Generatie B(ewust): opvoeding

Het aantal keer dat vriendinnen en ik al tegen elkaar hebben gezegd: “Met mijn kinderen zal het niet waar zijn”, kan ik al niet meer bijhouden. Alles van gsm- en pc-gebruik, tot het soort boeken en tv-programma’s en zelfs kledij, we willen het anders aanpakken bij onze kinderen. Ik stel dit niet alleen vast bij vrienden, maar hoor dat kennissen van hen er zo over denken en die hun kennissen enzovoort. Ik ben van diploma opvoedster en ik heb heel wat ervaring met kinderen en jongeren. Ik krijg nog steeds mini-hartaanvallen als ik vragen krijg als “Wat is een roodkapje?” of dingen hoor als “Nee, ik ga niet buiten spelen. Dat is saai en ik word daar vuil van”. Zucht, puf, blaas! Kinderen zien hun ouders tegenwoordig enkel nog achter de pc of in de zetel met de tablet, dus weten ze niet beter dan hetzelfde te doen. Ik heb soms het gevoel dat ouders zich niet bewust zijn van hun voorbeeldfunctie. Een kind zal niet zo maar gaan buiten spelen of een gezelschapsspel nemen. Je moet hen dit leren en dat kan het beste door dit samen met hen te doen. Dat lijken ouders wel eens te vergeten.

En dan heb je nog een ander soort ouders, het soort ouders dat geen rommel en lawaai kan verdragen en hun tv als babysit gebruikt. Zo zijn de kinderen stil en hebben de ouders tijd voor hun dagelijkse beslommeringen. Als ik terugdenk aan mijn kindertijd dan kan ik me niet herinneren dat ik zoveel tijd doorbracht voor de tv. Mijn vriendinnetjes en ik hadden een drietal tv-programma’s waar we gek op waren en als we geluk hadden konden we die allemaal bekijken en dan was tv-tijd over. Ik heb nooit gemopperd als de tv uitging, want er was zoveel te doen! Mijn zusje en ik hebben waarschijnlijk een duizendtal knutselprojectjes gemaakt en als we niet aan het knutselen waren, dan was er wel iets anders te beleven. Het gebeurde amper dat we ons verveelden. En daar wil generatie B naar terug. Naar kinderen die hun kindertijd optimaal kunnen beleven en alles kunnen ontdekken wat er te ontdekken valt. Moderne media en techniek is hier zeker een deel van, maar het is niet alles.

Reacties

Populaire berichten