Book review: Make it! Blog it! Share it! van Femma

Tijdens mijn leuke blogdate met Lobke kreeg ik al een kleine preview te zien van het boek "Make it! Blog it! Share it!" van Femma. Het is een boek dat dient als gids voor creatieve bloggers. Ik was ontzettend enthousiast en bestelde het vanaf het moment dat het in de webshop stond. Een paar dagen later zat het in de brievenbus en vandaag, amper een week later, heb ik hem al helemaal uitgelezen.

Omslag van "Make it! Blog it! Share it!"
Deze kreeg ik ook al in preview te zien :)

Het boek begint heel algemeen met de blogbasics die je moet weten om je blog op te starten. Daarbij komt onder andere het verschil tussen de verschillende blogplatformen, de layout, belangrijke begrippen, soorten blogposts, ... aan bod. Iets minder interessant voor wie al een blog heeft, maar het boek is bedoeld voor zowel beginners als voor de meer ervaren bloggers dus konden ze hier niet echt omheen.

Ik kocht het boek omdat het gericht was op creatieve bloggers en bladerde dus snel door naar de tips die ik kon gebruiken. Zo krijg je helemaal uitgelegd hoe je een duidelijke tutorial schrijft, hoe je een overzichtelijke foto-tutorial kan maken, hoe je goede foto's maakt, ... Hoewel ik bij dat laatste toch wat op mijn honger bleef zitten qua uitleg. Ik heb het gevoel dat het hoofdstuk fotografie te kort is om te beantwoorden aan alle vragen die ik er over heb. Maar anderzijds is het boek ook geen fotografie-cursus. Waar ik wel veel aan had, was de uitleg over het maken van een tutorial. Want dat is echt niet gemakkelijk en ik vind ook vaak heel slechte en slordige tutorials op andere blogs (en ik zelf ben er ook schuldig aan). Dus: op naar fantastische tutorials vanaf nu!



Wat ik echt wel super vind, is het hoofdstuk over blogrecht. Zeker als beginnende blogger is het wat zoeken wat wel en niet kan. Zeker bij het gebruiken van afbeeldingen. Het boek legt duidelijk uit wanneer je plagiaat pleegt en op welke manier je wél afbeeldingen van op het internet kan gebruiken. Er zijn ook heel wat crea-bloggers die wel een centje willen bijverdienen, maar niet weten op welke manier dit kan. Bij het hoofdstuk blogrecht wordt het verschil uitgelegd tussen occasioneel bijverdienen en zelfstandig worden in bijberoep. Ik was al een hele tijd op zoek naar deze info en vond nergens een duidelijk antwoord tot nu, dus JIPPIE!

Daarna volgt er nog een heel stuk over het gebruik van social media en over hoe je kan zien hoe je blog het doet. Alweer vrij oninteressant voor de meer ervaren bloggers, maar essentiële info voor de beginnende blogger.

Ik vond het een praktisch, bruikbaar boek met heel wat interessante tips. Ik vond het echter wel een drukke layout waardoor het soms wat onoverzichtelijk was om te lezen. Ook qua opbouw vond ik het ietwat chaotisch. Anderzijds is het wel heel duidelijk en eenvoudig geschreven. Ik zou het zeker aanraden voor elke beginnende crea-blogger!

Reacties

  1. Ik ga het boek eerst eens lenen in de bib denk ik want een ander blogboek wordt door sommige ook goed onthaald en ik vond het met tijden saai en langdurig dus achteraf blij dat ik het niet gekocht had...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goeie optie :) Deze review is natuurlijk maar mijn mening eh.
      oh en bedankt voor de tip over de linken in de tekst. Ik dacht het zelf wel al, maar ik zie niet zo goed dus dacht dat het daar aan lag. Ik ga het aanpassen.

      Liefs,
      Miss Pixie

      Verwijderen
  2. Ohja mag ik je even ergens op wijzen,niet slecht bedoeld,hé!Maar de linken die je in je tekst zet zijn helemaal niet leesbaar omdat ze te licht van kleur zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wel lekker fris, je blog layout. Zo volg ik ze graag :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel :) Ik kreeg heel wat goeie tips van Lobke van "de leuke wereld", want tot een tijdje geleden zag het er hier heel anders uit. Veel te druk en heel onproffesioneel achteraf gezien.

      Liefs,
      Miss Pixie

      Verwijderen
  4. Ik kreeg hem vandaag in de bus! Ben benieuwd! Ik kijk vooral uit naar de tips ivm fotografie!

    Liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zoals ik in de review al zei: voor mij viel dat wat tegen dat hoofdstuk. Maar ze gaan fotografie waarschijnlijk wel opnemen in het blogweekend. Daar kijk ik pas naar uit ^^

      Liefs,
      Miss Pixie

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten