Brief aan de onverdraagzame Facebook-gebruiker

Beste Facebook-gebruiker,

Ik ken je niet persoonlijk en jij mij ook niet. Maar toch kom ik je dagelijks tegen & er is iets dat me van het hart moet. Ik begrijp het niet: de manier waarop jij reageert. Daarom niet steeds op mijn posts, maar wel op die van andere leden van diverse Facebookgroepen.

Je zit zowat overal, in elke groep is er wel iemand zoals jij. Iemand die met een zucht en een negatieve ondertoon reacties achterlaat op mensen die goedbedoeld iets delen of een vraag stellen. Iemand die onzekere mensen neerhaalt wanneer ze na veel aarzelen een foto durven posten. Iemand die zijn jaloezie niet kan bedwingen en venijnig uit de hoek komt.




Ik lees zo vaak reacties van je op alle groepen waar ik lid van ben en raak dit stil aan beu. Het is zelfs al zo ver gekomen dat ik van sommige groepen geen lid meer ben of niets meer post. Uit angst voor jouw reactie. De reactie van de onverdraagzame Facebook-gebruiker.

Waarom voel jij die nood om het internet te vullen met negativiteit? Was jij ook niet ooit een beginner (of het nu is met naaien, bullet journaling, couponing, ...)? Werd jij ook niet ooit lid van een bepaalde groep om vragen te stellen en inspiratie op te doen? Heb jij niet ooit eens een vraag gepost die nog maar kort ervoor was gesteld?

Reageerden ze bij jou toen niet met begrip? Wilden de andere groepsleden jou misschien niet met advies en hun mening bijstaan? Wat liep er mis dat jij het nu nodig vindt om mensen af te breken via social media?

Ik begrijp dat het soms wel vervelend is om 100 keer dezelfde vraag te zien voorbijkomen, echt waar. Of om plots weer keiveel beginners in de groep te hebben. Ik durf ook wel eens zuchten of met mijn ogen draaien. Maar daar laat ik het bij. Ik scroll gewoon door. Als je niets zinnig of vriendelijk te zeggen hebt, zeg je toch beter niets? 

Het leven kost al zo veel energie, dus waarom zou je je energie steken in negatieve reacties? Waarom zou je jouw tijd er aan verdoen? Er is al zoveel negativiteit in de wereld. Daar hoeven we toch niet nog aan bij te dragen? 

Dus beste Facebook-gebruiker, de volgende keer dat je geneigd bent om onverdraagzaam te zijn en negatief te reageren, denk dan hier aan: behandel een ander zoals je zelf wilt behandeld worden. En al iedereen dat doet, zou de wereld er volgens mij weer wat mooier uit zien.

Liefs,
Miss Pixie

Ik weet dat ik me met deze post misschien wat op glad ijs begeef, maar het moest er echt eens uit. En na haar post over het volg/ontvolg spelletje op Instagram voelde ik me zeker genoeg om dit online te zetten. Vinden jullie het herkenbaar? Wie kreeg hier al mee te maken?


Reacties

  1. Beste Stephanie, groot gelijk! Al vrees ik dat je het soort lezers dat je bedoelt niet zal vinden op deze fijne en positieve blog, gelukkig, laat het hier maar een mooi plekje blijven...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Groot gelijk dat je het eens schrijft! Sommige mensen zijn gewoon respectloos. Heel erg!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo irritant inderdaad en nergens voor nodig! Als je niks nuttigs te melden hebt, reageer dan gewoon niet. Het lijkt wel een sport voor sommige mensen om overal commentaar op te hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op mijn eerste blog had ik dezelfde persoon die steeds weer mij uitschold. Toen heb ik aangevinkt dat voordat iemand een reactie kan plaatsen ik het eerst in mijn mail krijg, zo kon ik de reacties verwijderen, alsnog vervelend, want ik kreeg de reactie alsnog... maarja, beter voor de andere die eventueel mijn blog lazen. Ik vind het vooral iets vervelends voor de aller jongste bloggers onder ons, die zijn nog jong en laten zich snel beïnvloeden, niet dat als je ouder bent je niet onzeker kan gaan voelen door dit soort reacties, natuurlijk. Goed dat je hier een artikel aan wijd, mooi zoals je het geschreven hebt!
    Xxxx, leoniae

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten