Tutorial: DIY highwaist rokje versie 2 (zakken in zijnaad; linten en paspel)

Enkele weken terug postte ik mijn eerste naaitutorial. Ik was enorm blij met de leuke reacties die ik kreeg. Ik zei toen dat er ook nog een herfst-versie aankwam met zakken (altijd handig!). Afgelopen week begon ik eraan en veranderde ik enkele dingen uit het eerste ontwerp. Even simpel om te maken, maar met een heel ander resultaat.

Stof - Modecoupon
Paspel - Max Bloch
Sjaal (zelf gehaakt): Wol - Zeeman
De eerste verandering die ik maakte was aan de tailleband. Ik verving de kamsnaps door 2 linten die ik zowel achteraan als vooraan van mijn rokje kan knopen of strikken. Ik maakte de tailleband ook minder breed.
Versie 1, met de kamsnaps opzij.

Versie 2 met linten.

Daarnaast maakte ik in beide zijnaden zakken. Op school komen de kleuters op de speelplaats voortdurend dingen geven die ze hebben gevonden, dus zakken zijn handig. (En dan kom je thuis met krijtjes, haarspeldjes, ... Nog leerkrachten die dit herkennen?)

Zakjes in de zijnaden.
Ik maakte ze in dezelfde stof van de rest van het rokje.
En tot slot werkte ik de onderkant van mijn rokje af met rode paspel. In tegenstelling tot het vorige rokje had ik nu wel tijd genoeg om het op deze manier af te werken.

Wil je zelf ook zo een rokje maken? Dan moet je volgende veranderingen aanbrengen in het basismodel:
  • Voor de tailleband neem je een rechthoek stof van 12cm (h) x tailleomtrek+4cm (b). Eens je de tailleband hebt gemaakt, knip je hem in de lengte doormidden.
  • Voor de linten heb je 2 rechthoeken nodig van 12cm (h) x 75cm (b). Je maakt de linten op dezelfde manier dan de tailleband (maar dan zonder vlieseline) en stikt de open zijde dicht.
  • Voor de zakken kies je zelf de afmetingen. Ik maakte ze 12cm breed en voor de lengte legde ik mijn hand op de stof om te kijken tot waar het kwam. Zo was ik zeker dat mijn hand er in kon. Ik rondde de hoeken van de zakken onderaan af. Dat kan je doen met behulp van een glas.

  • De eerste stap om de rok in elkaar te zetten is om de zakken te bevestigen aan de rok. 
    1) Leg de zak met de goede kant op de goede kant van de stof gelijk met de zijrand en op 7 cm van de bovenkant. Als je  een stofje hebt met een print let er dan op dat de print juist ligt
    2) Schuif de onderste hoek naar boven tot hij op 4 cm van de zijkant ligt. Speld de zak vast.
    3) Leg de stof met het voorpand naar boven en stik op een halve centimeter van de kant vast. Doe dit met de 4 zakken. 
  • Frons het voorpand en het achterpand.
  • Speld 1 deel van de tailleband vast aan het voorpand en stik vast. Doe hetzelfde voor het achterpand.


  • Plooi het achterpand nu dubbel en knip door. Stik de 2 helften weer aan elkaar op 1cm en bevestig hier de rits op dezelfde manier als bij rokje nummer 1.
  • Leg het onderpand met de goede kant naar boven. Leg de linten op de tailleband gelijk met de zijkant. Leg nu het bovenpand met de goede kant op de goede kant van het onderpand en speld vast. Zorg ervoor dat de zijkanten en onderzijde mooi gelijk liggen.
  • Begin nu met de zijdes vast te stikken. Als je bij de zak komt, volg je de vorm van de zak i.p.v. verder rechtdoor te stikken. 

  • En het enige dat je nu nog moet doen is omzomen of zoals mij afwerken met paspel.
Enkel nog strijken en je rokje is klaar om te dragen. Ideaal voor deze nazomerse dagen. Een aan-foto van mezelf volgt nog een van deze dagen.

Veel naaiplezier! Comments en foto's zijn altijd welkom. Om niets meer te missen van Miss Pixie's blog kan je linksboven op de homepage "deze blog volgen" aanklikken.

Groetjes,
Miss Pixie

Reacties

Een reactie posten

Populaire berichten