Britse Chefs: Mijn favoriete Nigella-gerechtjes

Laatst postte ik al een Jamie Olliver-inspired receptje en dus vond ik dat enkele van mijn favoriete Nigella-receptjes niet konden uitblijven. En wie Nigella zegt, zegt ook caloriebommetjes, want ze is niet vies van boter en suiker. Misschien niet verwonderlijk dat mijn favoriete receptjes dan ook overheerlijke dessertjes zijn.

Ik begin met een receptje dat ik samen met mijn zus enkele jaren geleden voor het eerst klaarmaakte, nl. TRIPLE CHOCOLATE BROWNIES. Overheerlijk, maar niet aan te raden als je aan het lijnen bent. Voor een dertigtal brownies heb je volgende ingrediënten nodig:
  • 380 g ongezouten boter
  • 6 eieren
  • 480 g suiker
  • 450 g bloem
  • 1 tl. zout
  • 1 el. vanille-extract
  • 430 g zwarte chocolade
  • 140 g bruine chocoladeschilfers
  • 140 g witte chocoladeschilfers
En dan nu de werkwijze om de heerlijkste brownies ooit te maken:
  • Verwarm de oven voor op 180° celsius.
  • Smelt de boter samen met de zwarte chocolade au bain marie.
  • Klop ondertussen de eieren samen met de suiker en het vanille-extract tot een luchtige massa.
  • Laat de chocolade-en-boter-mix lichtjes afkoelen en voeg dan het ei-mengsel toe.
  • Zeef de bloem in het beslag en meng alles.
  • Voeg de bruine en witte chocoladeschilfers toe.
  • Leg bakpapier in de bakvorm en giet het deeg erin. Strijk het deeg glad en bak de mix gedurende een vijfentwintigtal minuten op 180° celsius.
  • Hoe moeilijk het ook is om nog te wachten: laat de brownie afkoelen en snij dan in kleine vierkantjes. Om af te werken kan je nog wat bloemsuiker over de brownies strooien.



De tweede lekkernij maakte ik eens op een regenachtige zondagochtend waarbij ik absoluut geen zin had om buiten te komen om naar de bakker te gaan. Na even rommelen in de kasten en de koelkast kwam ik tot de conclusie dat ik alle ingrediënten in huis had voor Nigella's AMERICAN PANCAKES. Dit heb je nodig voor 4 tot 6 porties:
  • 1 el. bakpoeder
  • een snuifje zout
  • 1 el. witte suiker (Volgens het echte recept. Ik gebruik altijd rietsuiker)
  • 2 eieren
  • 30 g boter
  • 300 ml melk
  • 225 g gewone bloem


Meng alle droge ingrediënten in een kom. Klop de eieren los en voeg bij de droge ingrediënten. Smelt de boter en voeg deze toe aan het mengsel. Voeg tot slot de melk toe en meng alles tot het een glad beslag is. American pancakes zijn van die kleine pannekoekjes dus ik bakte ze in mijn mini-pannetje dat ik voor kerst cadeau kreeg. Dien op met "maple syrup" (ahorn siroop) en geniet van dit lekker ontbijtje of vieruurtje. En wil je all the way American gaan? Dan eet je deze met bacon en scrambled eggs ;) (Maar dat is niet aan mij besteed :p)


Tot slot is er nog een echt comfortfood dessertje. Ideaal voor regenachtige herfstdagen: CROISSANT CARAMEL PUDDING.  Helemaal geschikt om comfy in de zetel onder een dekentje te kruipen en met twee (of alleen) dit kommetjes leeg te maken. Voor twee personen heb je volgende ingrediënten nodig:
  • 2 oudbakken croissants, in stukken gescheurd
  • 100 g suiker
  • 175 ml slagroom
  • 2 el. whiskey
  • 75 ml volle melk
  • 2 eieren, losgeklopt
Begin met de oven voor te verwarmen op 180°. Leg de stukken croissant in een kleine ovenschaal. We gaan nu eerst beginnen met de caramel te maken. Doe de suiker samen met 2 el. water in een pannetje en schud met het pannetje tot de suiker opgelost raakt. Zet de pan nu op een matig tot hoog vuur. Door dit suikerwater te laten inkoken, verandert het in een caramel. Als het een mooi goudbruin kleurtje heeft (dit duurt ongeveer drie tot vijf minuten) haal je het pannetje van het vuur en roer je er eerst de room door en daarna de melk en de whiskey. Klop hierna de eieren eronder en giet het caramelmengsel over de croissants. Laat een tiental minuutjes staan en zet het daarna twintig minuten in de voorverwarmde oven. Ik vind persoonlijk deze pudding het lekkerst als hij nog warm is, maar je kan hem even goed laten afkoelen voor je toetast.

Veel kookplezier met deze Nigella-receptjes!

Groetjes,
Miss Pixie

Reacties

Populaire berichten