Dagen zonder suiker update #1



Wie hier al een tijdje komt lezen, herinnert zich misschien nog dat ik al eens eerder een suikerdetox deed. De redenen daarvoor waren duidelijk: constante buikpijn, slecht slapen en nooit uitgerust zijn. Na 28 dagen detoxen waren die symptomen zo goed als verdwenen. Ik bleef in de maanden daarop voor 80% suikervrij eten. En die overige 20% waren voornamelijk eens genieten van een stukje brood of wat pasta. Echte zoetigheden zoals koekjes smaakten me niet meer.

Maar toen waren er de weken voor ik crashte. Ik overleefde die op koffie en frisdrank. De eerste weken dat ik thuis was door mijn burnout at ik nog steeds amper. De weken die er op volgden was ik gewoon blij als ik at en lette ik minder op wat ik at. Daarna volgde er een periode met medicatie die er voor zorgde dat ik geen verzadigingsgevoel had en dus gewoon bleef eten. En dat ik goesting had in alles wat vettig en ongezond was.

Resultaat? Op het moment dat ik herbegon met werken was ik bijna 10 kg aangekomen en waren de symptomen van voor de suikerdetox terug. Ik probeerde al verschillende keren om het suikervrij leven een nieuwe kans te geven, maar het vlotte niet echt. Insert de vastenperioden en dagen zonder suiker.




Waar het me in de suikerdetox echt ging om het detoxen, gaat het me nu om de gedachten van de vastentijd. De vastentijd is een periode van soberheid en minimalisme. Dus geen koekjes, dessertjes en zoetigheden. Heel wat minder light frisdrank en ook heel wat minder koffie. Ik eet mijn 3 hoofdmaaltijden waarbij ik ook let op zo weinig mogelijk suikers, maar iets minder streng dan ik deed tijdens de suikerdetox. Extraatjes zoals sauzen probeer ik wel te vermijden.

Ik maakte een leuke tracker in mijn bullet journal en ik ben keifier dat ik al elke dag een hokje kon inkleuren. Maar dat was niet altijd een even gemakkelijke opdracht. Ik had de eerste 5 dagen ontzettende hoofdpijn en kreeg ook te kampen met uitslag/puistjes op mijn kin. Iiew. En deze week had ik een dag waarop ik zooooo veeeel zin had in vanalles dat ik er een beetje grumpy van werd.

De tracker bij de start van deze maand.
Links is die van dagen zonder suiker en rechts die van 40 dagen bloggen.

Ik schrijf ook elke dag een kort stukje in mijn bullet journal over hoe de dag ging. Hier enkele entries van afgelopen week:

  • 1/03: Boodschappen doen in de Colruyt s*ckt als je niet aan de proevertjes kan zitten. Zeker als het lekkere koekjes zijn. Boe!
  • 3/03: Dagje Gent! Hoera voor Kastart (oké, niet 100% suikervrij maar heb het er afgestapt). Iets minder hoera voor een gewone latte in plaats van een vanilla latte in de Startbucks.
  • 5/03: Orthodate! Hele tafel vol lekkers (snoepjes, chips, ...) deed me weinig. Gelukkig waren er wortels en keilekkere tapenade. Croque met mayo was iets minder ok.
  • 7/03: Laatste stageweek S en daarom bakte ze brownies voor tijdens de vergadering. En OMG wat zagen ze er lekker uit en roken ze lekker. En oh wat had ik zin in een stuk. Zeker toen ze recht voor mijn neus stonden. Maar ik ben er braaf afgebleven.
Hoe zit het met jullie challenges? Nog iemand die van dagen zonder suiker doet? Of dagen zonder vlees? Hoe loopt het tot nu toe? 

Liefs,
Miss Pixie

#40dagenbloggen én #dagenzondersuiker: 9/40

Reacties

  1. Wauw knap van je! Zonder suiker zou mij niet lukken. Ik doe mee aan 40 dagen zonder vlees en dat lukt goed tot nu toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. goed bezig! Zonder suiker, daar wil ik me toch ook eens aan wagen...ooit ;-) veel succes nog!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik doe mee met dagen zonder vlees en tot nu toe eet ik zo ongeveer 5 dagen vegetarisch en 2 dagen vlees dus dat zit wel goed denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten