Koken met restjes: Italiaanse croissants

Dankzij Mme Zsa Zsa haar leuke downloadbare weekmenu én bijhorende Facebookgroep is mijn goesting om in de keuken te staan wat teruggekomen. Ik moet eerlijk bekennen dat die het afgelopen jaar vaak ver te zoeken was en er hier regelmatig hetzelfde op het menu stond. Maar nu dus nieuwe goesting en dat leidt wel eens tot experimenten. En vandaag was er een zeer geslaagd experiment met restjes uit de koelkast: Italiaanse croissants.



Ingrediënten voor 4 croissants:
  • 1 vel bladerdeeg
  • 4tl pesto (ik gebruikte rode pesto omdat ik dat nog had openstaan)
  • 4 sneetjes prosciutto
  • een handvol geraspte mozarella
  • 1tl parmezaanse kaas
  • enkele pijnboompitten
  • Peper
  • Oregano
Werkwijze:
  • Verwarm de oven voor volgens de instructies op de verpakking van het bladerdeeg.
  • Snij het bladerdeeg in 4 kwarten
  • Strijk elk deel in met 1 tl pesto.
  • Beleg aan de brede kant van elk kwart met 1 sneetje prosciutto, mozarella, parmezaanse kaas en pijnboompitten. Kruid af met peper en oregano. (Zout is niet nodig door de zoutheid van de prosciutto en de parmezaan.)
  • Rol het bladerdeeg nu op van de buitenzijde naar het midden. Duw de zijkantjes dicht zodat er geen vulling uitloopt.
  • Leg op een bakplaat met bakpapier en bak af volgens de instructies op de verpakking van het bladerdeeg. (Bij mij was dat ongeveer 10 minuten op 200°.)
En klaar! Echt een heerlijke, snelle en warme lunch. Ik ga denk ik vaker eens een extra rolletje bladerdeeg meebrengen van de supermarkt ;)

Wie doet er hier nog mee in de groep "Het weekmenu van ..."? Wat was tot nu toe als je grootste succesrecept?

Smakelijk!

Reacties

  1. Met bladerdeeg kan je veel kanten op, he! Je kan dat ook kopen voor in de diepvries (in vierkantjes), dat vind ik eigenlijk nog het handigst. Smakelijk! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik niet eigenlijk, of mag je dat ontdooien in de microgolf?

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten