zaterdag 25 april 2015

Zonder suiker: verslag week 2 (+ enkele receptjes)

Vorige week besloot ik er eindelijk werk van te maken: weg met suiker! Alle voorbereidingen werden genomen (kasten leeggemaakt, weekmenu opgesteld, ...) en - los van enkele bijwerkingen - verliep mijn eerste week zonder suiker vrij vlot. Zelf tijdens de babyborrel van een vriendin liet ik me niet verleiden door al het lekkers. Maar ik wist wel dat ik nog enkele zware weken te gaan had. 

Ik moet bekennen dat ik wat schrik had hoe het zou lopen eens ik terug begon te werken. Zou ik wel nog zin hebben in het (voor)bereiden van smoothies, slaatjes en gezonde tussendoortjes? Of zou ik me laten verleiden door een snelle afhaal-hap en koekjes? Je kan het lezen in mijn eetdagboek:

Zondag:


  • Ontbijt: Volkoren speltpannekoekjes

    Ingrediënten voor 2 personen:
    100g volkoren spelbloem, 1 bio ei, 150 ml ongezoete amandelmelk, 1 geraspte appel (of zelfgemaakte, suikervrije appelmoes), 1 tl bakpoeder, 1 tl speculaaskruiden, kokosolie

    Bereidingswijze: Meng de bloem met het ei, het bakpoeder en de speculaaskruiden. Voeg de amandelmelk toe en meng tot het een glad deeg is. Rasp tenslotte de appel in het deeg. (Als je verse appelmoes gebruikt, voeg die dan toe voor je de amandelmelk toevoegt). Verwarm kokosolie in een koekenpan en bak de pannenkoekjes goudbruin. 
  • Lunch: Slaatje
  • Diner: (Volkoren spelt)spaghetti bolognese
  • Tussendoor: Een handje cashewnoten
  • Gedronken: water, koffie
  • Bewogen: 15 minuten op de hometrainer
Maandag:
  • Ontbijt: Havermoutpap met kaneel
  • Lunch: Tomatensoep
  • Diner: Pangasiusfilet met broccoli en paksoi
  • Tussendoor: 3 crackers met suikervrije confituur, handje noten
  • Gedronken: water, 1 tas koffie
  • Bewogen: Een halve voormiddag achter een weglopende kleuter gelopen (op de 1e dag na de vakantie telt dat als workout :p)
Dinsdag:
  • Ontbijt: Overnight oats met Griekse yoghurt
    Dit was dé ontdekking van de week! Het is een combinatie van verschillende receptjes die ik vond op Pinterest. Keisnel klaar en ik had tegen de middag nog geen honger.

    Ingrediënten: Een halve koffiemok havervlokken, een halve koffiekmok ongezoete amandelmelk, 1/4 van een koffiemok bio Griekse yoghurt, 1/4 van een koffiemok (zelfgemaakte) suikervrije appelmoes, 1 el chiazaad of lijnzaad (of beiden), 1 tl vanille-extract en 1 tl speculaaskruiden

    Bereidingswijze: Meng alle ingrediënten in een plastic potje en laat het een nachtje staan in de koelkast. Werk 's morgens af met wat vers fruit en klaar :)
  • Lunch: Slaatje met zelfgemaakte, spicy dressing
  • Diner: Bulletbroof taco salad
    Ik heb het "Zonder suiker"-boek als mijn houvast en mijn vriend heeft het "Bulletproof diet"-boek. Het lijkt wat op de Voedselzandloper en op paleo, maar legt de nadruk meer op gezonde vetten eten. Mijn vriend is er in ieder geval lyrisch over en ik vond er toch al enkele lekkere recepten in terug.
  • Gedronken: Water, 1 tas koffie
  • Tussendoor: 4 sneetjes serranoham
  • Bewogen: 15 minuten op de hometrainer
Woensdag:
  • Ontbijt: Aardbei-banaan smoothie met Griekse yoghurt en chiazaad.
  • Lunch: Paprika-tomatensoep
  • Diner: Speltpasta met gehakt en spinazie (receptjes uit "Zonder suiker")
  • Gedronken: Water, 1 tas koffie
  • Tussendoor: 2 volkoren rijstwafels, portie zelfgemaakte appelmoes
  • Bewogen: 15 min hometrainer; 15min spieroefeningen
Donderdag:
  • Ontbijt: Overnight oats met Griekse yoghurt en aardbeien
  • Lunch: Slaatje met zelfgemaakte dressing.
  • Diner: Restjesdag
  • Tussendoor: een hand cashewnoten
  • Gedronken: water, 2 lattes
  • Bewogen: 40 minuten gewandeld (waarvan de helft met een keizware zak = bonuspunten); 30 minuten op de hometrainer
Vrijdag:
  • Ontbijt: Aardbei-banaansmoothie met chia- en lijnzaad
  • Lunch: Tomaat-paprikasoep
  • Diner: Gegrilde kip met rauwkost, wat frietjes en een half pitabroodje (jup, ik heb gezondigd. Uiteten gaan is voor niets goed..)
  • Tussendoor: Zelfgemaakte appelmoes, banaan
  • Gedronken: Water, thee, koffie
  • Bewogen: Grote wandeling door de Koninklijke serres
Zaterdag:
  • Ontbijt: Aardbeismoothie met chia- en lijnzaad
  • Lunch: / (Laat ontbeten)
  • Diner: Gegrilde kip met courgetini en paprikasaus.
  • Tussendoor: Stukje pure chocolade, een handje cashewnoten
  • Gedronken: Water, koffie
  • Bewogen: 15 minuten spieroefeningen
Bijwerkingen deze week: 

Puistjes :( En dat is echt een bijwerking volgens mij, want ik heb daar normaal niet echt last van.

Op de weegschaal: 

Op maandag bleek er nog eens 300 gram af te zijn. Tegen woensdag was er om een of andere reden wel 1,2 kg bij te zijn. En dat terwijl ik naar mijn gevoel minder en gezonder eet dan vorige week. Iemand een idee hoe dit kan komen? Momenteel is mijn gewicht hetzelfde dan afgelopen week zaterdag.

Moeilijk deze week:
  • Uiteten gaan. Ik denk dat dat in deze fase van de detox geen goed idee is. Ik heb een hele dag stress gehad omdat ik niet wist wat ik zou eten. En dan bleek 's avonds dat we dan ook nog eens naar een ander restaurant gingen. Stressen!
  • Opnieuw enorm veel buikpijn. Ik kreeg al enkele keren de raad om ook melkproducten te schrappen. Misschien moet ik dat vanaf nu ook wel eens uittesten.
Leuk deze week:
  • Maandag binnenstappen op school en direct horen van een collega "Wow, jij bent vermagerd!". Altijd leuk om te horen :)
  • Een collega die sinds de vakantie probeert te eten volgens Pascale Naessens. Heel leuk om receptjes en ideetjes uit te wisselen.
  • Babbelen met een vriendin op Facebook messenger over gezond eten: receptjes uitwisselen, raad vragen, ... Echt geweldig leuk! Precies zoals vroeger op MSN, hoewel we het toen meer over jongens hadden denk ik ;)
  • Niet voortdurend nood hebben aan koffie en snacks om wakker te blijven en geen dutje moeten doen na school om weer verder te kunnen. Ik slaap nog steeds beter dan voorheen en heb door de dag heen heel wat meer energie.
Ik ben nu twee weken bezig en ik moet zeggen dat het voelt alsof ik nooit anders geleefd heb. Ik heb niet het gevoel dat ik iets mis omdat we nog steeds lekker eten. Ik ontdek ook steeds meer gezonde alternatieven voor gerechtjes waar ik van hou. 

Ik heb het wel moeilijk met de terugkerende buikpijn. Dus vanaf nu ga ik ook wat minderen met koffie en melkproducten in de hoop dat dat helpt. Tips en advies zijn welkom.

Liefs,
Miss Pixie


10 opmerkingen:

  1. De appelmoes kan ook buikpijn veroorzaken. Ook moet je lichaam wennen aan je nieuwe eetpatroon. Laat diecweegschaal even staan. je voelr er je goed bij. Dat is je graatmeter. succes ! Marion

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel :)
      Buikpijn van de appelmoes? Oh jee.. Ik ga deze week eens noteren wanneer ik buikpijn heb en dan kan ik nagaan wat ik die dag heb gegeten ;)

      Verwijderen
  2. Ik ben maandag ook begonnen met de suiker uit de menu te schrappen, en hoera hoera, het lukt. Na 1 weekje 1.5 kg minder, minder honger (vroeger dacht ik de hele dag door aan eten, dat is nu beduidend minder), geen migraine (en dat is vooral mijn doel). Dank u voor de sjot onder mijn gat!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Woohoo, goed bezig seg! Ben blij dat ik heb kunnen helpen :)
      Ik denk inderdaad ook véél minder aan eten dan voorheen. Ben blij voor je dat het een positieve invloed heeft op je migraine :) Veel succes nog.

      Verwijderen
  3. Vreemd dat je van geen suiker eten puitjes krijgt ... Ik heb ooit een proteïnedieet gevolgd en toen had ik binnen de week een stralende huid. Helaas, veel kilo's zijn er intussen terug bij, ik twijfel over suiker schrappen. Ik blijf hier volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het stond in het boek dat puistjes in de eerste weken kunnen. Je huid is je grootste orgaan langswaar de gifstoffen weg kunnen ;)
      Wat dat suiker schrappen betreft: ik kan het iedereen zeker aanraden!

      Verwijderen
  4. Goed bezig! Hopelijk ben je snel van de buikpijn af... Als je op zoek bent naar suikervrije receptjes zonder zuivel: neem gerust eens een kijkje op mijn blog (https://fiekefatjerietjes.wordpress.com/category/suikervrij/)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel :)
      Ooh, ik ga zeker eens een kijkje nemen!

      Verwijderen
  5. Veel succes, ik zou het je niet nadoen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel :)
      Ik kan het nochtans enkel maar aanbevelen hoor.

      Verwijderen