How I bullet journal: braindump

**For English scroll down**



Iets dat ik in mijn workshop Start to journal uitleg, maar wat niet in het gratis e-book staat is de manier waarop ik braindumps gebruik in mijn BuJo. Omdat ik er wel regelmatig eens een vraag over krijg en er ook in de Bullet Journal België groep op Facebook wel eens posts over zie, besloot ik jullie vandaag te tonen hoe ik braindump in mijn BuJo.




Ik vertelde het al eens eerder dat ik geen weeklies maak, maar enkel dailies. Iets met gebrek aan flexibiliteit en dubbel werk. Maar wanneer ik een drukke week heb, dan maak ik in het begin van die week wel een braindump en plan ik de meest dringende taken in via een weekplan.

Dit is hoe ik te werk ga:

  1. Op de linkerpagina schrijf ik alles wat in me opkomt dat ik nog moet of wil doen, afspraken die op de planning staan, … Allemaal door elkaar zoals ze in mijn hoofd opkomen. Zowel grote dingen (bvb afwerken kwartaalaangifte) als kleine dingen (bvb brood kopen). Ik zet meestal een klokje op 10 minuten om het vlot te laten lopen.
  2. Op de rechterpagina maak ik een prioriteitenmatrix waarin ik alles van op de linkerpagina een plaats geef. Ik ga bepaalde taken ook markeren volgens mijn colorcode die ik gebruik. Zo ga ik mijn bijberoep-taken in het pastelroze aanduiden en alles wat voor het huishouden is in het muntgroen. Er zijn 2 verschillende versies van de matrix die je kan gebruiken.
Important + Urgent
Important + Not urgent
Not important + Urgent
Not important + Not urgent

Must
Should
Could
Want to


       3. Ik plan alle dringende en belangrijke taken in op een weekoverzicht. Alles wat in het vakje
linksboven staat, plan ik eerst in.




Gebruiken jullie een braindump in je BuJo? Hoe doe je dat dan?

Jullie hadden ook nog de winnaar van de Made by Miss Pixie homeparty te goed... En dat is geworden ... Gaëtane! Proficiat! Je mag mailen naar madebymisspixie@gmail.com om verder af te spreken.



Nog enkele mededelingen:
  • Er zijn wat problemen bij het inschrijven op de nieuwsbrief. Blijkbaar verstuurt de welkomstmail niet steeds. Hier wordt aan gewerkt. Maar als je inschrijft, check dan zeker ook eerst je spamfolder of bij Gmail ook de reclame-folder. Vaak komen de mailtjes daar terecht ;)
  • Er zijn momenteel geen data meer gepland voor de Start to journal workshops. Die van 9/7 is gecanceld. Mocht je interesse hebben in een workshop, mag je altijd mailen naar madebymisspixie@gmail.com met de regio waar je graag een workshop zou volgen en dan organiseer ik er met plezier eentje :)
  • Het gratis patroontje van de clutch is work in progress. Hij zal waarschijnlijk pas midden juni online komen.
Liefs,
Miss Pixie

***


In this How I Bullet Journal-post I share how I use braindumping in my BuJo. I've got some questions about it a few weeks ago and I also read about it on the Belgian BuJo-group. As I already said in a previous post: I don't use weeklies. I think they're not flexible enough and it makes double work.



But in weeks where everything is al chaotic and crazy I make a braindump-spread. This is how I do it:
  1. On the left page I write everything that's in my head: to do's, appointments, ... Big or small, I just write it all down.
  2. On the right page I make a priority matrix where I place everything I just wrote down on the left page. There are two different kinds of priority matrixes I use.
    Important + Urgent
    Important + Not urgent
    Not important + Urgent
    Not important + Not urgent

    Must
    Should
    Could
    Want to
  3. The tasks in the first column I plan first because they are the most important.


Do you use braindumping in your BuJo? How do you do it?

Love,
Miss Pixie


Reacties

  1. Jep, ook veel braindumps hier. Maar minder functioneel. Ik gebruik het vooral om m'n gedachten van me af te schrijven en daaruit dan keuzes te kunnen maken. 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik maak ook regelmatig braindumps, maar orden ze daarna gepriorizeerd op thema (werk, projecten, blog, etc) bij elkaar. Met jouw 4 categoriën lijkt me ook een handig systeem.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten