vrijdag 13 februari 2015

Miss Pixie's snelle en gezonde kooktips. #boostyourpositivity

Het onderwerp van #boostyourpositivity deze week was energy & positivity. En waar krijg je energie van? Van eten. En dan liefst nog gezond en gevarieerd eten. En dat is voor veel mensen een enorme uitdaging. Want na een lange, vermoeiende werkdag ook nog eens staan zwoegen boven het fornuis is er vaak te veel aan. En dan grijpen we naar fastfood en ander ongezonds. Dus vroeg Lies van Oontje ons om onze gezonde, snelle kooktips te delen.


Sinds enkele maanden maken wij een weekmenu op. En dat is volgens mij echt een heel goed hulpmiddel om te zorgen dat je niet vervalt in een ongezond eetpatroon. Wanneer we het weekmenu opmaken, houden we rekening met onze weekplanning. Op woensdag ben ik bijvoorbeeld thuis in de namiddag en heb ik dus wat meer tijd om te koken. Dan staat er steevast iets op het menu waar ook wat meer tijd in kruipt zoals stoofpotjes, curry's, ... Op dinsdag gaat het vriendje repeteren en moet het eten vaak snel gaan, dus maak ik iets eenvoudig zoals bijvoorbeeld croque monsieur of maak ik op maandag een dubbele portie en eten we dinsdag nog eens hetzelfde. Vooral ovenschotels en pastasauzen zijn hier toppers voor. Als je met deze dingen rekening houdt, sta je met meer plezier in de keuken en is het avondeten geen stressmoment.

Maar er zijn zeker dagen waarop ik geen zin heb om in de keuken te staan of waarop ik gewoon weinig tijd heb. En dan ben ik heel dankbaar voor onze diepvries! Sommige gerechten (spaghettisaus, stoofvlees, soep, ...) maak ik direct in een grote hoeveelheid zodat ik 2 of 3 porties kan invriezen. Ik hou dit allemaal bij in een diepvriesinventaris zodat ik weet wat we nog hebben en wat ik kan inplannen in het weekmenu.

En dan nog enkele tijdbesparende shortcuts:

  • Ik eet graag spaghetti met veel groenten. Maar soms zie ik op tegen al dat snijwerk. En dan koop ik gewoon 2 zakjes voorgesneden spaghettigroenten. Even lekker dan verse groenten, maar zonder de moeite. Je vindt ze in de meeste supermarkten.
  • Een vitamineboost in een mum van tijd? Dat kan met een grote kom verse soep. Als ik zin heb in soep en het moet snel gaan dan koop ik in de versafdeling een zak julienne-groenten. Even aanstoven, koken water of bouillon toevoegen en 30 minuten laten koken. Mixen en klaar! En dat is sowieso te veel voor een keer, dus kan je nog een deel invriezen of de volgende dag als lunch meenemen. Win-win ;)
  • Rijst in 1-2-3? Dat kan met rijst in zakjes voor de microgolfoven. Tegenwoordig heb je ze in allerlei varianten, maar ik hou het gewoonlijk bij gewone bruine rijst. Ook handig is dat er zowel zakjes voor 2 personen als voor 1 persoon zijn.
  • Wokschotels dat gaat hier ook supersnel! Kippenblokjes of veggie-balletjes, een zakje wokgroenten (vind je in bijna alle supermarkten) en mienoedels (moet maar 4 minuten koken!) allemaal samen met lekker veel kruiden en sojasaus. Echt smullen!
  • Heel wat supermarkten hebben een groot assortiment diepvriesgroenten- en -fruit. Ik zorg ervoor dat er wel altijd iets daarvan in de diepvries zit. In tegenstelling tot groenten uit blik zitten die uit de diepvries niet propvol met E-nummers en andere toevoegingen. 
Het grootste deel van mijn favoriete snelle recepten kan je vinden op de geweldige blog van Chickslovefood bij hun 5 or less item. En dan is er ook nog:
  • Sinds onze vakantie naar Griekenland zijn we gek op de Griekse keuken. En telkens we heimwee hebben staat er het volgende op het menu: pitabrood met kippenblokjes, verse tzatziki en een Grieks slaatje (tomaten en komkommer in grove stukken, zwarte olijven en feta met olijfolie en dille). Lekker, gezond en snel en het voelt alsof je enorm aan het zondigen bent!
  • Pasta met de snelle tomatensaus van Jamie Olliver.
  • Mijn favoriete gezonde en snelle ontbijtjes deelde ik als eens eerder.
  • Net als mijn favoriete snelle dessertjes (opgepast: ze zijn niet allemaal even gezond).
Smakelijk allemaal!

4 opmerkingen:

  1. Ik moet dringend ook eens een weekmenu opstellen, het lijkt me wel praktischer om boodschappen te doen en niet altijd naar hetzelfde te grijpen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, wij maken dat op op zondag en dan bestel ik onmiddellijk de boodschappen. Echt heel praktisch en je bespaart heel wat tijd (en centjes) :)

      Verwijderen
  2. ik denk dat ik van jou nog veel kan leren op vlak van keukenorganisatie ;-) Ik moet ook eens dringend werk maken van weekmenu's, een lijstje snel-klaar-gerechten en vooral eens lere gebruik maken van onze diepvriezer ....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dank u! Moet je er wel bij zeggen dat dit bij ons ook nog niet zo lang op deze manier loopt, maar het werkt echt wel!
      Je moet bovenaan maar eens klikken op "simplify your life", daar staan al mijn tot nu toe uitgeteste organisatietips ;) Inclusief gratis weekplanner enzo.
      Veel succes er mee!

      Verwijderen