zondag 20 september 2015

Lesgeven in Brussel: Expeditie M.

De laatste weken is er in het onderwijs 1 letter die alles op zijn kop zet en wel al tot enig gezucht heeft geleid. Ja hoor, ik heb het over de M van het M-decreet. De M staat voor maatregelen, maar ik las al verschillende versies door gefrustreerde leerkrachten en ouders gaande van Miserie tot Muur. Al die frustraties omtrent dit nieuwe decreet wilden wij op school zoveel mogelijk voorkomen en daarom tekenden wij vorig jaar met onze school in op Expeditie M van OVSG.




Expeditie M is een gratis nascholing op schoolniveau georganiseerd door OVSG. Er was plaats voor 20 scholen in Vlaanderen en Brussel en wij (GBS Het Rad - De Asters in Anderlecht) waren de 8e om in te tekenen eind vorig schooljaar. Het belooft een intensief en zwaar traject te worden bovenop alle andere lopende zaken in onze school, maar toch was het hele team blij met deze kans.

Afgelopen week volgde er een intake waarbij het programma werd toegelicht. Dit staat ons de komende weken en maanden te wachten:

  1. Leerkrachtenbevraging via een online enquête.
  2. Vorming voor het hele schoolteam over de achtergronden van inclusie en het waarom van het decreet.
  3. Terugkomsessie met het kernteam om de opdrachten die we tijdens de vorming kregen te bespreken.
  4. Ouderbevraging die door het zorgteam zal worden afgenomen tijdens oudercontacten (multitasking noemen ze dat dan!)
  5. Twee lezingen bij Odyssee voor het kernteam. De ene gaat over rapporteren naar ouders (wat met onze Brusselse context niet altijd even gemakkelijk is) en de tweede gaat over evalueren (we kozen hiervoor omdat we met onze school voor W.O. ook rond breed evalueren werken).
  6. Vorming voor het hele zorgteam die voornamelijk zal gaan over maatregelen.
  7. Terugkomsessie met het kernteam om de opdrachten die we tijdens de vorming kregen te bespreken.
  8. Schooloverstijgende ontmoetingsdag.
  9. Vorming voor het hele schoolteam over Universal Learning Design.
  10. Terugkomsessie met het kernteam om de opdrachten die we tijdens de vorming kregen te bespreken.
  11. Nazorgsessie waarin het jaar wordt geëvalueerd en waarin de richting voor het 2e jaar wordt bepaald.
Tijdens onze intake werden we overdonderd met een hele hoop moeilijke vragen over de evolutie van onze school (moeilijk te beantwoorden door het gekende probleem van wisselende teamleden), de schoolcultuur, de specifieke onderwijsbehoeften van onze leerlingen, ... En dan kwam de moeilijkste vraag: waar we onze focus wilden leggen tijdens deze Expeditie M. 

Kortom, met een hoofd vol informatie en heel veel goesting in wat nog gaat komen sloten we deze werkweek af. Ik ben benieuwd welke betekenis M op onze school en binnen de scholengemeenschap van Anderlecht zal krijgen ...

Hoe gaan jullie op school om met het M-decreet? Is dit nieuwe decreet al echt merkbaar bij jullie? 

Groetjes,
Miss Pixie

Meer lezen over M?

2 opmerkingen:

  1. Mijn oudste zit in een auti werking. Dat is nu type 9 geworden. Resultaat minder ondersteuning, meer prikkels en een zoon die savonds gefrustreerd is. Dan nog maar te zwijgen van die leerkrachten die hun job kwijt zijn. 😒

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel herkenbaar. Wij zijn één van de andere 20 scholen die ondergedompeld worden in Expeditie M.

    BeantwoordenVerwijderen