Topondernemers #2: Anouck Meier van Ampersand

Sinds oktober 2016 ben ik zelfstandige in bijberoep. In die tijd ben ik enorm gegroeid als ondernemer en dat komt vooral door te leren van andere ondernemers. Dit via blogs, comunities, contacten op markten en beurzen, ... Ik leerde het afgelopen anderhalf jaar heel wat Topondernemers kennen en speciaal voor 40 dagen bloggen laat ik hen hier aan het woord over hun zaak, hun passie en hun visie op ondernemen. Vandaag is het aan de enorm getalenteerde Anouck van Ampersand.






Ik ben Anouck Meier, 35. Ik ben een ex-advocate die op een dag besloot toe te geven aan haar ondernemerskriebels om een eigen copywriting en content marketing bedrijf op te richten: AmpersandAmpersand bestaat ondertussen zo’n 2 jaar.

Daarnaast organiseer ik ook workshops en content retreats (“Summer of Content”) voor ondernemers. Ik kom ook nog vaak in advocatenkantoren om advocaten op weg te zetten met contentmarketing. En tenslotte ben ik recent een podcast begonnen overwork-life balance met mijn goede vrienden en mede-freelancer Kelly Deriemaeker van Tales From The Crib.




Overtuigen met woorden, verhalen vertellen: dat is heel duidelijk mijn ding. Dat deed ik als advocaat trouwens ook in zekere zin. De combinatie van het creatieve aspect enerzijds met het analytisch-rationele anderzijds, dat is écht iets voor mij. Left-brain, right-brain, zoiets.

Het coachen en het delen van mijn kennis en expertise in workshops, coachingtrajecten, op retreats of als spreker, daar krijg ik pas écht energie van. Dat zijn momenten waarop ik alles geef (en tegelijk zoveel krijg!). Dat neemt nu ook het grootste deel van mijn tijd in beslag, ik schrijf enkel nog voor een paar vaste klanten en voor projecten die ik zelf uitzonderlijk boeiend vind. 



Ik ben met Ampersand meteen gestart in hoofdberoep en dat was wat mij betreft ook de enige optie. Ik wist dat ik voluit voor mijn onderneming wou gaan en dat ik er dus ook mijn volle focus, tijd en energie aan zou moeten wijden. Ik ben ook zo iemand die geen half werk kan doen, ik geef me altijd 200%. Een andere deeltijdse job “on the side” was daarom voor mij geen goed idee.

Ik ben letterlijk van nul begonnen en twee jaar later werk ik voor droomklanten, organiseer ik retreats voor ondernemers, sta ik op podia in binnen- en buitenland,... Dat had ik nooit gekund als ik daarnaast ook nog deeltijds met een andere job had moeten bezig zijn.

Er zit zeker evolutie in hetgeen ik doe ten opzichte van de begindagen. Het is ook zo dat ik mij moeilijk kan beperken tot één activiteit, maar dat zie ik zeker niet als een nadeel (al geef ik toe dat dat wel veel tijd en energie van me vergt).

Ik ben begonnen als freelance copywriter in de klassieke zin van het woord: teksten schrijven voor websites, brochures, noem maar op. Gaandeweg merkte ik dat de ondernemers wiens website ik onder handen ging nemen, nood hadden aan strategisch advies over het online luik van hun business. En dat ik enorm veel voldoening kreeg van het uitwerken van strategische plannen én van die interactie met ondernemers. Ik ben dan een intensieve opleiding gaan volgen om als professioneel coach aan de slag te kunnen.

Een beetje later zijn dan de workshops en de retreats voor ondernemers erbij gekomen. Nu is mijn voornaamste activiteit die van content coach en strateeg.




Ik had zeker en vast een goed doordacht plan en dat is ook echt noodzakelijk. Tegelijkertijd is het belangrijk dat je je flexibel kunt opstellen, dat je je kan aanpassen aan de noden die je ziet in de markt, aan evoluties buiten én binnen jezelf. Zeker als solo-ondernemer is het fantastisch om je zaak te laten mee-evolueren met jezelf. Flexibel zijn en je plan gaandeweg aanpassen hoort voor mij even goed bij het ondernemen als een plan hebben in de eerste plaats.

De ondernemende spirit heeft er altijd ingezeten. En zeker de creërende kant. Ik gaf als kind en tiener al verschillende magazines uit, ik schreef scenario’s voor toneel en later voor moordspelen (waarin ik mijn vrienden liet opdraven als acteurs), componeerde mijn eigen muziek en poëzie en ik was altijd diegene die reizen in elkaar stak voor onze groep vrienden.

Maar ik kom bijvoorbeeld niet uit een nest van ondernemers. Het heeft er ook lange tijd absoluut niet naar uitgezien dat ik ooit als ondernemer aan de slag zou gaan. Als advocaat zat ik op een heel andere “track” en had ik best mooie vooruitzichten op een carrière in de juridische sector. Bovendien is het als vrouw soms dubbel en dik opboksen tegen allerhande stereotypes en andere obstakels, dus ondernemerschap was in mijn geval zeker against all odds

De grootste uitdaging als ondernemer is voor mij focus houden. Ik vind het zalig dat ik als ondernemer mijn job volledig kan invullen zoals ik dat zie. Dat ik die activiteiten kan ontplooien die ik interessant vind op een gegeven moment. En dat dat ook kan meegroeien met mezelf.

Tegelijkertijd is dat ook een valstrik: hoe meer je je aandacht verspreidt over meerdere activiteiten, hoe moeilijker het wordt om alle balletjes in de lucht te houden. Dat is blijvend een evenwicht zoeken. Ook af en toe de knop helemaal afzetten en alles “loslaten” is een enorme uitdaging voor mij. Soms lijkt het alsof ik 24/7 met mijn zaak bezig ben en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. 

 

De grootste les die ik al ondernemer leerde? Moeilijk om er één iets uit te pikken, want het ondernemerschap is één grote school wat mij betreft.

Als ik dan toch één iets moet noemen: dat het OK is om van de platgetreden paden af te wijken en je eigen weg te zoeken. Ik kreeg in het begin heel wat gefronste wenkbrauwen als ik vertelde dat ik mijn gouden kooitje zou uitvliegen en de toga definitief aan de haak zou hangen. En om wàt te doen? Copywriting? Marketing? Heh? Ik stootte op heel wat onbegrip. Gelukkig kon ik wel rekenen op de onvoorwaardelijke steun van een harde kern, waaronder in de eerste plaats mijn man.

Maar kijk, ik ben nu echt gelukkig met wat ik doe. Ik ben mijn eigen baas, en ja, ik werk nog steeds hard, maar ik bepaal zelf waaraan, hoe en waarom. En wanneer, haha!

Mijn ultieme tip voor startende ondernemers is dat als je van nul begint en je bent solo-ondernemer, dan ben jij zelf en je tijd je grootste bottleneck. Zorg dus voor een zeer strakke organisatie, zorg dat je voor alles systemen, sjablonen, workflows hebt. Automatiseer zoveel mogelijk niet-creatief werk (grote delen van je administratie, e-mail etc.) en begin te delegeren zo snel als je kan zodat jij je kan focussen op meerwaarde creëren in je business en niet op het zuiver operationele luik. 

P.S. Dit wil ik nog even kwijt. Ik heb een gloeiende hekel aan de term “Girlboss” :-) Ik snap dat het catchy is, dat het marketinggewijs nuttig kan zijn, maar dat weegt voor mij niet op tegen de negatieve effecten van het gebruiken van zo’n vocabularium. De harde realiteit is dat we nog een lange weg te bewandelen hebben voor we als vrouwen daadwerkelijk op een gelijke behandeling kunnen rekenen als onze mannelijke tegenhangers. Als we af willen van glazen plafonds en sticky floors, dan doen we onszelf geen plezier met naar onszelf te verwijzen als girlbosses en bossladies. Noem mij maar gewoon the boss!

#40dagenbloggen 13/40
Aantal ingezette skipdagen: 2/6 




Reacties

  1. Interessante madame! ps: Girlboss is echter wel een toffe netflixserie vind ik :-) (inderdaad wel een beetje luchtig misschien) maar ik begrijp wel wat de PS wil zeggen

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten