5 redenen waarom je The bullet journal method moet lezen + win je eigen Nederlandstalig exemplaar!

Op 23 oktober was het eindelijk zo ver: hét boek waar ik al een hele tijd naar uit keek lag in de rekken. Ryder Carroll, de bedenker van het bullet journal, besloot om eindelijk een boek te schrijven waarin hij zijn hele methode uit te doeken doet. Van hoe hij op het idee kwam, hoe het evolueerde en vooral waarom het meer is dan een mooi boekje. Ik las het in bijna 1 ruk uit en deel nu vol enthousiasme met jullie 5 redenen waarom je The bullet journal method moet lezen!



1. Het boek werd geschreven door Ryder Carroll himself

Eerlijk is eerlijk: er zijn al heel wat handleidingen en boeken over bullet journaling op de markt. Waarom zou je dan nog eentje kopen? Wél, deze is geschreven door de bedenker van het bullet journal. Als er iemand is die iets te zeggen heeft over het onderwerp dan is hij het wel.

Maar staat dat dan al allemaal niet op zijn website hoor ik jullie denken. Goh ja, veel wel. Maar verspreid over verschillende artikels en video's. Hier is alles verzameld en netjes opgebouwd. En ondanks dat ik zowat online leef, heb ik voor dit soort dingen toch graag een echt boek in handen. Eentje waar ik kan in markeren, aantekeningen kan maken en duidelijke referenties in mijn bujo kan van maken.

2. Inspirerend, motiverend en zonder bullsh*t!

Dat is de korte review die ik schreef op Goodreads toen ik het boek uit had en dat vat het boek mooi samen. Ik heb echt zo veel nieuwe ideeën en maakte al een tussentijdse evaluatie van mijn huidige bullet journal zodat ik mijn nieuwe (in januari) helemaal kan optimaliseren met de inspiratie die ik op deed in het boek.

Maar het boek motiveerde me niet alleen op gebied van mijn bujo zelf, maar heel zijn uitleg over goals, sprints en meer fancy woorden hebben me ook gemotiveerd om bepaalde projecten waar ik al lang over droom en nadenk aan te pakken in de komende maanden. Door het op te splitsen in een echt actieplan lijken ze niet meer onbereikbaar.

3. Back to basic

Waarom zijn heel wat mensen afgeschrikt door het concept bullet journaling? Volgens mij omdat ze op Pinterest en Instagram overvallen worden door creatieve mensen die perfect kunnen handletteren en de mooiste spreads maken. Ja, dat is intimiderend. Ik zeg niet dat er iets mis is met die journals. Dat is net het leuke aan de methode: het systeem past zich aan aan ieder zijn noden en smaak. Maar intimiderend, dat is het wel.

Daarom is het een verademing dat hij terug gaat naar de essentie. Het gaat over hoe een bullet journal een tool is om jouw leven en gedachten te organiseren. Er staan wel leuke tekeningen en enkele voorbeelden van spreads in het boek (op dotted pagina's en handgeschreven ipv getypt, love it <3), maar geen foto's. 


4. Echte mensen, echte voorbeelden

Een van mijn absolute favoriete dingen aan het boek zijn de voorbeelden van hoe een bullet journal je in bepaalde situaties kan helpen of je leven kan veranderen. Voorbeelden uit het leven gegrepen. Letterlijk! Uit zijn eigen leven, maar ook uit dat van de community. Er zaten voorbeelden bij waardoor ik met tranen in de ogen zat.

Ik denk dat het me soms zo aangreep omdat ik zelf weet hoe een grote impact deze methode op mijn leven heeft gehad. Ik ontdekte het toen ik volop gevangen zat in een burnout en depressie en pagina per pagina hielp dat schriftje me er doorheen. En het evolueerde met me mee. Waar het begon als een mental health journal waar ik vooral dingen in ging tracken werd het een planner die me hielp als startende zelfstandige en die er nu voor zorgt dat alle balletjes (meestal) in de lucht blijven. 

5. Meer dan productiviteit en plannen

Het boek gaat niet louter over productief zijn en dingen gedaan krijgen, maar meer over het waarom je bepaalde zaken (niet) doet, over inzicht krijgen in je gewoonten, nieuwe gewoontes aanleren, ... Het gaat wat mij betreft over intentioneel leven en is wat mij betreft een mooie aanvulling op selfimprovement boeken zoals The Miracle Morning, Minimalism: living meaningful life, The life chaging art of not giving a f*ck, ... 

Deze boeken zijn geen of/of-verhalen, maar hele mooie aanvullingen om naast elkaar te gebruiken. Hij haalt sommige van deze boeken zelfs aan in de loop van het boek. Ik zou zeggen: noteer ze allemaal maar in jullie To Read Collectie ;)

Algemene samenvatting

Een must read voor alle planner en selfimprovement junkies. Of je nu al een ervaren bullet journalist bent, een beginner of je twijfelt of dit wel het systeem voor jou is, dit boek moet je gewoon lezen! 

(Even een zijnoot: ik word NIET gesponsord voor deze blogpost! Ik kocht het boek zelf, gepreordered vanaf het moment dat dit mogelijk was, en alles wat hier staat is mijn eigen mening. Het Nederlandse boek voor de winactie kreeg ik nadat ik deze post had ingepland en is een mooi cadeautje voor mijn lezers.)

Win een exemplaar van De bullet journal methode



De Standaard Uitgeverij was zo lief om me een Nederlandstalig exemplaar op te sturen van Ryder zijn boek en ik maak een van jullie hier heel graag gelukkig mee :)

Wat moet je doen om dit boek te winnen?
1. Mij volgen op Facebook en/of Instagram.
2. Hieronder een reactie na laten met waarom jij dit boek moet winnen

Deelnemen kan tot zondag 18/11/2018 om 13u. Je kan in mijn blogpost van maandag 19/11/2018 lezen wie de gelukkige winnaar is. 

Geen geluk met de winactie? Je kan het boek bestellen op Bol.com in het Engels voor €20,99 of in het Nederlands voor €19,99.

Liefs,
Miss Pixie

Reacties

  1. Leuk! Misschien help de bedenker mij om eindelijk eens regelmatig te bujo'en. Zie dat ik oktober en november "overgeslagen" heb ��

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn BUJO is dringend toe aan een update. Met wat hulp van een vriend (lees: dit boek) moet dit beslist lukken.?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat ik nu zit waar jij zat toen je de bullet journal leerde kennen. Overspoeld. Ik denk echt dat bullet journalling kan helpen maar momenteel door de Pinterest-spreads het bos niet meer aan het zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt me een ideaal boek voor mij, geen of weinig fanatasietjes maar de essentie, zo kan je mijn bujo samenvatten. De laatste maanden heb ik op enkele vlakken echt veel bereikt maar het komende jaar wordt nog drukker met mijn doctoraat dat af moet, structuur lijkt me dus essentieel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waarom moet ik dit boel winnen?? Mmm, het gaat me misschien motiveren om mijn journal gewoonte terug op te pikken en vol te houden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ook ik wil natuurlijk graag winnen. Waarom? Omdat ik nu weinig orde krijg in mijn lijstjes en met een verbouwing, verhuizen en uitbouwen van een eigen zaak even door het bos de bomen niet meer zie en hieperdepiep wordt. Dus denk dat een hulp om even back to basic te gaan wel handig zou zijn 😀

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waarom dit boek perfect op mijn salontafel/living tafel zou kunnen rondslingeren? Heel eenvoudig: omdat mijn bujo kennis nog wat bijgeschaafd kan worden , ik sinds oktober dolenthousiast ben over deze methode, mijn hoofd veel meer rust kent, benieuwd ben of ik je enthousiasme kan delen,... En zo kan ik nog wel even doorgaan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik gebruik al bijna drie jaar een bullet journal. Mijn bullet journal journey begon op de website van Ryder Carroll en ik ben enorm benieuwd naar wat hij in zijn boek geschreven heeft!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zou hem ook graag willen winnen, omdat ik helaas de laatste tijd niet meer zoveel in mijn bulet journal doe en zou het graag weer willen oppakken

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh wauw, ik zou het boek heel graag willen winnen. Ik heb alles klaar liggen om te beginnen maar mijn leven zit momenteel in een wervelstorm en het lukt me niet. Wie weet helpt dit boek me op weg en kan op die manier ook weer rust in mijn koppie vinden.
    Het boek The live art of not giving a f*ck heb ik net aangeschaft. Wat leuk dat dat benoemd wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik wil dit boek graag winnen omdat het me misschien eindelijk de moed en inspiratie geeft om daadwerkelijk te beginnen bujo'en!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik zou het boek graag winnen omdat bullet journaling mijn nieuwste favoriete hobby is en ik heel graag wil bijleren van de master himself!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Als je BUJO intikt op allerlei social media, kom je de mooiste creaties tegen. Dit is zo intimiderend; ik ben geen artiest, maar ik vind de BUJO heel practisch. Ik zou graag het boek willen winnen om te begrijpen de roots van BUJO en zo de stap te zetten om met de BUJO te beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik zou graag het boek winnen als 2de exemplaar. Heb het uiteraard al zelf aangeschaft maar zou het graag cadeau doen die er veel bewondering voor heeft maar nog niet is durven starten.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het lijkt mij een super boek. Wat je ook zegt dat je zo geintimideert wordt door alle creaties en hij het juist lekker simpel heeft bedacht. Ik zit momenteel in een behoorlijk lastige situatie, geen depressie maar net zo klote. Tegen degene die mij begeleiding gaat geven zei ik ook dat ik een BuJo heb en hij werd meteen enthousiast omdat dit dus goed schijnt te werken bij andere mensen om ook dingen op orde te krijgen en inzicht natuurlijk. Aangezien je door al die mooie creaties dus ook zoiets moois wilt maken lijkt het mij echt ideaal zijn boek eens te lezen en dat aan te houden! Precies waar of dat een BuJo voor bedoeld is! Daarmee ook hopende dat ik hem dan eens goed heb en bij kan blijven aangezien ik nu toch echt te veel 'versiering' van mezelf vraag in de mijne.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik zou het boek heel graag winnen omdat ik al jaren een bullet journal heb en ik helemaal verslaafd ben hieraan :-)! Het boek zelf ligt al voor mij onder de kerstboom, maar ik heb mijn beste vriendin hier ook warm voor gemaakt, dus dan zou ik het aan haar cadeau kunnen doen. Altijd leuk om anderen hiermee kennis te laten maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh dit boek wil ik graag winnen. Ik startte al 2 keer maar gaf het na een tijdje op. Ondertussen opnieuw begonnen en mijn wekelijkse houvast geworden. Alhoewel ik nog veel te leren heb :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik wilde het altijd al eens proberen, maar slaagde er nog niet in om het vol te houden. Met een super drukke job, lijkt het mij een uitkomst. Laat dat boek maar komen!
    Jule

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Er begint een beetje sleet op mijn routine te komen; die zou wel weer een keertje opgepept mogen worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik zou het dolgraag winnen om eindelijk structuur in het plannen te krijgen, ik krijg er geen grip op en ik denk na het lezen van je review dat de oplossing weleens in dit boek kon liggen

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Omdat er op het internet vooral info staat met fancy spreads, maar ik vooral in de basis geïnteresseerd ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Net begonnen met een Bullet Journal en ik ben er echt helemaal weg van! Ik kan gerust heel wat tips en tricks gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dank voor je review. Inderdaad was mijn reactie op dit boek "maar het staat toch op de website" maar tegelijkertijd kan ik daardoor op de website veel te lang zitten kijken en klikken zonder te vinden wat ik zoek. Ik hoop dat met behulp van dit boek ik toch wat meer orde in de chaos kan creeeren die, omdat ik zwanger ben, alleen maar groter wordt... terwijl mijn geheugen alleen maar slechter wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Omdat ik hoop zo te lezen hoe ik er kan aan beginnen. Ik heb al heel veel opgezocht op internet maar weet nog steeds niet goed, hoe te beginnen...

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Waarom ik denk dat bullet journalling (is het een werkwoord?) en dus dit boek mogelijk wel voor mij zijn:
    - ik ben een eeuwige planner, maar nog meer een eeuwige plannen-niet-afmaker
    - ik heb een agenda, post-its, een notitieboekje, losse papieren, mijn hand, een app, nog een app, en het werkt niet... Ik vergeet te herlezen, verlies het, er zit geen structuur in,...
    - ik heb net loopbaanonderbreking genomen om alles eens op een rijtje te zetten
    - ik heb nu tijd om te lezen!
    Kom maar op met die tips!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Na jouw workshop bulletjournalling in onze loft, gestart met mijn eigen bujo! Wat een verademing. Geen fancy kleurboek zoals op Pinterest, maar een handige journal. Love it! Een Ryder Carrol boek vol tips zou een extra push zijn om naar een volgend niveau te gaan ��

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Zo leuk geschreven, je bent echt overtuigend :) Ik heb een bujo liggen en ben er al enkele keren in beginnen maar toch lukt het niet om hem echt goed te gebruiken. Nochtans ben ik helemaal mee met het concept maar grijp ik nu terug naar mijn to do lijstjes. Dit boek zal me mss eindelijk het juiste duwtje in de rug geven ps op Instagram ben ik Ittepetite).

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Door jou ben ik twee jaar geleden met een bullet journal. Dat het nu nog altijd mijn houvast is, bewijst voor de waarde van het systeem. Maar, ik plan weinig met een bullet journal. Het is vooral een manier om de lopende todo's bij te houden en controle te houden. Daarom zou ik graag mijn neus in dit boek steken

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik waag ook mijn kans...Lange tijd heb ik gedacht dat dit helemaal niets voor mij was. Ah nee, want mijn hoofd zat al zo vol, en dan moest ik nog gaan uitzoeken hoe het werkt, en elke dag noteren enz. Mijn gigantische slaapprobleem doet mij nu van mening veranderen, want ik ga slapen met een hoofd zo vol "to do's"...Dus begon ik de laatste tijd overal post its of lijstjes te hangen. Nog meer chaos ;-). Dus ja...tijd voor een beetje orde op zaken!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik startte met bullet journal na jou eerste blogpost over bullet journal. Nog steeds helpt dit om de chaos uit mijn leven te houden. Bedankt daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Helemaal fan van jouw reviews, en je aanstekelijkheid. Beetje bij beetje helpt bij bullet journal (al maak ik er mijn eigen ding van) me bij het ondersteunen van alles wat niet (meer) in mijn hoofd past. In december start ik met een nieuw hoofdstuk in mijn leven (nieuwe job, na 7 jaar), en ik heb alvast een boekje gekocht dat ik als werk-bujo wil gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Ik zou dit boek heel graag winnen, omdat ik al even bezig ben met bullet journalling maar ik zou mij er graag wat meer in verdiepen en nieuwe inspiratie opdoen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie dat ik hier bijsta als unknown. Mijn naam is Sarah Vanderhaegen, als je die nodig zou hebben voor de winactie :)

      Verwijderen
  33. Begin dit jaar kocht ik mijn eerste bullet journal maar, inderdaad, door al die kunstwerken bleef ie liggen. Ik durfde er gewoonweg niet aan te beginnen. Dankzij jouw workshop kreeg ik het juiste duwtje in de rug en heeft mijn bullet journal geholpen om tijdens mijn revalidatie mezelf terug te vinden, doelen te stellen, mijn hoofd leeg te maken, mooie zinnen te noteren, orde in de chaos in mijn hoofd en in mijn leven te krijgen en nog veel meer. Sinds vrijdag heb ik mijn laatste doelstelling (in januari vooropgesteld) bereikt. En ik merk dat ik in een leegte val: wat nu? De orde is weg, de chaos is er terug, mijn hoofd blijft volzetten en elke avond voor het inslapen, denk ik: och nee, ik moet terug mijn bullet journal gebruiken want zoals nu kan ik niet verder. Hij ligt op een plaats waar ik per dag tientallen keer naar kijk, lees over kijk maar elke keer weer heb ik nog iets anders dringends te doen. Mijn dagen zijn ofwel volledig leeg, ofwel razend druk maar wat ik wil doen, gebeurt niet.
    En ik weet wat me kan helpen: terug bullet journallen!!! Ik zou je dus ontzettend dankbaar zijn mocht ik dit boek winnen want je zou me dan weer dat duwtje in de juiste richting geven.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten