En toen sloeg de onzekerheid toe...

Wie mij volgt op Instagram of Facebook, zal al gemerkt hebben dat er de laatste weken terug wat meer genaaid wordt. En dat heeft een grote reden: dit weekend ben ik met de Made by Miss Pixie Etsyshop standhouder op de feesteditie van De bonte fabriek. Twee dagen lang kan je in 't Bauhuis in Sint-Niklaas komen shoppen en eten bij zo'n 70 standhouders. En ik ben er daar eentje van.




Toen ik het aanmeldingsformulier invulde ergens in december dacht ik eigenlijk niet dat ik geselecteerd zou worden. Ik ben een startende webshop met niet echt een eenduidig assortiment. Ik heb babykledij, babyaccessoires, juwelen, handtassen, ... Maar toch waagde ik het er op en in januari kwam het mailtje dat ik geselecteerd was.

Mijn geluk kon niet op, want dit is een fijne markt om te bezoeken en dat zal het als standhouder dus ook wel zijn. Sinds ik weet dat ik geselecteerd ben, ben ik druk aan het plannen en voorbereiden. Lijstjes met items die ik wou bijmaken, tekeningen voor de opstelling van het kraam, items die ik nog moest aankopen, ... Ik zag het zitten en had er ontzettend veel zin in.




Tot vorige week. Toen sloeg de onzekerheid toe. Ik zag steeds meer foto's passeren van de andere standhouders en die maakten me nerveus. Grotere namen, (web)shops met ervaring, shops met naam, ... Wat zou ik daar in godsnaam gaan doen? Ik als kleine vis? Als beginnende ondernemer. Ik stond wel al eerder op marktjes, maar dat waren kleinere, lokale initiatieven. Niets zo groot en als zeker geen twee dagen na elkaar.

Zou ik wel genoeg aanbod hebben? Zou mijn aanbod wel genoeg gedifferentieerd zijn? Zou het te gedifferentieerd zijn? En dan ging het van kwaad naar erger toen een van mijn maaksels compleet mislukte omdat ik zo gestresst was. Wie zou nu in godsnaam bij mij iets komen kopen? Wie zou bij mij slabbetjes kopen als er iets verder een stand was met babymoois? Wie zou bij mij een tas kopen als er iets verder een tassenwinkel staat?

Ik zag het echt niet meer zitten en was van plan om er de brui aan te geven. Gelukkig gaf het lief me een peptalk (hij kan dat echt goed) en daarna ging het beter. Ik moet ergens beginnen he? En al die shops die daar staan zijn ook ooit moeten beginnen en zijn niet in 1 dag groot geworden. (Ergens weet ik al die dingen wel, maar rationeel zijn lukt niet zo als ik in de stress schiet) En als ik geselecteerd werd, wil dat waarschijnlijk zeggen dat de organisatie wel iets in mij ziet. 




Dus daarna liet ik het los, maakte ik een braindump en een prioriteitenlijstje en ging ik terug aan de slag om dit weekend de mooiste en beste stand neer te zetten die ik kan. Zo zien jullie, zelfstandig zijn en ondernemer zijn is niet altijd rozengeur en maneschijn. Je zelfgemaakte spullen tonen en verkopen kan heel stresserend zijn. Je stopt er veel werk in en het is heel persoonlijk. Dus je stelt je wel wat kwetsbaar op tijdens zo een markt.

Maar bon, het komt allemaal goed. Momenteel is mijn grootste zorg hoe ik in godsnaam weer alles in de auto ga krijgen ;) Voor wie graag hallo komt zeggen tegen mij kan dit weekend terecht in 't Bauhuis in Sint-Niklaas op zaterdag van 14u tot 20u en zondag van 11u tot 18u. 

Tot dan?

Liefs,
Miss Pixie

Reacties

  1. Veel succes!! Dat komt helemaal goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. gij gaat dat kei goed doen! gewoon in jezelf vertrouwen! x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Chapeau dat je dit doet Stephanie! Ik ben nu ook sinds april in bijberoep gestart, hoofdzakelijk richt ik me op het geven van workshops maar ik wil ook hier en daar wat dingen maken en verkopen. Maar op een markt staan, dat zie ik mezelf nog niet doen. Dus echt, wees trots op jezelf en Go for IT!!!
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ooh dankjewel :)
      En jij ook veel succes met je bijberoep!

      Verwijderen
  4. Yes, you can! Veel succes en plezier op de markt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel veel succes komend weekend! You can do it! #pompommekesdanske

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Succes ermee! Jij kan het wel. Ik duim voor je want ik begrijp je gevoelens/twijfel helemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat komt helemaal in orde! Helaas heb ik al andere verplichtingen dit weekend, anders kwam ik graag een kijkje nemen! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het komt zeker allemaal goed! Al die 'grote' webshops zijn ook ergens moeten beginnen hé... Veel succes!
    Ik ga er niet geraken, wegens familiefeest en zo, maar een volgende keer wil ik er echt graag eens bij zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog marktjes en beurzen genoeg de komende maanden dus misschien eens tot dan ;)

      Verwijderen
  9. Je doet het toch maar hé. En het is oké dat je even twijfelt. Maar je gaat zondagavond moe maar heel fier zijn!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je had gelijk. Zondag was ik best wel tevreden over alkes :)

      Verwijderen
  10. ik snap heel goed dat je er onzeker van zou worden, zou mij wrsch ook overkomen in jouw plaats ;-) Maar niet twijfelen aan jezelf! Ik weet nog heel goed hoe ik ooit op zo een soortgelijke beurs was in Leuven en daar Lotte Martens zag, ik haar kaartje meenam en haar heel interessant vond, en toen was dat ook een klein standje, en kijk nu ;-) Dus zoals je zegt: iedereen is ergens gestart! En jij maakt supertoffe dingen! Ik woon in Amerika, dus een bezoekje wordt moeilijk, maar in elk geval veel succes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is inderdaad een beetje ver he ;) Maar bedankt voor je lieve reactie <3

      Verwijderen
  11. Bekijk het eens langs de andere kant. Als de anderen allemaal grote (web)shops zijn dan kom jij waarschijnlijk met een origineler en unieker aanbod...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goh, mijn aanbod was in ieder geval anders dan wat er al aanwezig was. Maar aan de andere kant ook weer niet. Maar heb toch een aantal tevreden kanten er aan overgehouden dus daar doen we het voor he ;)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten