Start to soup!

De dagen worden korter, sandalen zijn geruild voor laarzen en zomerse kleedjes maken plaats voor een warme trui. De zomer ligt achter ons en het begin van de herfst heeft steeds een bizar effect op mij. Plots staat de woonkamer vol kaarsjes en heb ik ook mijn geurbrandertjes boven gehaald. En ik heb een onweerstaanbare drang om te bakken en te koken. Dus besloot ik vandaag om die kookdrang goed in te zetten! 

Ik heb het ALTIJD koud! Thuis loop ik steeds rond in mijn afgedragen Pukkelpop-trui en tijdens de werkuren probeer ik warm te blijven door in de voormiddag er een thermos thee door te jagen en door over de middag - net als de meeste van mijn collega's - een grote tas Royco-soep te drinken. Maar eerlijk gezegd, het schooljaar is een maand bezig en ik ben de Royco-soepjes al beu. Dus vanaf nu begin ik met 'Start to soup'. Elke dag verse soep in mijn thermos!

Wat heb je nodig voor 'Start to soup'?
  • een thermos (Tegenwoordig vind je er overal in verschillende prijsklasses)
  • kleine plastic potjes (voor de soep in te vriezen en op te warmen in de microgolfoven)
  • een vriesvak of diepvriezer (ik heb alvast 1 lade in onze diepvries gereserveerd hiervoor)
  • microgolfoven

En wat nu? Mijn plan is om één- of tweemaal per week verse soep te maken tot mijn vriesvak goed gevuld is. Die soep verdeel ik dan kleine potjes die genoeg bevatten om mijn thermos te vullen. Ik vries al deze potjes in. Elke avond voor ik ga slapen neem ik een potje uit de diepvries om te laten ontdooien. Als ik dan opsta, zet ik de soep in de microgolfoven. Terwijl de soep opwarmt, heb ik tijd om mij klaar te maken voor mijn werkdag. Ik ga de soep heel heet opwarmen zodat ze tegen mijn middagpauze nog steeds warm is. Een handige tip: verwarm je thermos voor door hem te vullen met kokend water en hem gedurende twee minuten afgesloten te laten staan. Dat water is niet echt verloren, ik gebruik het daarna om thee te zetten. Dan moet ik enkel nog mijn thermos vullen met soep en thermos in mijn boekentas! Nu kan ik een hele voormiddag uitkijken naar een lekkere en gezonde lunch!

Als je veel variatie wil, zal je dus regelmatig een andere soort soep moeten maken om zo van je vriesvak een mini-soepwinkel te maken. Je kan echter ook samen met je collega's, vrienden, buren, kotgenoten, ... aan het koken slaan en elk een andere soort soep maken en elkaar een potje geven. Lijkt me zeker de moeite waard!

Ok, en nu genoeg gepraat! Tijd om aan de slag te gaan. Ik zal vanaf nu regelmatig lekkere en eenvoudige soepreceptjes posten op Miss Pixie's blog. En we beginnen met .... Pompoen-tomatensoep!

Benodigdheden voor +/- 1l soep:
- 1 el olijfolie
- twee tomaten
- een halve pompoen 
- 1 ui
- een handvol verse kruiden (ik koos voor peterselie)
- Kruiden: zout, peper, paprikapoeder
- Wil je graag een dikke soep? Dan kan je nog een aardappel toevoegen aan het recept.


Werkwijze:

1) Snipper de ui fijn en snij de tomaat en pompoen in blokjes. (Ik had het vandaag gemakkelijk vermits ik een tijd geleden een halve pompoen in kleine blokjes had ingevroren. Altijd handig om te doen op momenten dat je veel tijd hebt. Achteraf ben je altijd blij met het werk dat je er hebt ingestopt!)

2) Hak de verse kruiden fijn.

3) Breng 1l water aan de kook in de waterkoker.

4) Stoof de ui, tomaten, pompoen en kruiden aan in 1el olijfolie. Voeg na enkele minuten het kokende water toe. 

5) Laat het geheel sudderen op een gemiddeld vuur gedurende 20-25 minuten.

6) Mix de soep en breng op smaak met zout, peper en een beetje paprikapoeder.

Ziezo, nu kunnen we beginnen met 'start to soup'! Doen jullie ook mee? Alle tips, opmerkingen, vragen of voorstellen voor een bepaald soeprecept zijn welkom! Je kan deze in een reactie hieronder plaatsen (dit kan ook anoniem, je hoeft zelf geen blog of google-account te hebben!). Wil je niets missen van Miss Pixie's Blog? Dat kan door lid te worden! Je vindt dit linksboven op de homepage!

Groetjes en smakelijk,

Miss Pixie

Reacties

Populaire berichten