veel beter concentreren.

Dan volgt de vraag: wat eet je dan zoal? Ik kies ervoor om overdag niet te eten, maar enkel te drinken: water, koffie, thee en soms ook soep. Maar er zijn heel wat mensen die hun 500 kcal verdelen over verschillende maaltijden. Voor mij werkt dat niet, want dan krijg ik pas echt honger. Doordat ik overdag enkel drink zijn mijn avondmalen altijd rond de 400 - 500 kcal. En meestal neem ik als dessert nog een stukje fruit of een potje yoghurt. En heel soms een stukje chocolade, want op sommige dagen heb ik dat gewoon nodig.

Ik hou mijn vastendagen op maandag en woensdag. Dat wil zeggen dat ik op woensdag mijn maaltijd meeneem naar het werk (wij eten samen met onze jongeren). Mijn Tapas Yumbox is hiervoor zo handig! Echt een goeie investering :)

Mijn favoriete avondmalen op een vastendag zijn:
  • Soep, vooral tijdens de afgelopen wintermaanden. Met een beschuitje of klein stukje brood.
  • Een slaatje van rucola, komkommer, meloen en parmaham afgewerkt met pijnboompitten en mosterddressing.




  • Een warm slaatje van gegrilde groenten.
  • Een stukje gegrilde kip met ovenfrietjes van wortel, zoete aardappel en pastinaak.
  • Chili sin carne.
    Voor 4 porties gebruik ik: 1 rode ui, 1 teentje look, 1 rode paprika, 1 blik Biona chili bonen, 1 blik bruine linzen (uitgelekt), 1 blik tomatenblokjes en 2 eetlepels olijfolie. Ui, look en paprika kort aanstoven in de olijfolie. Dan de linzen, bonen en tomaten toevoegen en gedurende 30 minuten laten sudderen. Kruiden met peper, zout, paprika en cayennepeper. 1 portie telt 219 kcal. Ik eet dit meestal met wat bruine rijst of quinoa of in een wrap. Je kan dit trouwens perfect invriezen!
  • Wortelwrap met sla, komkommer, tomaat, radijzen, lente ui en kalkoenspek met wat yoghurt als dressing. Of soms wat light mayo. 
  • Wortelwrap met een roerei en koude groenten.
  • Wortelwrap met gegrilde groenten.
    (Ik ben echt fan van die wortelwraps! Ze zijn van het merk No Fairytales en je kan ze vinden bij Albert Heijn. Ze hebben ook varianten op basis van rode biet en groene kool.)




  • Omelet met ui, champignons en verse kruiden.
  • Courgetti met tomatensaus of paprikasaus, kalkoenspekjes en pijnboompitjes.
  • Bloemkoolrijst met een stukje gegrilde kip en gegrilde courgettes.
  • Een verse stoommaaltijd uit de Albert Heijn, vooral de kip met boontjes en aardappelen zijn ideaal voor een vastendag. En geen gedoe met koken, gewoon in de microgolf stoppen. (#luiwijveneten for the win)





    En wat denken jullie: klinkt dat als honger lijden? Voor mij niet echt :) Ik moet er wel bij zeggen dat  ik me soms wat belachelijk voel als ik sla sta af te wegen, maar juist is juist he ;) Ik gebruik trouwens de My Fitness Pall app om alles bij te houden wat ik eet en drink. Heel handig is dat je zowat alle voeding kan scannen en dat het in hun database staat. Verder is de app ook gesynct met mijn Fitbit app en kan ik dus ook zien hoeveel ik heb gestapt of heb gesport. 

    Ik ben echt blij dat ik de stap naar 5:2 heb gezet. Nu ik niet zo veel meer wil afvallen ben ik in sommige weken zelfs al overgeschakeld op 6:1. Het is misschien niet voor iedereen, maar voor mij werkt het. Ik ben heel blij dat ik bijvoorbeeld geen nee hoef te zeggen tegen een lekker stukje taart van mijn zus in het weekend ;)





    Meer lezen over het 5:2 dieet? Ik las het boek van Kate Harrington dat je op Bol kan kopen als paperback voor €10 of als e-book voor €6,99. De Vlaamse Lien Braekevelt schreef er ook een boek over dat je voor €19,99 kan bestellen. Aan dat boek is ook een leuke Facebookgroep gekoppeld.

    Liefs,
    Miss Pixie

    #40dagenbloggen 7/40
    Aantal ingezette skipdagen: 0/6

    4 opmerkingen:

    1. Ik krijg dezelfde opmerkingen, maar voor mij ook een dieet dat werkt. Maar inderdaad die laatste kilo's willen er moeilijk af....succes nog met die laatste kilo!

      BeantwoordenVerwijderen
    2. Ook hier 5:2'er en ook hier vaak fronsende reacties als ik het vertel. Daarom dat ik het vaak gewoon verzwijg. Op het werk valt dat zo niet op, omdat het niet zo abnormaal is een middagpauze over te slaan en door te werken.
      Net als jij eet ik op mijn vastendagen (trouwens ook maandag en woensdag,lol) enkel 1 maaltijd 's avonds. Als ik 's morgens mijn maag niet opstart duurt het vele langer eer ik honger heb, maar over het algemeen heb ik het nooit bijzonder moeilijk gevonden. Ik heb jaren op mijn eten gelet, soms ook met weegschaaltjes en zo, zonder merkbaar resultaat, behalve in mijn humeur, omdat ik niks mocht. Tot nu toe is dit het enige dieet dat ik gemakkelijk volhoud en dat resultaat geeft!
      De laatste maanden ben ik wel wat minder goed bezig, met de feestdagen en zo, en ben ik (helaas) opnieuw 2 kilo bij gekomen (maar de teller staat nog steeds op -8 kg). Mijn eigen schuld, want ik heb echt veel briel gegeten en aan stressgerelateerd binge eating gedaan. Nu de officiële vastenperiode begonnen is, ben ik ook weer serieus begonnen met 5:2.
      Dank voor de inspiratie in maaltijden! Dit is vaak een moeilijke, vind ik. Ik zou ook wel geïnteresseerd zijn in de exacte porties van elk ingredient?
      Nog veel succes! Goe bezig alvast :-D

      BeantwoordenVerwijderen
    3. Ik heb al vaak over 5:2 gehoord maar sta er zelf ook een beetje sceptisch tegenover. Vind het wel fijn dat het voor jou werkt, en dat je het ook kan volhouden. De gerechtjes die je maakt op een vastendag klinken trouwens ook echt wel heel lekker, krijg er meteen honger van! Succes nog met die laatste loodjes :)

      BeantwoordenVerwijderen
    4. Ik ben al twee keer begonnen met het vastendieet maar houd het nooit langer dan een maand vol. Hoewel ik me inderdaad energieker voel op de gewone dagen, en mijn weegschaal is dan ook liever. Ik at ook enkel 's avonds, want anders was mijn maag precies "wakker" en de hele dag aan het zeuren. Maar de honger, omg, die raak ik maar niet gewend, die begint al in de vroeger namiddag waardoor de vastendagen echt als een straf aanvoelen op den duur... Ik kan me dan ook zeer moeilijk focussen. Toch geloof ik dat het goed is voor je lijf om op die manier efkes te resetten.

      BeantwoordenVerwijderen