zaterdag 18 april 2015

Zonder suiker: verslag week 1

Enkele weken geleden postte ik een review van het boek "Zonder suiker" van Anne Marie Reuzenaar. Daarin gaf ik al aan graag wat minder suiker te willen eten. Ik zou dat doen a.d.h.v. het boek nadat ik bij Sheena Blogt las hoe goed het bij haar was gegaan. De week na Pasen bleek echter geen goed moment om te starten vermits we heel wat meer lekkers kregen dan ik had verwacht en er stond ook een dagje Gent gepland met zus en schoonzus (waarbij we uitgebreid ontbeten in Hema en daarna nog een Kastar-spaghetti naar binnen werkten). 


Deze week begon ik er dan vol goeie moed aan en so far so good. Maar ik heb hierna nog 3 weken te gaan voor de detox er op zit. Tot dan blijf ik jullie wekelijks op de hoogte houden van mijn vooruitgang. Maar laten we eerst beginnen met waarom ik deze suikerdetox zo graag tot een goed einde wil brengen:


  • Ik slaap al jaren enorm slecht! Slecht inslapen, niet doorslapen, ... en nooit echt uitgeslapen zijn.

  • Ik heb voortdurend last van allergieën, astma, verkoudheden, keelontstekingen, ... Ik ben er van overtuigd dat een van de oorzaken daarvan is dat mijn lichaam vanbinnen gewoon niet gezond is.

  • Er waren de laatste weken heel wat kilo's bijgekomen. Vooral door de stress die ik ervaar op het werk. Ik at niet langer 1 koekje, maar direct een heel pak. In 1 week frieten, pizza en pitta waren geen uitzondering meer. Ik voelde me slecht in mijn vel. Niet door de extra kilo's, maar wel door wat dat soort eten met je doet (snel terug honger, altijd zin in meer, vermoeidheid, ...)

    #FFF op school

  • En tot slot nog dit: in november kreeg ik een baarmoederontsteking die bleef aanhouden. Een tijd geleden gebeurde dit weer. Ik spendeerde een dagje op spoed en daar vielen mogelijke diagnoses gaande van endometriose tot prikkelbare darmsyndroom. Ze wisten het niet zeker, maar ik bleef met buikpijn en een gezwollen buik rondlopen. En dat moment was voor mij de grootste motivatie om het anders te gaan doen.
Ik hoop dat op het einde van deze 4 weken toch al enkele van deze oorzaken verminderd zijn. 

De vraag die ik deze week minstens 100 keer kreeg was: "Maar wat eet je dan wel?". Wel, speciaal voor die mensen hield ik een eetdagboek bij. 


Maandag:

  • Ontbijt: aardbeien/blueberry smoothie
  • Lunch: slaatje
  • Diner: groentestoofpot met volkoren couscous en spekjes
  • Tussendoor: 2 volkoren crackers met confituur, kerstomaatjes, cashewnoten, stukje zwarte chocolade 74%
  • Gedronken: water, koffie, 1l gemberthee
  • Bewogen: gekuist, 30 minuten op de hometrainer
Dinsdag:

  • Ontbijt: 1 sneetje zelfgebakken volkoren speltbrood met suikervrije confituur;
  • Lunch: slaatje met gekookt ei en olijfolie
  • Diner: oosters gekruide bloemkool met gehakt
  • Tussendoor: 2 volkoren crackers, enkele cashewnoten, Griekse yoghurt
  • Gedronken: water, koffie, homemade detox-drink
  • Bewogen: 30 minuten op de hometrainer
Woensdag:

  • Ontbijt: Griekse yoghurt met aardbeien
  • Lunch: Griekse salade en als dessert een latte
  • Diner: Gegrilde kip met rauwkost en een sneetje zelfgebakken volkoren speltbrood
  • Tussendoor: gezouten amandelen
  • Gedronken: koffie, bruiswater, thee
  • Bewogen: ...
Donderdag:
  • Ontbijt:Griekse yoghurt met suikervrije aardbeienconfituur
  • Lunch: sneetje geroosterd volkoren speltbrood (zelfgebakken) met bio kipfilet, zelfgemaakte mayo en rauwkost
  • Diner: courgetini in tomatensaus & gegrilde steak
  • Tussendoor: blauwe bessen
  • Gedronken: koffie, bruiswater
  • Bewogen: gekuist
Vrijdag:
  • Ontbijt: Griekse yoghurt met blauwe bessen en chia zaad
  • Lunch: Griekse yoghurt met blauwe bessen en chia zaad
  • Diner: (uiteten in Colmar ) Slaatje en kip met een paar frietjes (na een vijftal frietjes besefte ik dat ze me niet smaakten, dus liet ik ze gewoon aan kant)
  • Tussendoor: /
  • Gedronken: koffie, bruiswater
  • Bewogen: /
Zaterdag:
  • Ontbijt: Appelmoes met speculaaskruiden
  • Lunch: sneetje geroosterd volkoren speltbrood (zelfgebakken) met bio kipfilet
  • Diner: Er staat soep op het menu
  • Tussendoor: Dit kan nog een uitdaging worden, want ik ga zo dadelijk naar een babyborrel
  • Gedronken: koffie, bruiswater
  • Bewogen: /
Bijwerkingen deze week:
  • Hoofdpijn! Enorm veel hoofdpijn. Sinds gisteren gaat het wel beter.
  • Geen zin in zoet, maar wel in vettigheid. Very weird...
  • Ik zat deze week echt op een emotionele rollercoaster met als toppunt een huilbui toen we gisterenavond thuiskwamen van het restaurant. Ik weet nog steeds niet waarom ik eigenlijk moest huilen. (Sorry lieve schat en bedankt voor het geduld dat je deze week echt nodig had met mij :p)
Op de weegschaal: 

- 2,2 kilo! Ik ben 3 keer op de weegschaal gaan staan om te checken :p

Moeilijk deze week:
  • Nee zeggen mijn pepe die voorstelde om hutsepot te maken voor ons.
  • Bij meme op bezoek gaan en zien dat ze me spontaan een glas Cola Light uitschenkt. Er bijna van drinken - pure gewoonte! - en dan net op tijd beseffen wat ik aan het doen was.
  • Koekjes en frisdrank op de klusjesdag op school links laten liggen.
  • Stukje cake laten liggen bij de latte.
  • Een terrasje doen met zus en schoonzus en water drinken terwijl zijn wijn en cola dronken en kiezen voor een theetje terwijl zij een warme choco dronken.
  • Het dessertenbuffet van de Colmar.
Leuk deze week:
  • Lieve reacties en aanmoedigingen op Facebook en Instagram.
  • Me minder opgeblazen voelen en meer energie hebben.
  • Doorslapen! Al 5 nachten aan 1 stuk door :)
  • Op dag 3 zonder moeite de dressing en het brood bij mijn griekse salade laten staan
  • Samen met het vriendje genieten van lekker gezond eten buiten op ons terras.
  • Nieuwe recepten uittesten en het vriendje die ze goedkeurt.
Zo, dit was mijn 1e suikervrije week. Zijn er hier nog lezers die suikervrij leven of dit net als mij proberen? Wat vonden jullie het moeilijkste? En wat is jullie favoriete suikervrije lekkernij? Alle tips zijn meer dan welkom!

Liefs,
Miss Pixie

21 opmerkingen:

  1. Ben benieuwd naar je andere weken, ik wil er eigenlijk ook mee beginnen. In ieder geval zo veel mogelijk suiker laten staan want erg goed voel ik mij er inderdaad niet door :( liefs Sabrina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat de volgende weken even vlot gaan.
      Ik wens je in ieder geval al veel succes :)

      Verwijderen
  2. Ik ga maandag proberen te starten. Eigenlijk moet ik die proberen weglaten, maar het gaat zoveel karakter van me vragen, ik ben echt verslaafd. Al heeft het lezen van deze blogpost we me toch weer een duwtje gegeven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De enige raad die ik kan geven is: doe het op een moment dat je er echt klaar voor bent. Bereid jezelf mentaal voor en zorg ervoor dat je een goede motivatie hebt om te stoppen met suiker, want anders lukt het niet.
      Blij dat deze post je een boost gegeven heeft. Alvast veel succes :)

      Verwijderen
  3. Prachtig resultaat..wou dat ik zoveel moed had...zou je je receptje voor je speltbrood willen delen?
    Doe zo verder !!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Cathy.

      Het recept komt uit het boek "Zonder suiker", dus ik kan het hier niet zomaar gaan delen. Misschien vind je online wel enkele recepten?

      Verwijderen
    2. Super !! Boek een aanrader?

      Verwijderen
    3. Super !! Boek een aanrader?

      Verwijderen
    4. Ik vind van wel :)
      Heb er echt al veel aan gehad.

      Verwijderen
  4. Dit heb ik ook gedaan. Alleen in kleinere stapjes omdat dit mij makkelijker leek vol te houden. En na een tijdje merkte ik dat ik gewoon echt geen zin meer had in snoep en alles al snel te zoet vond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was sinds vorige week ook wel al stilletjesaan aan het afbouwen, maar het is inderdaad misschien wat drastisch. Ik heb zelf al weinig tot geen zin meer in zoet en dat terwijl ik zo een enorme zoetekauw ben! Vind het echt geweldig.

      En ben je dit blijven volhouden of eet je nog regelmatig suikers?

      Verwijderen
  5. Super, je bent echt goed bezig! :-) Ik leef intussen alweer met suiker in mijn leven maar er zijn evengoed nog heel wat suikervrije dagen die er nu gewoon vanzelf zijn zonder er moeite voor te doen. Ik denk niet dat ik ooit nog terug wil naar hoe het ervoor was. Je lichaam gaat hier zoveel deugd van hebben :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel :)
      Het is echt zot hoe het zo snel al een impact kan hebben op je lichaam. Ik weet nu al dat ik niet meer terugwil, maar besef ook wel dat ik niet heel mijn leven alles ga laten. Als de maand voorbij is, zal ik wel af en toe weer eens een pasta eten op restaurant of een een koekje nemen. Maar zeker niet meer zoals voorheen.

      Nog veel succes met het leven zonder suiker :)

      Verwijderen
  6. Wow! Dat doorslapen vind ik wel zeer straf! Kan je es een idee geven van je suikerconsumptie voor dit dieet? Blijven gaan, joh, echt, RESPECT!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel :) Ja dat doorslapen, dat is tot nu toe het echt de grootste verandering.

      Oei oei, mijn suikerconsumptie hiervoor, die varieerde echt wel van week tot week, maar ik zal een gemiddelde dag uit een slechte week beschrijven:

      - Ontbijt: koude koffiedrank of brikje/fles chocomelk. Soms hoorde daar een koffiekoek bij.
      - Aankomst op het werk: koffie met melk (soms koffieroom) en 1 klontje suiker
      - Tienuurtje: Koek type grany, meestal met chocolade + koffie met melk en suiker
      - Tussendoor: koffie met melk en suiker
      - Lunch: belegd broodje, pastabeker, ... En dan is er FastFoodFriday nog :p
      - Namiddag: Koffie met melk en suiker
      - Vieruurtje: koekjes/chips/chocolade
      - Avondeten: altijd vrij gezond, maar wel met iets van pasta/rijst/aardappelen/...
      - Dessert: pudding, mugcake, koekjes, chocolade,

      Dus ja: het was er soms echt wel over.

      Verwijderen
  7. Hé wat goed dat je er aan meedoet en leuk dat je positieve effecten hebt, het is niet makkelijk. Zeker als je ergens moet gaan eten of uit eten wil gaan. Ik eet ook suikervrij sinds september maar hier in Spanje is dat niet evident :'( Zelfs in de tomatenpuree is er suiker.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, uit eten gaan of gewoon al bij vrienden gaan, is lastig. Ja, deze week heb ik dus ook gemerkt dat er in tomatenpuree en gepelde tomaten heel wat toegevoegde suiker zit. Echt heel ambetant :(
      Zijn er in Spanje geen gezondheid- of bioshops?

      Nog veel succes met je suikervrij bestaan :)

      Verwijderen
  8. Je slaapt toch al beter, dus je missie lijkt me al half geslaagd! Benieuwd naar het vervolg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad, dat is echt zalig. Eindelijk goed slapen :)
      Als nu ook de buikpijn er zou door weggaan zou ik heel blij zijn :)

      Verwijderen
  9. Leuk om te lezen wat je exact allemaal gegeten hebt! Zelf probeer ik het de laatste maanden ook met minder suiker , wat vrij goed lukt. Alleen de chips zijn moeilijk te laten. En het is inderdaad ongelooflijk waar er overal suiker in gedaan wordt. Je moet echt goed de ingrediënten lijst lezen en dan nog. Wat ik niet goed begrijp is waarom je geen hutsepot kan eten? Dat is toch gewoon aardappel met groenten en vlees?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel, in de eerste plaats zijn aardappelen zetmeel en dus suiker. Ik probeer aardappelen zoveel mogelijk te vermijden. Daarnaast doet mijn pepe ook nog suiker en aardappelzetmeel in zijn hutsepot wat er voor zorgt dat het een echte suikerbom is ;)
      Mijn pepe weet wat goed eten is, maar over gezond kan ik hem nog wat bijleren ;)

      Verwijderen