All about Etsy: interview met Tania, teamcaptain EtsyTeam Gent en Etsy Belgium (deel 1)

Een tijdje geleden schreef ik een hele reeks over wat Etsy nu precies is en hoe je er zelf mee aan de slag kan gaan. Etsy is in de eerste plaats een een online verkoopsplatform, maar ze zetten via lokale teams ook in op offline contact via markten en events. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de markten van Etsy Team Gent in de prachtige Sint-Niklaaskerk waar ik al een aantal keer standhouder was. En wie kan daar nu beter iets over vertellen dan de teamcaptain van Etsy Team Gent én Etsy Belgium: Tania?




Hoi Tania. Fijn dat je tijd wou maken voor een interview. Kan je jezelf even kort voorstellen aan mijn lezers?

Ik ben Tania, 43 jaar. Ik werk voltijds en in bijberoep heb ik mijn 2 Etsy Shops. Ik ben Etsy Team Captain voor verschillende Teams waaronder Etsy Team Gent & Etsy Belgium. Ik ben geen werknemer van Etsy,  alles wat ik doe voor de teams doe ik op vrijwillige basis

Hoe en wanneer startte jouw Etsy-verhaal?

Het begon een drietal jaren geleden, met mijn kat Billy The Time Cat die een Facebook pagina heeft . Ik postte daar spulletjes die ik maakte en mensen vroegen of ze die spulletjes konden kopen om Billy - die suikerziekte heeft - te ondersteunen. Op die manier kwam ik bij Etsy terecht.

Van waar maakte je de keuze voor Etsy als verkoopplatform?


Ik had op Facebook een oproep geplaatst wie welke verkoopsplatforms gebruikte. Etsy was de naam die het meest voorkwam. Na een maand wikken en wegen en mij in Etsy in te leven heb ik mijn shop geopend.


Fotocredits: Etsy Team Gent

Wat zijn volgens jou de grootste voordelen aan Etsy?

De grootste voordelen zijn geen maandelijkse basiskost/abonnementskost . Je hebt controle hoeveel producten erop wil zetten en zo heb je je eigen werkingskosten in handen. Etsy is gemakkelijk en gebruiksvriendelijk. Je kan je shop snel opzetten, wil je zaken aanpassen in je shop is dat snel gebeurd. En Etsy heeft een gebruiksvriendelijke interface.



Als je koopt op Etsy koop je van echte mensen, mensen die leven voor hun passie. Als ik iets nodig heb tegenwoordig van geschenken of kaartjes kijk en koop ik dikwijls bij ETSY, gewoon omdat ik weet wat een fijn gevoel het is als er iemand is die iets koopt in mijn eigen shop.

Zijn er volgens jou ook nadelen?

Het nadeel van Etsy is dat het niet gekend/bekend is in België. Je moet ook veel zelf promotie doen op sociale media en dergelijke. Etsy geeft je de tools, maar jij moet het werk doen om het publiek naar je shop te brengen. Het hebben van een Etsy shop is gemakkelijk, hem succesvol maken is nog een paar andere mouwen. Het is geen korte afstandsloop maar eerder een marathon waarbij de aanhouder wint.

Etsy is nog niet echt heel bekend in België terwijl het in Amerika en tal van andere Europese landen echt booming bussiness is. Aan wat ligt dat volgens jou? Heb je dit al zien evolueren?

Etsy is een Amerikaanse firma en hun grootste publiek zit daar ook. Het is logisch dat ze hun thuismarkt eerst ondersteunen. Europa loopt op dit vlak iets achterop, online kopen was in de USA dan ook al goed ingeburgerd voor een aantal jaren. In Europa heerste in het verleden heel wat wantrouwen tegenover online kopen, zeker bij de iets oudere generaie.

We zijn in Europa bezig met een inhaalbeweging. Je ziet meer en meer mensen online kopen. In de landen waar Etsy geïnvesteerd heeft, zie je ook Etsy boomen. Dat zijn dan vooral de grotere landen waar er veel potentieel is. België als klein landje wordt nogal eens over het hoofd gezien, maar is verandering aan het komen door de goede contacten die er nu met Etsy opgebouwd zijn.

Zo, dit was al het eerste deel van het interview. Morgen komt het tweede deel online waarbij het meer gaat over Etsy Gent en de leuke markten die zij organiseren. Stay tuned!


#40dagenbloggen 15/40

Aantal ingezette skipdagen: 2/6 




Reacties

Populaire berichten