2 sew 4 me-challenge: portemonnee (+gratis patroon!)

Toen ik mijn planning voor de 2sew4me-challenge maakte, wist ik nog niet dat ik vandaag een dagje naar Eindhoven zou gaan. En vermits ik maar om 19u30 thuis was, was er geen tijd meer voor een uitgebreid naaiprojectje. Dus werd het kaartenmapje verschoven naar morgen en maakte ik vandaag een portemonnee. Eigenlijk een portemonneetje. Vermits mijn kaarten vanaf morgen in een kaartenmapje zitten, heb ik niet zo veel plaats meer nodig in mijn portemonnee.



Het stofje is Little Daisy's van Soft Cactus (gekocht bij Modecoupon) en als voering gebruikte ik nog een restje bruine stof waarvan ik al lang niet meer weet hoe het in mijn kast terechtkwam. En als sluiting een Kamsnap. Hij sluit wel niet super. Ik weet niet hoe het komt, maar soms lukt het perfect en andere keren sluit hij moeilijk of helemaal niet. Ik zal nog wat moeten oefenen! Ik ben superblij dat het stofje van mijn mislukt rokje niet verloren is en ik ben ook blij met een meer herfstig portemonneetje. (Momenteel gebruik ik mijn zomerse portemonnee met ananasjes nog, maar die past niet echt meer bij het seizoen)

Wil jij ook graag een portemonneetje maken? Dan kan je HIER het patroon gratis downloaden. Het is geen superdeluxe patroon, maar ik maakte hier al meerdere portemonneetjes mee en iedereen was steeds tevreden. De werkwijze gaat als volgt:
  1. Print het patroontje en knip het uit de stof, voering en dunne vlieseline (ik gebruikte de vlieseline uit de Hema).
  2. Strijk de vlieseline op de buitenstof. 
  3. Leg de buitenstof met de goede kanten op elkaar en stik aan elkaar.
  4. Doe hetzelfde met de voeringstof maar laat een keergat van anderhalve centimeter.
  5. Keer de buitenstof met de goede kant naar binnen en de voering met de goede kant naar buiten. Steek de twee portemonneetjes in elkaar en zorg dat de naden op elkaar aansluiten. Stik de bovenzijde en de flap op een halve centimeter van de rand. 
  6. Keer het portemonneetje om en maak het keergat dicht.
  7. Strijk de flap en het hele portemonneetje.
  8. Zet de kamsnap-sluiting.
  9. Nu nog centjes erin steken en het portemonneetje is gebruiksklaar!
Veel naaiplezier,

Miss Pixie

Reacties

  1. Oooh deze ga ik ook eens proberen :-). Thx!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jippie!
      Ik hoop dat de uitleg wat duidelijk is? Show maar eens een foto als hij klaar is ;)

      Liefs,
      Miss Pixie

      Verwijderen
  2. Ga ik ook eens proberen! Maakt het uit waar je dat keergat laat? Alvast heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hej Yarie!
      Ik laat het keergat onderaan in het midden. En dat is denk ik de makkelijkste manier. Het gebeurt wel eens dat ik zo enthousiast bezig ben dat ik het vergeet en dan laat ik het keergat in de zijkant. Veel plezier ermee :)
      Liefs,
      Miss Pixie

      Verwijderen
    2. Ok, gaan we dan eens proberen!

      Verwijderen
  3. ik heb het ook eens gemaakt maar ik versta de uitleg niet zo hoe, het is wel gelukt maar als ik zie dat err mesen zijn dan het keergat van onder doen , hoe doen jullie het ?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh hoe leuk!! Ik plaats je linkje ook bij Gratis Naaipatronen!! Is precies een jaar geleden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook ik vind het niet zo een goede beschrijving van de werkwijze...

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten