Rommel in de naaikamer! Hoe orde te scheppen in je creatieve chaos.

Afgelopen week was het een vermoeiende, drukke werkweek. Het resultaat was dat de rommel hier thuis zich langzaamaan opstapelde en dan voornamelijk in mijn naaihoekje. Jammer genoeg is ons appartement niet groot genoeg voor een aparte naaikamer dus neem ik de helft van de woonkamer in beslag met al mijn naai- en knutselspullen. En dit is hoe het er gisteren uitzag:

De tafel...

En de bank ernaast..

En ook de kast...

En het hoekje ernaast..
Ok, eerlijk gezegd ben ik een beetje beschaamd om de foto's op mijn blog te zetten en zo aan de hele wereld te tonen wat voor een sloddervos ik soms ben. Maar ik durf er op te wedden dat er hier nog naaisters en creatieve mensen zijn die deze situatie herkennen. Ik ben bezig aan verschillende projecten tegelijk en al het materiaal voor al die projecten ligt verspreid op mijn tafel. En dan is er nog het probleem van het opbergen van stoffen en patronen. Omdat ik vandaag absoluut het deken voor mijn schoonzusje wou maken, had ik plaats nodig en zat er gisterenavond niets anders op dan opruimen.

Ik begon met het verzamelen van mijn uitgetekende patronen. Ik stak elk patroontje in een plastiek mapje en plakte er een post-it op met de naam van het patroon en vanwaar het patroon vandaan kwam (bvb. Juliette-clutch uit 'Mijn tas'). Daarna ordende ik de mapjes per soort: baby-spullen, tassen, rokjes, ... Morgen ga ik een map halen om al deze mapjes te verzamelen en steek ik er tabbladen tussen om alles supergeorganiseerd te houden. De grotere patronen verzamelde ik voorlopig in een grote plastiek tas, maar morgen ga ik op zoek naar een tekenmap waar deze patroontjes dan ook in kunnen verzameld worden.
Getypte labels hadden misschien overzichtelijker geweest, maar ik hou nog altijd meer van geschreven papiertjes.
Ondanks mijn kattengeschrift..


Daarna nam ik mijn stoffenlade eens onder handen. Ik haalde alles er uit, vouwde het opnieuw op en sorteerde ze: kinderstoffen, stoffen met bloemenprint, fleece, ... Ik verzamelde elke soort in een doorzichtige plastiek zak. Zo die van Ikea waar je je stof moet instoppen nadat je ze gewogen hebt. De restjes (groot en klein) stopte ik diepvrieszakjes. Ik haalde ook een deel stoffen uit de kast om weg te geven of te verkopen (Wat ondertussen al gebeurd is). De stoffen die ik deze week ga gebruiken (hoop ik toch!), legde ik alvast aan kant. En dan puzzelde ik alle stoffen terug in de lade.

Ik kwam ook tot de conclusie dat ik waarschijnlijk wel nog even verder kan met mijn stofjes..
En dan gaf ik alle afgewerkte projectjes een plaatsje, verzamelde ik de bezige projectjes op  1 plaats en stopte ik alle losse garen, bias, knoopjes, ritsen, ... terug op hun plaats en ik hield een opgeruimde tafel over.
En een opgeruimde kast:


Enkel voor de ruimte naast de kast moet ik nog een oplossing zoeken. Het roltafeltje van de Ikea staat hoog op mijn verlanglijst net als nog een van die heerlijk grote opbergzakken van Mamzel. Maar dat zal voor binnenkort zijn.

En, hoe ziet jullie naaikamer eruit? En hoe organiseren jullie je patroontjes en stofjes? Alle tips zijn welkom :)

Groetjes,
Miss Pixie

Oh ja, doordat ik plaats had, kon ik dus het deken voor mijn schoonzusje maken. En ze is er heel blij mee!

Reacties

Populaire berichten