maandag 11 juni 2018

Zonder suiker 2.0 week 2

Ik nam vorige week een hobbelige start met mijn suikerdetox. Deze week verliep iets beter qua planning en keuzes maken, maar viel toch ook weer wat in het water door mijn lijf dat niet helemaal mee wou. Ik ging maandag ziek werken, slechte keuze, en zat dinsdag bij de dokter. Haar conclusie: luchtweginfectie, keelontsteking, sinusitis, te lage bloeddruk en misschien toch ook wel wat oververmoeid.

Euhm... ja, dat werd dus een week in bed. Ook de netelroos was elke dag van de partij. Of dat kwam door mijn lage weerstand of doordat ik aan het detoxen ben: I don't know, maar het was vervelend. Maar goed, dat is stof voor een andere blogpost ;) Ik hield opnieuw een hele week een eetdagboek bij voor jullie.



Eetdagboek

Maandag 4/06

Ontbijt: overnight oats
Lunch: 3 crackers met suikervrije confituur
Tussendoor: /
Dinner: Slaatje met meloen en prosciutto

Dinsdag 5/06

Ontbijt: /
Lunch: 3 crackers met suikervrije confituur
Tussendoor: handje cashewnoten
Dinner: Soep



Woensdag 6/06

Ontbijt: koffie met melk
Lunch: volkoren cracker met prosciutto
Tussendoor: Zoute cashewnoten, volkoren rijstwafel
Dinner: kip met bloemkoolrijst en tomatensaus

Donderdag 7/06

Ontbijt: Havermout met banaan en koffie met melk
Lunch: Zoete aardappelsalade met radijs en lente ui
Tussendoor: Stukje zwarte chocolade 80%
Dinner: Oosters gekruide bloemkoolrijst met rundsgehakt


Vrijdag 8/06

Ontbijt: Banaan-mango-oat smoothie
Lunch: Zoete aardappelsalade met radijs en lente ui
Tussendoor: Koffie, volkoren rijstwafel
Dinner:Oosters gekruide bloemkoolrijst met rundsgehakt

Zaterdag 9/06

Ontbijt: Griekse yoghurt met banaan, mango en bran flakes
Lunch: volkoren crackers met prosciutto
Tussendoor: Cashewnoten, koffie
Dinner: Pitta met kip, pittasaus en groenten (Wooops!)



Zondag 10/06

Ontbijt: Koffie met Oatly barista havermelk
Lunch: /
Tussendoor: Rijstwafel
Dinner: Radijsjes als apero, daarna BBQ met alles er op en eraan 
inclusief een stuk fruittaart als dessert. (Dubbel woops)

Als ik het zo bekijk, is mijn eetdagboek niet echt representatief voor hoe ik normaal zou eten. Door ziek te zijn, had ik niet echt veel honger en ik sliep veel waardoor ik niet regelmatig at. In het weekend ging ik dan weer uit de bocht

Zaterdag doordat het optreden van mijn lief veel langer uitliep dan gepland en ik serieus #HANGRY aan het worden was. Om 23u30 vind je in de buurt niet veel healthy food meer dus ging ik mee naar de pittabar.

Zondag was er een BBQ voor vaderdag en de verjaardag van mijn schoonbroer en at ik gewoon mee met de rest. Dat wil zeggen een lekker patatje, een lepeltje andalouse bij mijn vlees en tot slot een stuk fruittaart. Het leven is gewoon te kort om van momenten zoals deze volop te genieten.

Er is ook wel een kant van mij dat sterk is: als apero dronk ik water en geen lekkere aperitife Normande. En tijdens het optreden van mijn lief zaterdag dronk ik bruiswater en een koffie. Geen Cola Zero zoals anders. Dat brengt de teller op intussen 15 dagen zonder mijn favoriete drankje. 

Op de weegschaal

Nog steeds geen verandering hier. Ik ben dan ook niet echt actief geweest. Tenzij je van bed naar de zetel stappen en terug meetelt. Vanaf deze week ga ik terug onder de middag wandelen en neem ik de trap naar het 5e verdiep in plaats van de lift. Want alle kleine beetjes helpen. Wat ik wel heb gemerkt  deze week is dat mijn buik minder zwelt als ik eet.

Moeilijk deze week

  • Energie vinden om te koken terwijl ik ziek was.
  • Te laat op cafĂ© blijven plakken, super hangry zijn en dan toch bezwijken voor een pitta.
  • BBQ met veel te veel lekkers om nee tegen te zeggen.
  • Zo veel goesting in een Cola Zero of Pepsi Max!
  • Netelroos: elke dag :( En daardoor schrik hebben om te eten.

Leuk deze week

  • Boodschappen gedaan bij AH en nu een koelkast hebben gevuld met veel gezond lekkers zoals wortelwraps en broccolirijst. Love de Appie!
  • Eindelijk een goeie plantaardige vervanger gevonden voor de melk in mijn koffie: Oatly barista. Nog eens bedankt aan wie me die tip gaf op Instagram.
  • Mijn Sodastream. Een constante toevoer van bruiswater dat ik pimp met citroen, gember, munt, ...  
Dus algemene conclusie: twee hobbelige weken die ik misschien maar half moet tellen? Misschien is het beter dat ik die weken als voorbereiding zie en er vanaf nu volop voor ga. Al wordt dat wel ferm lastig als ik zaterdag een hele dag naast mijn zus haar stand met cupcakes sta op Ninove Zomert :p 

Wat vinden jullie: kan zondigen tijdens een detox? Of is cheaten niet echt toegestaan dan?

Liefs,
Miss Pixie

4 opmerkingen:

  1. Ik vind dat je goed bezig bent en heel af en toe eens cheaten mag. Zo ga je het langer volhouden, denk ik. Zelf eet ik (zoals je al weet) bijna 4 jaar suikervrij maar ik eet wel eens ketchup bij mijn friet of een stukje taart als iemand trakteert. Ook eet ik wel eens het koekje op dat geserveerd wordt bij de thee.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anders is het inderdaad maar moeilijk vol te houden. Zeker omdat ik buiten toegevoegde suikers ook zo veel mogelijk koolhydraten vermijd.

      Verwijderen
  2. Goed bezig!
    Hier ook terug op goede weg en de enige reden waarom er wat minder kilo's op de weegshcaal staan is een stevige buikgriep. Maja dat is niet blijvend natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neen, jammer genoeg niet he. Hopelijk al wat beter intussen?

      Verwijderen