How I bullet journal: nieuw jaar, nieuw bullet journal



Een nieuw jaar betekende voor mij ook een nieuw bullet journal. Niets voelt zo fijn om bij de start van een nieuw jaar ook te starten in een vers nieuw schrift. In 2017 schreef ik er twee vol (een Moleskine en een Leuchtturm), het jaar daarvoor waren het er vijf. Het is echt gek hoe mooi de twee schriften uitkwamen. De eerste was vol eind juni, ik had nog 1 blaadje over. De tweede was op een vijftal blaadjes na vol eind december. De kleine dingen des levens die me blij maken.

Een van mijn doelen dit jaar is om te minimaliseren. Dus dat wou ook zeggen dat ik voor 2018 geen nieuw schrift mocht kopen, maar eentje zou gebruiken uit mijn voorraad. Ik had de keuze tussen alles van blanco pagina's tot lijntjes, maar besloot dat ik dotted grid best wel handig vond, dus ging ik voor de Mus met de vogeltjes-omslag. Een review over de Mijn bullet journals van Mus kan je HIER lezen.


Notitieboek - Mijn bullet journal van Mus
Letterstempel - Flying tiger
Brushpens - Kruidvat
Fineliners - Staedtler Pigment Fineliners

Doordat er bepaalde dingen voorgedrukt zijn in deze journals was het even zoeken hoe ik het ging aanpakken. Uiteindelijk besloot ik de voorgedrukte cirkel voor Level 10 life (die overigens maar 8 vakjes bevat i.p.v. 10 waardoor ik er gek van werd) er uit te scheuren omdat die niet op "de juiste plek" zat. 

Uiteraard is er geen juist of fout bij een bullet journal, maar na 7 schriften heb ik zo mijn gewoontes ;) Ik gebruikte opnieuw mijn stappenplan uit het gratis e-book (meer info daarover HIER) om mijn set-up te doen. En dan nu een heleboel foto's met hier en daar een woordje uitleg. Ik wil me al op voorhand excuseren over de kwaliteit van de foto's, mijn pc is dringend aan vervanging toe en loopt vast elke keer dat ik foto's probeer te bewerken. *Zucht*








Ik haalde de omslag van rond het schrift en ging aan de slag met een schaar, lijm en washitape. De key kleefde ik vast met washitape zodat ik hem naar buiten kan slaan en kan raadplegen terwijl ik in mijn BuJo aan het werken ben. Tot nu toe heb ik mijn bullets en signifiers genoteerd, maar nog geen colorcode omdat ik er nog niet aan uit ben hoe ik die dit jaar ga gebruiken. Daarnaast gebruikte ik het logo ter versiering. Achteraan in mijn schrift maakte ik er nog een flapje mee om losse papiertjes zoals bvb. zegeltjes van de mutualiteit in te steken.



Hier komt er links nog een quote of een mooi postkaartje. De index bestaat uit 1 blaadje voor- en achterkant. Ik kleefde washitape om de rand zodat ik de pagina makkelijk terug vind. Ik hield de opzet heel simpel en gebruikte een brushpen (Kruidvat #60 Iced blue) om het woord INDEX te highlighten.









Dan volgt er een kalender van 2018. Die vakjes waren voorgedrukt en dan kan je zelf de cijfertjes invullen. In mijn vorige schriften had ik zo een klein handig kalendertje gekleefd omdat een overzicht wel handig is, dus ik was best wel blij met deze voorgedrukte pagina. Ik gebruikte hetzelfde kleur van brushpen dan bij de index (en op heel wat pagina's die nog volgen). Belangrijke data of data waarop ik al afspraken heb, ga ik hier ook nog op aanduiden.

Daarna volgt mijn future log. Heel simpel: 2 spreads met 3 maanden op 1 pagina. Ervaring leert me dat dat genoeg is. Ik stoor er me niet aan dat de data van afspraken door elkaar staan. In mijn maandelijks overzicht gebruik ik 1 volledige pagina en dan staat alles mooi geordend. In feite raadpleeg ik die pagina veel meer dan deze spreads, die dienen echt enkel om ervoor te zorgen dat ik de afspraken niet vergeet.
























Dan volgen er een heleboel collecties, lijstjes en trackers die ik elke keer gebruik, maar ook enkele nieuwe pagina's.

  • Mijn doelen voor 2018
  • Een mega-braindump pagina
  •  Mijn Miracle Morning routine + tracker om er terug mee aan de slag te gaan (dringend op zoek naar een trap onder mijn kont om er terug in te vliegen) en daaraan gekoppeld mijn Level 10 life. Daarin ga ik mijn doelen voor 2018 verder uitsplitsen en werkbaar maken.
  • Een lijstje met dingen die ik wil doen
  • Een wishlist
  • Een spread voor mijn reading challenge en daarbij de boeken die ik wil lezen. 
  • Trackers voor films, tv-series en Netflix-series
  • Een inspiratielijstje met yummie resto's
  • (Nieuwe pagina!) Een cadeaubon-tracker met daarop soort bon/winkel, bedrag en vervaldatum. Keihandig na die feestdagen, want daarbij krijg je áltijd bonnen.
  • (Nieuwe pagina!) Een overzichtje met 15 minute tasks
  • Een selfcare spread met ideetjes voor als ik veel energie en voor wanneer ik geen energie heb (Terug overgenomen uit een BuJo van 2016)
  • Weight loss tracker (Ik ben er echt bijna!)
  • Swim progress tracker
  • (Nieuwe pagina!) Een tracker voor online cursussen die ik volg en de modules om op te volgen
  • Een diepvriesinventaris
  • Een jaartracker met taken die maandelijks (of toch meerdere keren per jaar) terugkomen.
  • Een moodtracker
Zoals jullie op de foto's kunnen zien heb ik het echt allemaal simpel gehouden. Hier en daar een banner, alles geschreven met zwarte fineliner, bijna overal dezelfde kleur brushpen en heel wat washitape (in blauwtinten die passen bij de kleur van de brushpen). 

Ik moet zeggen dat ik echt heel blij word van hoe ik deze keer mijn BuJo heb opgezet. Het straalt rust uit, is overzichtelijk en ik kon er mijn creatief ei in kwijt. Hier en daar is er wat ghosting, maar tot nu toe nog nergens bleeding. 










                                                                                 
Tot slot volgt mijn set-up voor januari. Om de start van de maand makkelijk terug te vinden kleefde ik opnieuw washitape om de rand van de 1e pagina. Ik bestelde bij Smartphoto een leuke fotokalender die ik elke keer ga gebruiken als voorblad voor de maand. Dan volgt er een pagina met mijn maandkalender en eentje met mijn doelen voor deze maand. 

Daarna is er een spread voor memories, mijn uitgebreide habittracker, symptoomtracker en tot slot energietracker. Ik koos opnieuw voor een van de Kruidvat brushpennen voor een streepje kleur. Voor mijn monthlies en dailies schrijf ik met een zwarte balpen ipv fineliner omdat ik daar vlotter mee schrijf.

De materialen die ik gebruikte zijn:
Nog enkele leuke BuJo-nieuwtjes voor ik deze ontzettend lange post afsluit.
  • Afgelopen dinsdag werd ik door het VTM Nieuws geïnterviewd over bullet journaling. Heel leuk dat ik op TV mocht vertellen over iets waar ik zo gepassioneerd over ben. Ietsje minder leuk was dat het werd afgedaan als een agenda voor hipters. Maar bon, mijn motto is "let it go" dus dat hebben we gedaan. Benieuwd naar de reportage? Je kan ze HIER herbekijken (ergens rond minuut 48 start het).
  • Op 2/02 (van 19u tot 22u) geef ik een workshop Start to bullet journal bij De Kwekerij in Grimbergen. Meer info daarover vind je HIER. Er worden nog data gepland voor Vilvoorde, Sint-Niklaas en Gent. Vanaf 5 personen geef ik de workshop aan huis of op verplaatsing. Meer weten of inschrijven kan via een mailtje naar madebymisspixie@gmail.com.
  • Onze Facebookcommunity Bullet Journal België telt bijna 2000 leden (ik vind dat echt te gek voor woorden!) en eens het zover is, gaan we dat vieren met een hele leuke winactie. Dus snel lid worden is de boodschap.


En, wie van jullie is er op 1 januari aan het bullet journalen geslagen? Met wat voor schrift zijn jullie begonnen? Welke doorwinterde BuJo-junkies zijn net als mij een nieuw schrift gestart en wie heeft er lekker verder gedaan in zijn vorige schrift?

Liefs,
Miss Pixie

Reacties

  1. Altijd leuk om te zien hoe anderen hun BuJo opzetten. Ik had ook exact twee schriftjes gebruikt, een Moleskine en een Leuchtturm. En dit jaar koos ik weer een Leuchtturm. Ik begin het nieuwe jaar ook graag met een nieuw boekje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw, het ziet er echt leuk uit! Goed gedaan trouwens in het nieuws.
    Ik was van plan te beginnen in 2018 in een nieuw boekje, maar heb toch besloten van eerst mijn blogplannerboekje (blauwe leuchtturm) aan te vullen, omdat ik het handiger vind dat ik dat bij de hand heb. Ondertussen zijn we al half januari, en mijn setup is nog altijd niet af. Ik lijk er de tijd niet voor te vinden, en elke keer als ik er wil aan beginnen overdag, wil J. ook met de stiftjes spelen. Geen goed plan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooooh kei leuk. Ik ben ondertussen zelf ook al aan mijn tweede bullet journal bezig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb me overgegeven aan BuJo. Vooral voor de lijstjes. Ik ben gestart in een leuk, gelijnd schriftje van Hema dat ik nog liggen had. Ik wil eerst uitvissen of het iets voor mij is en voor wat ik het wel of niet wil gebruiken. Het hoeft dus niet allemaal meteen zo duur te zijn. Ik trek me zo ook wel uit de slag ;).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "Een agenda dus eigenlijk, basically" tssss. Ik vind jouw postjes hierover trouwens altijd zo inspirerend dat ik dringend verder wil werken aan mijn bujo want de mijne staat nog altijd niet op punt, 't is een zoektocht maar wel een leuke :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten