Start to sew

Al sinds ik de eerste keer naar Project Runway keek enkele jaren geleden, wou ik leren naaien. Het leek me geweldig om zelf zulke prachtige creaties te kunnen maken. Ik was ook heel erg onder de indruk dat heel wat van mijn favoriete deelnemers zichzelf alles hadden geleerd. Wel, ik ben nog helemaal niet toe aan dingen maken op het niveau van Project Runwway, maar ik heb hier wel enkele tips klaar voor andere DIY-lovers die net als mij net leren naaien.

Tip 1: Recht stikken

Wil je recht stikken, kijk dan NOOIT naar de naald! Ik weet het, je ogen worden er weliswaar naar toe getrokken, maar er naar kijken zorgt er voor dat je sowieso scheef stikt. Leg de rand van je stof gelijk met de rand van de naaivoet en concentreer je erop dat deze recht blijft, dan stik je zo goed als altijd helemaal recht!

Tip 2: Mooie hoeken

Toen ik net begon met naaien, lukte het me nooit om mooie hoekjes te krijgen bij de portemonneetjes en andere zakjes die ik maakte. Het was alsof er te veel stof zat. Heb jij ook dat probleem? Zie hier, de oplossing! Knip vlak naast waar de stiksels samen komen het hoekje er af. Als je het zakje (of wat je aan het maken bent) rechtdraait, neem je een haaknaald en duw je daarmee de hoekjes naar buiten.

Tip 3: Omzomen

Oké dames, tijd om je stijkijzer boven te halen. Hij is je beste vriend bij het omzomen van je naai-project. Hoe gaan we te werk. Teken op de binnenzijde een streepje op 2cm en dan nog eentje op 5 of 6 centimeter (afhankelijk hoe breed je de zoom wil). Plooi de stof om tot op het 2cm-lijntje en strijk dit zodat er een plooi ontstaan. Nu plooi je de stof opnieuw naar het lijntje van de 5 cm. Strijk de stof opnieuw om. Stik de zoom nu vast.

Tips 4: Zelf tassenband maken

Op internet en in naaiwinkels kan je tassenbanden kopen voor aan je zelfgemaakte tassen te zetten. Maar als je dan toch DIY-gewijs een tas maakt, dan kan je beter ook zelf je tassenbanden maken.

  • Voor de breedte doe je de breedte die je uiteindelijk wil x4. Ik maak mijn tassenbanden altijd 3,5cm breed, dus knip ik 2 stukken stof van 14cm breed.
  • Voor de lengte moet je er aan denken dat je ongeveer 20cm verliest door de tassenband vast te zetten (Je legt deze tussen het omgezoomde gedeelte en stik het vast. Daarna verleg je ze naar boven en stik je ze nog eens vast). Ik neem meestal stukken stof van 60 centimeter lang (voor een tas zoals op de foto hier)


Hoe ga je nu te werk? Je plooit de stof in de breedte in de helft en strijkt de stof zodat er een plooi ontstaat. Je plooit de stof terug open en plooit de zijden nu naar de plooi in het midden en strijkt de stof. Toeplooien en vaststikken! Klaar is je eigen tassenband!


Tip 5: Bias zetten

Dit was echt een openbaring voor mij! Een bias zorgt net voor die extra touch, is -eens je doorhebt hoe- heel makkelijk te plaatsen en is de eenvoudigste manier om je spulletjes netjes af te werken! Ik heb dit zelf geleerd via een andere blogger en ik ga dan ook niet zelf met alle eer gaan lopen. Hoe je zelf een bias kan zetten aan je werkje lees je hier!

Ziezo, ik hoop dat jullie iets hebben bijgeleerd door deze post of dat ik enkele onder jullie zin heb gegeven om te leren naaien!

Vergeet niet dat je vanaf nu lid kan worden van Miss Pixie's blog (linksboven op de homepage). Dit zou echt veel voor mij betekenen. Ook reacties op mijn posts zijn meer dan welkom!

Veel naaiplezier!

Groetjes,
Miss Pixie

Reacties

Populaire berichten