Pin it and make it #3: Sorbetto top with a twist

**For English scroll down**



Ondertussen al mijn 3e Pin it & make it with Liesellove-project. Ik ben echt blij dat ik op deze manier toch al enkele van mijn pins heb omgezet in fysieke projecten. Ook deze keer dook ik in mijn stoffenkast en haalde ik mijn naaimachine boven en dat voor een gratis naaipatroon dat ik al eeuwen geleden pinde: de Sorbetto top van Colette Patterns.





Ik heb hier thuis een hele mand met onafgewerkte projecten en daar zat nog een mooi stukje viscose in van bij Madeline de Stoffenmadam waaruit ik vorig jaar ook een een rokje maakte. Ik zag in dat restje nog wel een bloesje, liefst met Peter Pan kraagje en kapmouwtjes. En eventueel ook mooie zwarte knoopjes. 







Na eventjes door mijn Pinterest te hebben gescrolld, besloot ik de Sorbetto-top te gebruiken als basis en dan gaandeweg aan te passen tot het bloesje dat ik in mijn hoofd had :) Dit zijn de veranderingen die ik maakte:
  • Ik knipte het voorpand NIET aan de stofvouw, maar knipte 2 delen.
  • De stukjes van het voorpand die in het originele patroon dienen voor de plooi, gebruikte ik als knopenpad. Ik zorgde voor een extra accent met zwarte paspel langs de rand van het knopenpad.
  • Eens de schoudernaden gestikt waren, zette ik het kraagje vast. Ik tekende mijn kraagje zelf en koos voor zwart katoen dat ik verstevigde met een dunne laag vlieseline. Op Pinterest vind je ook wel gratis patronen voor een kraagje. Ik legde de slechte kant van het kraagje op de goede kant van de stof en stikte die met een hulpstiksel vast op 0,5cm van de rand. Daarna stikte ik bias langs de goede kant van het kraagje, ik plooide die naar binnen en stikte hem vast aan de slechte zijde van mijn stof. Zo zie je uiteindelijk geen stiksel meer, want het stiksel zit onder het kraagje. (Een volledige tutorial voor deze werkwijze haalde ik hier.)
  • De kapmouwtjes tekende ik ook zelf (zijn eigenlijk gewoon ovalen) en knipte ik ook uit zwarte katoen. Ik gebruikte dezelfde werkwijze dan bij het kraagje en werkte ook af met bias.
  • Omdat het achterpand nogal baggy was, maakte ik bovenaan een kleine stolpplooi.
  • Als sluiting koos ik voor zwarte Kamsnaps (omdat ik wat bang ben om knoopsgaten te maken :p).
En zo, mijn bloesje was klaar. Ik heb er in totaal een twee uurtjes aan gewerkt en ben superblij met het resultaat. Al ga ik bij een volgend bloesje het patroon wel verlengen want het komt echt veel te kort naar mijn zin waardoor ik het waarschijnlijk alleen maar kan dragen met een highwaisted rokje waar ik het bloesje kan instoppen. Dus mijn tip: meet het patroon heel goed na en verleng het.










Viscose met vogeltjes - Madeline de Stoffenmadam
Zwarte katoen - Max Bloch
Kamsnaps - Stoffenspektakel
Rokje - New Look
Schoenen - Guess
Oorringen - Hema
Handtas - Kringloopwinkel + Veritas

Make-up & foto's - Emily's Make-up

Wie van jullie maakte ook al eens de Sorbetto-top? Wat vinden jullie van het patroon? Ik ben alvast fan! Maakten jullie ook aanpassingen of maakte je de klassieke versie?

Liefs,

Stephanie

You can follow me on Facebook / Instagram /Bloglovin.
Snapchat --> MissPixie1990

***


Wow, this is already my third Pin it and make it with Liesellove-project :) I'm having so much fun with this project and I'm so happy that I'm finally turning some Pins into physical projects. For this project I also got my sewing machine out. I had this beautiful fabric laying around and I thought it would make a beautiful blouse. I imagined a blouse with a Peter Pan collar, cap sleeves & black buttons. But I didn't really knew which pattern I could use.





So I scrolled through my Pinterest & stumbled upon the free Sorbetto Top pattern from Colette Patterns. I decided to use it as a basis and add some changes along the way. These are the changes I've made:
  • I've cut the front panel into 2.
  • I've drawn the collar myself, but can also download a free pattern. I sewed the shoulder hems and then added the collar according this tutorial.
  • I've also drawn the sleeves myself. There actually quite simple, just an oval shape. I used the same method as I did for the collar.
  • The back was a bit baggy so I added a plead.
The next time I make this pattern I will add a few centimeters in length because it turned out a bit short. For the rest I'm quite happy with the result :)













Did one of you guys already used the Sorbetto Pattern? Did you like it? And did you also made some changes?

Love,
Miss Pixie

You can follow me on Facebook / Instagram /Bloglovin.
Snapchat --> MissPixie1990


Reacties

  1. Ik vind dit topje echt zo mooi! Leuk om te zien wat je ermee gedaan hebt! En ik vind je ufo mand super! Misschien moet ik ook zoiets doen, bij mij zitten ze in een doos en zo ver uit het zicht. Ik heb laatst op een avond zowat een volledige doos afgewerkt. Zo fijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik maakte vorige zomer een sorbetto uit crepe klassieke versie en ook afgewerkt met bias draagt lekker weg.
    Missknitandsew.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi gemaakt! Met het rokje staat het je goed alleszins.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw ik ben fan!! Je straalt op de foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooike! Ik maakte hem vorig jaar en verlengde hem. Het was mijn favoriete top van de zomer en helemaal afgebleekt door de zon. Ik moet ook nog eens een nieuwke maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb hem nog niet gemaakt maar die van jou is mooi!Toffe foto's ook trouwens ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi!!! Je legt het zo simpel uit, maar het lijkt wel ingewikkeld :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi, je straalt er echt in! Stijlvol chique!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wauw, zo mooi! Staat je echt goed en ziet er fantastisch uit met dat rokje.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel mooi gedaan! Super klasse foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super mooi bloesje! Het staat je geweldig! Het Sorbetto patroon ligt hier al zeker 2 jaar afgedrukt maar ik ben er nog niet toe gekomen om het te knippen en plakken , hoewel ik echt een versie zou willen maken nu ik de jouwe zie!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een leuke versie van het zeer bekende topje. Leuke stofkeuzes ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een leuk topje! Ik vind het wel tof dat het zo kort is, omdat ik veel high waisted broeken heb. Dus voor mij zou deze lengte wel goed uitkomen denk ik. Ik onthou het projectje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dit is echt zoooo mooi... Ik heb dat stofje hier ook nog liggen... In twee kleuren dan nog, hahhaaha! Maar, je brengt we wel op ideeën! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Iemand had er toch eens een sewalong voor georganiseerd, met een goede uitleg erbij enzo. (heb ik ergens gepind...) Hier staat hij ook nog op de to-do lijst, voor tegen de zomer...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Amai, classy! Mooi wat je ermee gedaan hebt, knap!

    Ik heb 'm vorige zomer ergens eens uitgeprint, misschien komt het er deze zomer van :D

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hele mooie versie en ik ben dikke fan van de mouwtjes en het kraagje. Ik heb mij een paar jaar geleden eens aan de Sorbetto gewaagd, maar dat was toen zeker geen succes. Misschien moet ik het nog eens een kans geven, met bovenstaande aanpassingen dan. :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten