Level 10 life

Ik krijg op workshops heel wat vragen over "dat cirkeltje met pizzapunten" dat voorgedrukt staat in de Mus Bullet Journals. Ook in de Facebookgroep Bullet Journal België zie ik deze vraag vaak opduiken. Daarom besloot ik er een blogpost aan te wijden en nog eens mijn liefde voor TMM en Level 10 life met jullie te delen.



Van waar komt level 10 life?


Level 10 life is een concept uit het Amerikaanse selfimprovement boek The Miracle Morning geschreven door Hal Elrod. Ik schreef al eerder een review  over het boek en een follow-up. Het idee achter TMM (= afkorting van The Miracle Morning) is "wake up an hour early and live more". Tijdens dat uur volg je een ochtendroutine gebaseerd op wat Elrod "SAVERS" noemt. Als je dat consistent doet bereik je volgens de auteur meer levensdoelen en heb je daardoor een betere levenskwaliteit. En die doelen track je via de Level 10 life cirkel.



Wat is Level 10 Life dan exact?


Level 10 life is een manier om je doelen in 10 levensgebieden te scoren van 1 tot 10 en zo je vooruitgang te tracken. Het uiteindelijke streven is om op alle gebieden een 10 te scoren. En dat is volgens de auteur natuurlijk enkele mogelijk door elke ochtend TMM te doen. Truth be told: ik doe nu al een hele tijd TMM en dat perfecte leven dat ze in het boek beloven is nog ver te zoeken. Maar ik blijf wel van het idee achter het boek, nl. het eerste uur dat je wakker bent aan jezelf en je eigen ontwikkeling besteden.

De 10 gebieden zijn:
  1. Persoonlijke groei en ontwikkeling
  2. Spiritualiteit
  3. Financieën
  4. Relatie
  5. Vrije tijd
  6. Carrière
  7. Goede doelen/geven
  8. Gezondheid en fitness
  9. Omgeving en huis
  10. Familie en vrienden
In de Mus Bullet Journals is de cirkel in 8 delen verdeeld i.p.v. 10. Op zich kan je hem nog steeds perfect gebruiken om doelen te tracken. Je kan 2 gebieden die je minder belangrijk vindt laten vallen, of je gaat gewoon doelen stellen los van deze gebieden.

Hoe gaat het in zijn werk?


Ik noteer bij elk gebied een realistisch doel voor het jaar. Bij bijvoorbeeld omgeving en huis is dat voor dit jaar om te ontspullen om zo een rustige woonruimte te creëren. Bij mijn doel noteer ik dan mini-doelstellingen en/of hulpmiddelen om dat te kunnen bereiken. In dit geval is dat: herlezen van Opgeruimd leven, de Minsgame toepassen, een moodboard maken met hoe ik wil dat mijn woonruimte er uit ziet, ... 

Op regelmatige basis (1x per maand meestal) ga je dan evalueren hoeveel je op dat moment scoort en ga je indien nodig de cirkel bijkleuren. Ik noteer de datum, markeer die in een bepaald kleur en ga dan in die kleur de cirkel verder kleuren. De maand nadien gebruik ik een ander kleurtje. Zo zie ik mooi mijn vooruitgang.



Variaties


Ik heb intussen al heel wat bullet journals versleten. Op een gegeven moment was ik die cirkel beu. Dus vorig jaar maakte ik per levensgebied een balkje met 10 vakjes om te kleuren en in mijn 2e schrift van 2017 koos ik voor een grafiek. Dit keer heb ik de cirkel met 8 vakjes uit mijn Mus gescheurd en er eentje met 10 vakjes ingetekend.




Ik heb ook al gezien dat mensen per gebied een volledige cirkel nemen en dan aan elk taartpuntje een verschillend doel koppelen. Lijkt me ook wel leuk, maar heel stresserend om zo véél van jezelf te vragen.

Ikzelf heb enkele hoofddoelen voor mezelf gesteld in 2018. En via level 10 life heb ik die dan uitgesplitst tot 1 doel per levensgebied. En dat vind ik overzichtelijk en vooral realistisch.

Wie van jullie kent het boek The miracle morning? Pas jij ook Level 10 life toe? Of gebruikte je de cirkel voor wat anders leuks?

Liefs,
Miss Pixie

P.S.: Voor wie interesse heeft in meer achtergrond over dit hele gebeuren: je kan het boek The miracle morning kopen op Bol.com als paperback voor €17,5 of als e-book voor €4,99.

Reacties

  1. Leuk om eens te lezen waar de oorsprong ligt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb eerder een 'miracle night' denk ik. Dat eerste uur in de ochtend is gereserveerd voor een thee of warme choco en zombie wezen ��

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb het boek liggen maar nog nooit gelezen... Ik gebruik the level 10 dan ook niet in mijn BuJo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Boek gekocht na het lezen van een andere blog van jou. Zaterdagochtend een uurtje vroeger op, en ontdekken wat je bedoelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb de cirkel ook uit mijn Mus gescheurd... Ik volg zelf zo geen goals ook al heb ik er wel enkele gesteld, maar die hebben geen maandelijkse opvolging nodig.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten