Wie zoet is krijgt lekkers: 5 geweldige Sinterklaas-recepten

Jaja, het is zover. Het is december en we zetten deze feestmaand in met het vieren van de verjaardag van de goede Sint. En niet alleen Sinterklaas is jarig op 6 december, maar ook mijn liefste meme mag die dag kaarsjes uitblazen. Voor haar verjaardag krijgt ze van mij een mandje met allerlei Sinterklaas-lekkers. Ik kocht afgelopen weekend een leuk potje met snoepjes en de rest van het mandje wordt opgevuld met nog enkele van deze lekkernijen:

Marsepein snoepjes

Mhm, ik hou van marsepein. Maar ik ben wel heel kieskeurig. Ik eet enkel die van Hema of die van de Aldi. En eigenlijk eet ik nog het liefst zelfgemaakte. Daarvoor gebruik ik het recept van mijn favoriete tv-kok Jeroen Meus. Vorig jaar verraste ik een aantal mensen met deze zelfgemaakte lekkernij en ik moet zeggen dat ze goed in de smaak vielen. 


Speculoos granola

De laatste tijd maak ik af en toe een grote portie granola zodat ik een hele week een gezond ontbijt of tien-uurtje klaar heb. Ik probeerde al heel wat verschillende combinaties uit en nu was het tijd voor een Sinterklaas-geïnspireerde versie. Inspiratie haalde ik hier, maar ik paste een en het ander aan. Deze ingrediënten heb je nodig voor 2 porties:
  • 60 gram (bio) havervlokken
  • 30 gram amandelen
  • 30 gram walnootpitten
  • Anderhalve eetlepel zadenmix
  • 2 eetlepels walnootolie
  • 2 eetlepels honing
  • Anderhalve eetlepel speculooskruiden
  • De zeste van een halve (bio) mandarijn
Begin met de oven voor te verwarmen op 180°. Meng dan alle ingrediënten in een kom tot alle noten en haver bedekt zijn met honing en olie. Een kleine tip: als je eerst de 2 eetlepels walnootolie toevoegt en daarna dezelfde lepel gebruikt voor de honing, blijft er helemaal geen honing hangen aan de lepel! Leg een bakpapier op de bakplaat en stort de granola er op uit. Bak gedurende 8 minuten op 180°, roer de granola om en bak opnieuw 8 minuten. Haal de granola uit de oven en roer om. Als alle haver mooi goudbruin is, is de granola klaar. Indien dit niet het geval is, zet je de bakplaat terug in de oven voor 3 à 4 minuten. Nu kan het heel snel gaan, dus hou de granola goed in de gaten. Als hij mooi goudbruin is, laat je hem helemaal afkoelen voor je hem in een goed afgesloten bokaal of doos doet. Ik eet het met een bakje Griekse yoghurt en een mandarijntje en dat vult enorm en geeft je voldoende energie om er een hele voormiddag tegenaan te kunnen! Als een klein extraatje kan je er ook nog een speculooskoekje bij verkruimelen. Niet zo gezond, maar wel keilekker!


Speculaaspasta

Dit is er misschien eentje om uit te proberen nadat de goed heilig man is gepasseerd en de koekenkast afgeladen vol ligt met speculaas. Ik zag het receptje op bloglovin' en ik pinde het onmiddellijk! Ik geef vaak een potje zelfgemaakte confituur cadeau als ik een onverwacht cadeautje nodig heb en dit lijkt me wel een leuk alternatief. Het receptje voor deze lekkernij vind je hier.

Gezonde speculaas-muffins

Ik denk dat de voornaamste reden waarom ik van de Sint hou, de lekkernijen zijn die hij meebrengt: chocolade, guimauves, speculaas, marsepein, ... Maar ik moet zeggen dat ik tussen al dit ongezonds ook echt snak naar iets gezond lekker en dan niet enkel in de vorm van mandarijntjes. En deze yummie speculaas-muffins zijn daar ideaal voor! Voor ongeveer 12 muffins heb je het volgende nodig:
  • 80 gram havervlokken
  • 20 gram amandelpoeder
  • 1 grote rijpe banaan
  • 1 grote appel
  • 2 (bio) eitjes
  • 1 tl bakpoeder
  • 0,5 tl vanille-extract
  • 1 el speculaaskruiden
Verwarm de oven voor op 180°. Doe de haver in de blender tot je een soort van bloem overhoudt. Voeg dan het amandelpoeder en bakpoeder toe en laat even draaien. Voeg dan de rijpe banaan en appel toe in kleine stukjes alsook de eitjes en het vanille-extract. Laat de blender draaien tot je een glad deeg hebt en voeg dan de speculaaskruiden toe. Zet de blender dan nog even aan tot de kruiden onder het deeg gemengd zijn. Verdeel het deeg over vormpjes (vul ze voor 2/3) en bak ze gedurende 25-30 minuten op 180°.  Ze waren zo lekker dat ze op waren voor ik er een foto kon van nemen. Woops!

Pepernoten tiramisu


Tiramisu, zoals je hier al kon lezen, hou ik ook heel erg van tiramisu. Het is een lekkernij die zich ook makkelijk leent tot culinaire experimenten. En deze Sinterklaas-versie kwam ik tegen op Pinterest. Met lekkere pepernoten i.p.v. lange vingers en een mengsel van mascarpone, kwark en vanillevla. Ik denk dat ik zaterdag met een grote schaal tiramisu bij mijn meme zal verschijnen en niet met een taart. Maar ik denk dat ik enkel de lange vingers ga vervangen door pepernoten en mijn klassieke mascarpone-mengsel ga gebruiken met misschien een klein snuifje kaneel erbij.

Wat zijn jullie favoriete Sinterklaas-lekkernijen? En wat doen jullie met al dat snoepgoed? Gaan jullie er ook lekker mee kokkerellen? Als je zelf een leuk Sinterklaas-receptje hebt, mag je gerust een linkje posten en dan maak ik een lijstje met alle links :)

Nog 3 keer slapen ;)

Liefs,
Miss Pixie

Reacties

Populaire berichten