Stik Belgique: Pixie clutch (gratis patroon + tutorial)

Een tijdje geleden naaide ik enkele clutches in kurkleer voor de webshop. Op Instagram was er door mijn naaiende volgers ook interesse in het patroon. Ik heb het een hele tijd uitgesteld omdat ik geen patroonontwerper ben en ik wat bang was dat het patroon en de uitleg niet van genoeg kwaliteit waren om te delen. Maar tijdens deze Stik Belgique maand besloot ik het toch maar een kans te geven. Dus bij deze stel ik jullie graag voor aan de Pixie clutch.




Benodigdheden

Om deze clutch te naaien heb je het volgend materiaal nodig:
  • het gratis patroon
  • +/- 50 cm kurkleer (OF 50 cm katoen verstevigd met H250 en H360)
  • +/- 50 cm katoen/voeringsstof
  • 2 D-ringen van 1 cm
  • Tassenketting
  • 1 magneetsluiting van 12mm
  • Naaigaren in kleur die past bij het kurkleer
  • Scherp mesje of schaartje om de magneetsluiting te bevestigen
  • Wonderclips of paperclips
  • Kartelschaar
(Ik kocht al het tassenmateriaal bij KBAS)




Bij deze versie gebruikte ik bronzen glitterdraad voor de afwerking.
Maakt het tasje extra feestelijk.

Het patroon

Je kan de patroondelen HIER gratis downloaden. Het patroon bestaat uit 3 pagina's. Pagina 1 & 2 moet je aan elkaar plakken en dit vormt patroondeel 1. Pagina 3 bevat patroondeel 2. De naadwaarde is overal inbegrepen.

Knippen:
  • Patroondeel 1
    1 x in kurkleer
    1 x in katoen/voeringsstof
  • Patroondeel 2
    1 x in kurkleer
    1 x in katoen/voeringsstof
  • 2 stukjes kurkleer van 1 cm x 2,5 cm om de D-ringen te bevestigen


 Werkwijze

  1. Teken en knip alle patroondelen.
  2. Bevestig de D-ringen aan de stukjes kurkleer.

  3. Bevestig patroondeel 1 en 2 in kurkleer aan elkaar met wonderclips of paperclips. De lusjes kurkleer met de D-ringen moeten op 3 cm van de bovenrand van patroondeel 2 bevestigd worden.

  4. Stik de beide patroondelen aan elkaar op 1 cm van de rand. Stik 2 x over de lusjes van de D-ring. Knip de naadwaarde bij.
  5. Leg nu een van de zijnaden op de naad onderaan zodat er een punt ontstaat. Stik op 1 cm van die punt. Doe voor de andere zijde hetzelfde. Knip de naadwaarde bij.




  6. Stik nu de binnentas op dezelfde manier. Let wel: laat onderaan een keergat van ongeveer 5 cm.


  7. Voor we de tassen aan elkaar naaien, gaan we eerst de magneetsluiting bevestigen. Bij de buitentas doe je dit in het midden van het voorpaneel (12,5 cm) op 6 cm van de bovenrand. Ik gebruikte een scherpe knutselschaar om 2 sneetjes te maken en plooide met een tang de tandjes om.
    Het tweede deel van de magneetsluiting bevestig je in het flapje van de voering in het midden en op 3 cm van de bovenrand. Voor ik de gaatjes maak steek ik steeds de binnentas eens in de buitentas en plooi ik het flapje "dicht" om te checken of die 3 cm ok is.




  8. Dan bevestig je de buitentas en binnentas aan elkaar met wonderclips of paperclips (goede zijdes tegen elkaar). Zorg ervoor dat de zijnaden mooi op elkaar aansluiten. Stik de tas aan elkaar op 0,5 cm van de rand.

  9. Knip de naadwaarde van de flap bij met een kartelschaar.

  10. Keer de tas.

  11. Rol de naden tussen je vingers om ze mooi plat te krijgen. Werk de flap en het voorpaneel af met een sierstiksel op 0,5 cm van de rand. Doe dit met een grotere steeklengte.
  12. Sluit het keergat met een matrassensteek (of op de luiwijvenmanier: gewoon dichtstikken :p).
  13. Bevestig de tassenkoord.
  14. En je nieuwe clutch is klaar voor gebruik!



Wat vinden jullie er van? Voor mij is de Pixie clutch een ideale tas voor een avondje uit. Net genoeg ruimte voor je smartphone, wat geld en make up. De tassenketting geeft de tas net een tikkeltje meer. Ideaal voor de feestdagen! En ben je zelf niet zo handig? Dan kan je gewoon een clutch bestellen bij mijn webshop Made by Miss Pixie. 

Liefs,
Miss Pixie

Reacties

Een reactie posten

Populaire berichten