Book review: Bullet Journal de handleiding + werkboek door Kelly Deriemaeker





Uitgeverij: Horizon

Thema's: Bullet journal, organiseren, plannen, journaling, handletteren, tekenen, creatief, ... 





Korte inhoud: 
Een handleiding die je stap voor stap meeneemt in het opbouwen van je eigen bullet journal. Zowel het originele systeem van Ryder Carrol als andere methodieken worden toegelicht.

Dit vond ik geweldig aan het boek:
  • Vlot geschreven. Helemaal zoals je gewend bent van Kelly. Je voelt het enthousiasme doorheen haar woorden. Daardoor leest het ook als een sneltrein.
  • Heel mooie vormgeving en illustraties.
  • Duidelijke opbouw van de hoofdstukken.
  • Focust op het organiseren (a.k.a. de essentie van een BuJo) en niet (te veel) op het mooie en creatieve van het bullet journalen.
  • De focus én herhaling van het feit dat je een eigen systeem kan ontwikkelen dat voor jou werkt. En niet dat je BuJo een opgave of extra to do wordt.
  • Leuke voorbeelden voor spreads, trackers, ... te tekenen.
  • Alles wat je moet weten om te beginnen staat er in. En dat zonder dat je down the Pinterest rabbit hole valt en ontmoedigd raakt. 
  • De oefenruimte met dotted grid papier na elk hoofdstuk. Leuk om alvast wat te brainstormen en te wennen aan de dots.
  • Ideaal startpunt voor mensen met BuJo-drempelvrees.
  • Het werkschrift heeft genummerde pagina's en dotted grid paper met hele lichte dots. En er staan kleine, leuke tips doorheen het hele boekje.
Dit vond ik minder goed:
  • Het boek is duidelijk gericht op mensen die een BuJo willen starten en minder op mensen die, net als ik, al eventjes bezig zijn. Ik vond er weinig nieuwe info en inspiratie. Het gaf me wel inspiratie voor blogposts en deed er me aan denken dat ik die over Selfcare in het bullet journal die al maanden in draft staat, dringend moet afwerken.
  • De voorbeelden voor banners, dividers, ... zijn leuk, maar het had nóg leuker geweest als er ook enkele tutorials om deze te tekenen in het boek waren opgenomen.
  • De vormgeving en tekeningen in het boek zijn leuk en zorgen voor een mooie, uniforme stijl doorheen het boek, maar ergens miste ik wel wat foto's met voorbeelden. En misschien ook enkele korte interviews met BuJo'ers. Maar misschien ben ik het te veel aan het vergelijken met Kelly haar fantastische Blogboek en hoe dat in elkaar zat.
  • Als beginner was ik ook heel erg op zoek naar inspiratie, hoe anderen het deden en waar ik bepaald materiaal kon vinden. Ik heb toen veel gehad aan Facebook en blogs. Dus een lijstje met sites, Facebookgroepen, bloggers, YouTube kanalen en (web)shops had nog een leuke aanvulling voor het boek kunnen zijn.
  • Persoonlijk niet zo fan van de soft cover van het werkschrift. Maar dat is heel persoonlijk en misschien ook wat muggenzifterij. De cover is wel héél mooi :)
  • Nog eentje in de categorie muggenzifterij: vanaf pagina 36 vertelt ze meer over de opbouw van een BuJo. Daarbij begint ze met de titelpagina en gaat dan direct over naar de index. En van de plaatsing van de Key-pagina wordt niet echt gesproken. In het werkschrift is daar wel plaats voor gelaten helemaal vooraan, dus dat is dan weer top! Maar zoals ik zei: muggenzifterij!



Conclusie:

Eerlijk? Ik was nogal sceptisch toen Kelly haar boek aankondigde in de Facebookgroep. Had niets te maken met haar of met het boek op zich. Ik was ook sceptisch tov de Mijn bullet journal-schriften. 

Dat scepticisme ligt aan het feit dat bullet journaling de laatste maanden heel hip en trendy en dus commercieel is geworden. En door dat commerciële ligt de focus soms minder op de essentie van het systeem en meer op het "Kijk hoe mooi en creatief" en op "Kijk eens naar mijn fancy schrift en fancy pennen". Ik was wat bang dat het boek in die hip en trendy lijn zou verdergaan en de essentie van het bullet journalen zou voorbijgaan. 

Maar die angst leek ongegrond. Kelly maakte er een duidelijke handleiding van die in de eerste plaats focust op de essentie van het systeem, namelijk organiseren. Daarnaast praat ze ook wel over het creatieve luik en alle toevoegingen die de bullet journal-community al deed. 

Als "ervaren" bullet journaler heb ik niet superveel bijgeleerd uit het boek, maar het is een ideale aanrader voor iedereen die een BuJo wil starten en niet weet waar te beginnen. Ik had in het begin ook wel graag zo een gebundelde handleiding gehad in plaats van uren te surfen op Pinterest en overweldigd te raken.

Score: 8,5/10

Wil je na het lezen van deze review zelf je tanden zetten in Bullet Journal de handleiding? Ga dan snel naar de Bullet Journal België Facebookgroep, want daar kan je een exemplaar winnen in onze "hoera-500-leden-en-we-bestaan-1-jaar-giveaway". Niet gewonnen? Dan kan je gewoon een exemplaartje bestellenBij Bol betaal je €17,5 voor Bullet Journal de handleiding en €12,5 voor het werkschrift.

Liefs,
Miss Pixie

P.S.: Op mijn Instagram-story kan je ook een kleine fliptrough van het boek bekijken.

P.P.S.: Ik heb door op vakantie te gaan een leesboost gekregen (check mijn Goodreads). Dus de kans is groot dat er de komende weken nog enkele bookreviews gaan verschijnen. Jullie zijn gewaarschuwd. Maar misschien geven die jullie wel inspiratie voor een nieuwe BuJo-spread? ;) Of inspiratie voor vakantie-leesvoer.

Reacties

  1. Leuke recensie. Ik twijfel al een hele tijd om te starten, maar door veel exemplaren te zien die heel creatief zijn had ik de schrik te pakken. Het is niet de bedoeling dat ik er mega-veel extra tijd in moet stoppen. Ik wil ergens een systeem vinden dat me helpt organiseren en dat ik ook werkelijk gebruik.
    Tip voor jou: misschien zelf links en voorbeelden bloggen. Een terugkomende rubriek?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hej Joke, ik schreef onlangs ook 2 posts over misverstanden mbt Bullet Journaling, daar staan jouw twijfels ook bij ;)
      Ik heb al bijna 2 jaar een terugkerende rubriek How I bullet journal waar ik foto's en filmpjes deel van mijn BuJo en link naar andere blogs en Instagram-accounts :)

      Verwijderen
  2. Ik moet nog helemaal beginnen, tot nu toe wat koudwatervrees :) maar Kelly's boek ligt klaar om me te helpen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De beste tip die ik je kan geven is: gewoon beginnen! Die koudwatervrees is niet nodig )

      Verwijderen
  3. Mooie, uitgebreide review! Het boekje ligt hier ook klaar om gelezen te worden. Ik kan niet wachten om erin te beginnen maar er zijn tussendoor nog wat andere verplichtingen. Gelukkig loopt het niet weg! Wat ik ervan vind, zal je ook kunnen lezen op mijn blog, want ik ga er denk ik wel een stukje over schrijven. Er zullen altijd lezers zijn die het wel de moeite waard vinden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik schreef er ook al over en besloot dat het niets voor mij is. Wat niet wegneemt dat anderen er wel blij van worden. https://annasblogeenjaarertussenuit.com/2017/06/05/een-kogelboek/

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten