donderdag 20 april 2017

Mijn EHBO* strategieën


* Eerste Hulp Bij Overprikkeling



Of het nu ligt aan mijn hoogsensitiviteit, introvert zijn of aan de naweeën van een burnout: het is een feit dat ik makkelijk overprikkeld raak. Veel mensen, veel lawaai, veel sociale verplichtingen kort op elkaar, ... het is soms allemaal zo overweldigend. En tijdens mijn burnout ervoer ik het allemaal nog intenser. Daarom stelde ik een soort van EHBO-strategie samen om die overprikkeling te voorkomen of te verminderen als het toch gebeurt.

Voorkomen is beter dan ... 

Ondertussen ben ik er redelijk goed uit wat mijn triggers voor overprikkeling zijn. En daardoor kan ik er voor zorgen dat ik voorbereid ben op die situaties en mijn EHBO-stuff bij de hand heb. Dit is wat ik doe om overprikkeling te voorkomen:
  • Uitgerust zijn

    Heel wat van mijn triggers hebben te maken met sociale situaties en drukte. Meestal zijn dat situaties waar ik op voorhand op de hoogte van ben. Daarom probeer ik op voorhand (en daarna ook eigenlijk) rustmomenten in te plannen. Als ik uitgerust ben dan kan ik die prikkels toch net iets beter verwerken.
  • Oordopjes

    Oordopjes, dat is iets dat standaard in mijn handtas zit. Ik word heel erg getriggerd door geluid. Zowel door luide muziek als door mensen die door elkaar praten. Door oordopjes te dragen, is al het geluid wat gedimd en kan ik me meestal beter concentreren op de conversatie. Al moet ik soms wel twee keer vragen wat iemand nu net zei. Maar dat neem ik er bij.
  • Pauzes inlassen

    Toen ik nog in het onderwijs werkte, ging ik 's middags vaak even in mijn auto zitten. Gewoon even rust en stilte om zo mijn innerlijke batterij op te laden. En dat is echt een strategie dat werkt! Als je voelt dat het te druk wordt, excuseer je dan even en zonder je af. Toiletten zijn daar ideaal voor. Klinkt misschien raar, maar het is wel zo. En niemand gaat je vreemd bekijken omdat je even naar toilet bent. Als ik me heb afgezonderd doe ik steeds enkele buikademhalingen en dan kan ik er weer tegen aan.
  • Koptelefoon
    Deze neem ik vooral mee als we op weekend gaan of op vakantie of familie bezoeken. Als we tijdens mijn BO dingen deden met vrienden, zoals bijvoorbeeld een gezelschapsspelavond, dan zorgde ik er ook voor dat die in de buurt lag. Als ik echt overweldigd raak dan ga ik die opzetten (terwijl ik mijn oordopjes ook nog in heb) en me even wat afzonderen van de rest van de groep. Soms gebruik ik dan de Rainy-app en laat ik rustgevende geluiden afspelen.

    In het begin was dit wel akward om te doen. Je hebt mensen op bezoek en je bent een spel aan het doen en plots ga je in de zetel zitten met een koptelefoon aan. Lekker sociaal he? Gelukkig begrepen mijn vrienden en familie dit wel. Ik heb dit de laatste tijd ook niet vaak meer hoeven doen, tenzij we een lange tijd ergens waren met een grote groep.
  • Online detox

    Als ik moe ben of gestresst (nog zo een trigger) dan kan ik echt gek worden van social media en mijn smartphone. Als het echt erg is, dan zet ik gewoon mijn internet uit en vermijd ik het helemaal. Soms ga ik gewoon alle meldingen uitschakelen en ga ik enkel een kijkje nemen als ik er zin in heb. Zo een online detox, ik kan het alleen maar aanraden.


... genezen

Het is een feit dat je overprikkeling niet altijd kan voorkomen. Soms ben je gewoon niet zo uitgerust dan nodig is, soms zijn er gewoon prikkels waarvan je nog niet wist dat ze triggers waren, ... Dat zijn momenten waarop de tips van hierboven niet gaan helpen, maar je je moet focussen op herstel.
  • Een coconnetje maken

    Als ik echt helemaal overprikkeld ben, dan is de innerlijke batterij volledig leeg en zou ik het liefst ergens in een vergeten hoekje kruipen. Ik heb ondervonden dat het dan helpt om een soort van coconnetje maken waarin ik helemaal kan wegkruipen. We hebben een L-vormige zetel en ik ga me dan in het hoekje nestelen met heel veel kussens en dekens. Ik doe dan een oversized hoodie van mijn vriend aan, kap op, koptelefoon aan en luister naar meditatie-apps.

    Soms val ik dan zo in slaap en dan laat mijn vriend me ook gewoon daar liggen. Want we hebben al ondervonden dat als hij me dan wakker maakt om naar bed te gaan ik daarna niet meer slaap en vaak ook paniekaanvallen krijg. Slecht plan dus.
  • Haken, breien, kleuren, ... Iets repetitief doen

    Bij mijn werken repetitieve handelingen heel kalmerend. Ik kan me daar dan ook volledige op concentreren en eventjes alles vergeten. Dit werkt soms ook wel om overprikkeling te voorkomen. Als het op het werk druk is (en met een groep van ongeveer 14 pubers is dat vaak zo), merk ik dat ik vaak ga voorstellen om te kleuren of iets anders creatief te doen zoals bijvoorbeeld macramé. Helpt voor hen en voor mij, dus winwin.
  • Knuffelen met je huisdier

    Het is wetenschappelijk bewezen dat het gespin van een kat kalmerend werkt. En ik heb dat het afgelopen jaar ook zo ondervonden. Dobby voelt het precies ook aan wanneer het niet zo goed gaat met me en komt dan bij me liggen en knuffelen. En dat gespin werkt echt relaxerend. Idem met hem strelen, maar ik denk dat dat opnieuw komt door dat repetitieve er in.



Dit zijn mijn Eerste Hulp Bij Overprikkeling-strategieën die werken voor mij en ontdekt zijn door veel trial & error. Bij jou kunnen die heel anders zijn. Ik kan je alleen maar aanraden om op zoek te gaan naar jouw triggers om zo een eigen EHBO-strategie te ontwikkelen.

Wie van jullie herkent zich in het makkelijk overprikkeld raken? Weet je al wat jou triggert? Hoe ga je hier mee om?

Liefs,
Miss Pixie

12 opmerkingen:

  1. Ik kreeg in september vorig jaar diagnose burn out. Pas de laatste weken besef ik dat dit wellicht getriggerd is door een hooggevoeligheid. Heel raar, ik ben al heel m'n leven gevoelig voor licht, geuren, geluiden en ik had mezelf nooit geklasseerd als hoogsensitief. De burnout vergroot alles nu extra hard uit, waardoor ik pas besef dat ik vroeger ook al zeer snel overprikkeld was. Ik ben op zoek naar een goede koptelefoon om omgevingsgeluiden te filteren. Tips zijn welkom.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook pas vlak voor mijn burnout te weten gekomen dat ik waarschijnlijk hooggevoelig ben. En al die dingen staan wel met elkaar in verbinding. Ken je jouw MBTI type? Grote kans dat het begint met I (van introvert).
      Als ik je een boek kan aanraden over hoogsensitief zijn dan is het "Hoogsensitieve personen. Hoe blijf je overeind als de wereld je overweldigt." van Elaine Aron. Die heeft nog een aantal andere boeken over HSP ook.
      (en ik zelf heb de komende weken veel posts over selfcare gepland staan)

      Verwijderen
  2. Ik heb mezelf ook nooit geklasseerd als hoogsensitief, maar raak heel snel overprikkeld door geuren, geluid en licht. In mijn handtas zit altijd een zonnebril, en die gaat soms al heel snel op.
    Ik kan wel genieten van het zonnetje, maar dikwijls is het een combinatie van verschillende factoren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik lees dat wel vaak van die gevoeligheid aan licht. Dat is nu het enige waar ik niet echt last van heb als ik er zo over nadenk.

      Verwijderen
  3. Ik word ook overprikkeld door te veel licht. Een zonnebril kan helpen maar ik ga aan zee eens een zonneklep zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, dat moet wel lastig zijn. Zelf heb ik geen last van licht, maar ik lees het wel vaak bij andere mensen.

      Verwijderen
  4. Dankjewel voor je blog!
    Ik heb ook oordopjes en een zonnebril in mijn handtas. In de auto ligt zo een blinddoek van op hetvliegtuig, omdat ik de flitsende beelden niet verdraag. Ik wandel via het park ipv langs de grote baan naar de winkel om even tot rust te komen en ga liever te voet dan met de fiets.
    In kocht me een hangstoel om in te coconen en maak regelmatig een puzzel, want dat is zo mindful :-)
    Zo probeer ik het aan te pakken....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah puzzelen, dat is echt mijn ding niet. Nooit geweest. Waar ik ook wel rustig van word zijn zo van die cijfertjes verbinden. Heb me daar vorig jaar een leuk boek van gekocht en kan me daar soms echt lang mee bezig houden :)

      Verwijderen
  5. als ik dit lees dan kan ik alleen maar denken dat dit echt wel overweldigend is voor jou. ik kan het mij (gelukkig) niet zo goed voorstellen hoe het moet voelen maar wens je in ieder geval wel veel succes zodat al je strategieën helpen om je beter te voelen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. haha, het toilet is ook mijn favoriete 'vluchtplaats'. Vroeger toen ik als begeleiding meeging op kamp was dat even een paar minuten dat ik even kon op adem komen. (Deed kampen met auti kinderen, dus was altijd zeer intensief). Nu dat mijn vriend thuis zit door auto-ongeluk is dat het enigste plekje in huis waar ik even op mezelf ben en hij geen aandacht eist. (mannen blijven eeuwig een kind, zeker als ze ziek zijn of pijn hebben)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Marjolein, hier ook diagnose burn out gekregen in september 2015 dan wel. Een jaar thuisgezeten van het werk, maar nog steeds merk ik dat ik er niet bovenop ben. Ook hier last van prikkels (wrs ook al mijn hele leven, maar hebbik het gewoonweg genegeerd). Mijn MBTI is ISFP ... dus pixie jouw blog vertelt mij exact hoe ik me voel (ik kan het zelf niet onder woorden brengen). Ik forward regelmatig Posts naar mijn partner, hij begrijpt het nl nog steeds niet... bedankt daarvoor...

    PS: in oktober ben ik terug aan het werk gegaan en heb me meteen een goede koptelefoon aangeschaft, hangt wel een prijskaartje aan vast maar beste koop van mijn leven ... de bose quietcomfort 35 ... zalig ding ... sluit echt omgevingsgeluiden af ... ze staan vaak voor mijn neus te dansen om aandacht aan mijn bureau, want ik hoor ze simpelweg niet ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ooh ik heb ook áltijd oordopjes bij me. Belachelijk eigenlijk dat dat nodig is he. Kunnen mensen niet gewoon een beetje stil en rustig doen vraag ik me steeds af? Maar ja, zolang we in ieder geval rekening met onszelf houden door oordopjes mee te nemen blijven we in controle en hoeven we anderen nergens de schuld van te geven. (:

    BeantwoordenVerwijderen