Stephanie/Miss Pixie, zorgleerkracht/blogger & creatieve duizendpoot, deelt hoe ze werkt

Deze week deelde Lilith van Tales from the crib hoe ze werkte. En ze daagde iedereen uit om hetzelfde te doen aan de hand van enkele vragen. Ondertussen hebben er al heel wat geweldige dames meegespeeld (links vind je onder haar post). Ik besloot om ook mee te doen. En vermits dit alweer de laatste vakantiedag is, leek het me het uitgelezen moment om dit met jullie te delen:

Stephanie/Miss Pixie, 
zorgleerkracht/blogger & creatieve duizendpoot, 
deelt hoe ze werkt

Voor ik er aan begin, wil ik nog vertellen over iets dat ik eens las in het magazine Flow. Het ging over een Amerikaanse (of Britse) vrouw die doceerde aan de universiteit en daarnaast ook (kinder)boeken schreef. Het ene was haar job waardoor er brood op de plank kwam en het andere was haar werk waardoor ze gepassioneerd was en waar ze met liefde al haar vrije tijd voor opofferde. En ik kan me in die uitleg vinden: ik, Stephanie, heb een job - zorgleerkracht - (waar ik ook van hou) en ik, Miss Pixie, heb mijn werk - bloggen en creatief bezig zijn - en dat is mijn passie. En ik hoop ooit van mijn werk ook mijn job te kunnen maken. Ik ga bij de komende vragen over beide vertellen. Here we go!

Huidige job: Zorgleerkracht in het Brussels kleuteronderwijs.
Huidig werk: Blogger en creatieve duizendpoot
Huidige mobiele toestellen: Samsung galaxy S5; Acer tablet (Windows)
Huidige computer: Omdat mijn tablet Windows als besturingssysteem heeft, gebruik ik hem ook als laptop. Ik kan hem in een toetsenbord klikken en daardoor werkt hij even handig als een mini-laptop.

Zonder welke apps/tools/software kan je niet werken en waarom?

Voor mijn job als zorgleerkracht gebruik ik vooral volgende zaken:
  • Word: om mijn weekroosters in te maken.
  • Dropbox: om mijn weekrooster te delen en toezichten in te vullen. Na de vakantie schakelen we over op Iomniwise. En aan de frustraties van onze lieve zorgcoördinator te horen, ga ik daar nog op vloeken.
  • Gmail: Om verslagen door te sturen; afspraken te maken; after-school dates te plannen; ...
Daarnaast heb ik een grote Oilily-boekentas vol met mappen en papieren:
  • Een ringmap met mijn dagagenda die ik dagelijks moet invullen terwijl ik aan het werk ben. Daarin staat met welke leerlingen ik werkte aan welke activiteit en welke materialen ik daarvoor gebruikte.
  • Een ringmap per klas waar ik ondersteun met observaties, voorbereidingen, klaslijsten, ...
  • Een ringmap met alle verslagen van mijn wekelijks leerkrachtenoverleg en zorgoverleg. 
  • Een ringmap met allerlei info uit bijscholingen, intervisies, studiedagen, ... Deze neem ik niet altijd mee. Alleen als ik weet dat ik de info uit de map die dag kan gebruiken.
  • Tot slot heb ik ook nog mijn leerkrachtenagenda om alle belangrijke zaken zoals personeelsvergaderingen, intervisies, MDO, ... in te noteren.
Voor mijn werk als blogger en creatieve duizendpoot gebruik ik enkele andere zaken:
  • Mijn Singer-naaimachine is mijn beste vriend! Zonder hem zou ik niet veel naaiwerk gedaan krijgen en dus ook niet al te veel zaken hebben om over te bloggen. Om mijn projecten te organiseren gebruik ik een naaiplanner. 
  • Dropbox gebruik ik om mijn foto's op te slaan. Ik heb zowel op mijn smartphone als op mijn tablet dropbox geïnstalleerd waardoor de foto's die ik met mijn smartphone neem onmiddellijk op mijn tablet beschikbaar zijn. Heel handig!
  • Pinterest gebruik ik enerzijds om ideeën op te doen en anderzijds om zaken bij te houden die ik nog kan gebruiken en niet wil vergeten. 
  • Sinds kort gebruik ik ook Evernote. Deze handige app installeerde ik ook op zowel mijn smartphone als mijn tablet waardoor ik eender waar ik ben toegang heb tot mijn notities. Deze notities worden gesynchroniseerd waardoor ik op beide apparaten steeds de laatste versie bij de hand heb. Ik gebruik het om planningen te maken; voorbereidingen voor blogposts; lijstjes; ...
  • Sinds ik het Blogboek las, ben ik ook Bloglovin gaan gebruiken om op de hoogte te blijven van andere blogs. Ik check deze app twee of driemaal per dag. Altijd een leuke, ontspannende afleiding!
  • Ik ben een tijdje geleden gestopt met mijn agenda te gebruiken. Het was nochtans een mooi exemplaar, die van Flow-magazine. Ik heb hem omgeruild voor een maandplanner en weekplanner (binnenkort komt er een gratis downloadbare versie voor 2015 op min blog!) die ik aanvul met dagelijkse to do-lijstjes. Die laatste schrijf ik op kleurrijke blaadjes die ik kocht in de Hema. Er staan van die hokjes op om af te vinken en dat op zich vind ik al geweldig! 
  • Tot slot heb ik overal schriftjes en notepads liggen waar ik elk idee dat ik mij opkomt, kan in noteren en waar ik in kan krabbelen, fluoriceren en ook post-itjes kan plakken. Ik hou van post-itjes!
    Heel veel schriftjes en boekjes <3
Hoe ziet je bureau er uit?

Bureau? Redelijk afwezig. Op school werk ik ofwel in de klas zelf aan van die kleine kleutertafeltjes ofwel in onze polyvalente eetzaal ofwel in onze schoolbib. De schoolbib is nog maar sinds september in gebruik. Vorig schooljaar heb ik vaak kou zitten lijden in onze grote, lawaaierige eetzaal. Dus ik ben heel dankbaar voor de bib!

Ook thuis heb ik geen echt bureau. Begin dit jaar kochten we een  grote eettafel en die gebruik ik als ik naai, knutsel of voor school moeten werken. De meeste van mijn blogposts en online werk  - zoals het beheren van mijn Dawanda-shop) gebeuren vanuit mijn zetel waarbij de hele salontafel vol ligt met tijdschriften en boeken. Ook onze eettafel ligt eigenlijk vaak vol met mijn rommel. (Nog eens sorry daarvoor schat!)
De eettafel als ik aan het naaien ben.
Als het goed weer is, werk ik soms ook buiten.
Wat is je favoriete to do-list manager?

Ik maak per dag een to-do list op papier en die zit in een schriftje altijd op dezelfde plaats. En dat werkt perfect! Ook to do-lists voor projecten op langere termijn, maak ik op papier en hebben een vaste plaats. Ik weet dat er waarschijnlijk geweldige apps voor zijn, maar ik hou van papier. En deze manier werkt perfect voor mij!


Is er naast je telefoon en computer een gadget waar je niet zonder kan?

Iets waar alle leerkrachten het eens zullen over zijn: je kan niet zonder je printer en een lamineertoestel. Een tijdje geleden was mijn printer in staking en dat heeft voor veel frustraties gezorgd, want ik kon geen prenten afdrukken en ik had die echt nodig! En een lamineertoestel is een echte must als je wilt dat je zelfgemaakt materiaal langer meegaat dan 1 schooljaar.

In welke alledaagse bezigheid ben jij beter dan de rest? Wat is geheim?

Ik heb een goed organisatietalent. En dat is me al vaak van pas gekomen. Ik ben dan ook de eerste om te helpen met het Sinterklaasfeest, schoolfeest, ... Ik heb ook vaak al gemerkt dat doordat ik zo een controlefreak ben, ik vaak aan dingen denk waar anderen niet aan denken. Vaak zijn dat details, maar details maken het vaak af. De downside hiervan is wel dat het niet altijd even gemakkelijk is om met mij samen te werken.

Waar luister je naar als je werkt?

Op school voornamelijk naar lawaaierige kindjes. Je zou dan ook denken dat ik thuis nood zou hebben aan stilte om te werken, maar nee. Ik ga jullie een geheimpje verklappen: ik ben bang van stilte. Ik kan daar niet mee om en word daar gek van. Dus ofwel staat thuis de radio aan ofwel staat de tv aan en luister ik naar "Sturm der liebe" of een ander Vitaya-programma terwijl ik naai of blog. Ja, je leest het juist: ik LUISTER naar de tv, ik KIJK er niet naar. (en ja, Sturm der Liebe, en ik weet dat ik niet de enige ben dus NO SHAME)

Wat ben je voor de moment aan het lezen?

Voor het moment eventjes niets. Normaal ben ik wel altijd in een boek bezig, maar de laatste tijd heb ik er de tijd en de concentratie niet voor. Wel jammer eigenlijk, want ik lees enorm graag en heb ook veel boeken.

Ben je eerder introvert of extrovert?

Ik ben heel introvert. Maar ik ben er heel goed in om te doen alsof ik extrovert ben. De meeste mensen zouden me dan ook eerder als extrovert beschrijven.

Hoe ziet je slaaproutine er uit?

Ik ben een hele slechte slaper. Ik slaap heel moeilijk in en ik slaap vaak ook niet in 1 stuk door. Ik ga elke dag op een ander uur slapen en het gebeurt ook regelmatig dat ik in de zetel in slaap val. Ik sta in de week elke ochtend op om 7u15 (ok, soms ietsje later) en in het weekend slapen mijn vriend en ik samen uit. En dan kunnen we soms ook héél lang in bed liggen.

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg?

Je moet eerst jezelf gelukkig maken, dan pas kan je andere mensen gelukkig maken. (Er was ook iemand die eens hetzelfde zei tegen mij met betrekking tot 'graag zien': Je moet eerst jezelf graag zien voor je iemand anders graag kunt zien.)

Is er iets dat je hieraan wilt toevoegen dat ook interessant kan zijn voor je lezers?

Volg je hart! Als we moeten werken tot we 67 zijn, kan je maar beter iets doen dat je graag doet. En als je het nooit probeert, zal je het nooit weten. Zet je passie om in een bijberoep en wie weet kan je na verloop van tijd van je WERK je JOB maken ;)

Wil je ook meedoen? Neem dan zeker eens een kijkje bij Tales from the crib en post je link in een comment onder haar bericht. Hoe meer mensen meespelen, hoe meer we van elkaar kunnen leren.

Liefs,
Miss Pixie


Reacties

  1. Tof om te lezen,jouw uitleg.Je had op mijn blogje gereageerd en daarop ben ik hier eens komen kijken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En vervolgens zag ik dat je volger bent bij mij,echt tof.Ben hier eigenlijk al verschillende keren komen piepen dus ik ga me ook volger maken bij jou!

      Verwijderen
    2. Leuk! Dankjewel :) Altijd tof om te weten dat mensen regelmatig terug keren naar hier en niets maar ne keer komen piepen ;)

      Liefs,
      Miss Pixie

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten