Suikervrij recept: herfstcrumble

Een paar maand geleden besloot ik om een suikerdetox te doen. Ik was heel blij met de resultaten van mijn gezondere levensstijl, maar na een tijdje begon ik minder streng te zijn voor mezelf en begon ik af en toe weer "verboden" voedsel te eten. En wie me volgt op Instagram zal gemerkt hebben dat het de laatste weken echt helemaal om zeep is. Maar ik wil het terug de goede kant laten uitgaan en verzon dit lekkere dessert (of ontbijt) recept voor een herfstcrumble.

Ingrediënten (voor 6 porties):


  • 3 peren
  • 3 appels
  • 1 kop amandelpoeder
  • 1 kop havermout
  • 2/3 kop gesmolten kokosolie
  • 1 tl (zelfgemaakt) vanille-extract
  • 1 tl speculaaskruiden
  • 1 el kokosbloesemsuiker (optioneel)
Werkwijze:
  • Verwarm de oven voor op 200°.
  • Was en schil het fruit.
  • Snij het fruit in kleine blokjes.
  • Verdeel het fruit over een ovenschaal of 6 kleine potjes. 
    (De liefhebbers kunnen hier ook al wat speculaaskruiden doorheen mengen.)
  • Meng nu alle droge ingrediënten van de crumble in een kom.
  • Voeg het vanille-extract en gesmolten kokosolie toe.
  • Meng het deeg tot het kruimelig wordt. Soms kan het zijn dat je nog wat extra kokosolie moet toevoegen.
  • Verspreid het deeg over het fruit.
  • Bak in oven op 200° gedurende 30 - 35 minuten.



Crumble is een fantastisch gerechtje dat je makkelijk op voorhand kan klaarmaken. Ik maakte deze schotel 's middags klaar en zette hem tot 's avonds in de koelkast. De dag erna genoot ik er nog van als ontbijt met een beetje Griekse yoghurt.

Ook crumble-fans? Wat is jullie favoriete fruit om te gebruiken? En gaan jullie voor de gezonde versie of all the way met boter en bloem?

Smakelijk!

Liefs,
Miss Pixie

Reacties

  1. Hmmm, ziet er heerlijk uit! Dat ga ik zeker ook eens proberen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hehe...we think alike :-) Ook verzot op crumbles, schreef er deze week in boostyourpositivity-kader over. Ik was ook heel goed en gezond bezig, maar vorige week ook veel gezondigd met snoep, chips en koekjes. Ik merk dat wel direct 's morgens dat ik er moeilijker uit geraak uit bed als ik meer snoep en drink...anders altijd voor mijn wekker wakker! Bij jou ook?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jup helemaal herkenbaar! De dagen dat ik niet suikervrij eet ben ik terug sneller moe, slaap ik slecht en geraak ik moeilijk uit bed. Dus nog maar eens een bewijs wat voor een veiligheid suiker is ;)

      Verwijderen
    2. Inderdaad...maar zo een leven lang geen suiker zou ik toch heel moeilijk vinden :-) Misschien gewoon een gezonde balans vinden van doorgaans gezond eten met heel af en toe een luie sugarrush denk ik.

      Verwijderen
  3. ziet er lekker uit! af en toe zondigen moet kunnen, zolang je nog redelijk gezond eet qua vaste maaltijden is het maar menselijk. ik eet bijna dagelijks een koek en gisteren heb ik gezondigd met een chocolademousje. ze zeggen toch dat je happy wordt van chocolade ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bezondig me vooral terug aan pasta, brood en koekjes. Heb daar precies voortdurend zin in.
      En van chocolade word je heeeeel happy :) Ik eet ook elke dag een stukje chocola.

      Verwijderen
  4. Ziet er lekker uit! Die komt op Pinterest. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb de traditionele versie wel al verschillende keren gemaakt maar deze klinkt ook lekker,misschien de kokosolie en kokosbloesemsuiker eens mee brengen,vind je dat in de gewone winkel of enkel in de natuurwinkel?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik koop die van mij meestal in de bio-planet, maar ik denk dat ze dat ondertussen ook al in de gewone supermarkten verkopen. Bij ons hebben ze het zelfs in de action! (Heb mijn kokosolie nu van daar en ben er tevreden van)

      Verwijderen
  6. Mmm, klinkt lekker! Ik ben op dit moment bezig aan een suikervrije maand, al twijfel ik nog of ik dit soort suikervrij gebak ga houden voor erna (kwestie van ook van het gevoel dat ik snoeperij "nodig" heb af te kicken) of toch al eens ga uitproberen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dit soort dingen tijdens de eerste maand ook zo veel mogelijk vermeden. Het ding is ook wel dat je er na die maand niet echt meer zin in hebt :p

      Verwijderen
  7. Ziet er heel lekker uit! Ga ik toch eens tijd voor moeten vinden om het te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Duurt niet zo heel lang om te maken hoor. En je kan het op voorhand maken ;)

      Verwijderen
  8. Tot nu toe maakte ik alleen de 'klassieke' variant: met bloem, boter en suiker. Dit receptje heb ik gepind, ik wil het zeker eens proberen! Zeker omdat je het schaamteloos als ontbijt kunt opeten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad het zaligste aan het recept: schaamteloos dessert als ontbijt kunnen eten :)

      Verwijderen
  9. Vandaag gemaakt en mmm, lekker! Morgen deel 2 als ontbijt :-)

    En ik kijk stiekem al uit naar de zomer, wanneer ik een versie met rode vruchten kan maken, lijkt mij ook lekker. In alle geval bedankt voor het recept!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Kom hier toevallig op deze blogpost, omdat ik je sinds kort volg. Goed idee om deze crumble bij het ontbijt met lekker dikke yoghurt te nemen. Ik bewaar je recept!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten