Topondernemers #2: Anouck Meier van Ampersand
Sinds oktober 2016 ben ik zelfstandige in bijberoep. In die tijd ben ik enorm gegroeid als ondernemer en dat komt vooral door te leren van andere ondernemers. Dit via blogs, comunities, contacten op markten en beurzen, ... Ik leerde het afgelopen anderhalf jaar heel wat Topondernemers kennen en speciaal voor 40 dagen bloggen laat ik hen hier aan het woord over hun zaak, hun passie en hun visie op ondernemen. Vandaag is het aan de enorm getalenteerde Anouck van Ampersand.
Ik ben Anouck Meier, 35. Ik ben een ex-advocate die op
een dag besloot toe te geven aan haar ondernemerskriebels om een
eigen copywriting en content marketing bedrijf op te richten:
Ampersand. Ampersand bestaat ondertussen zo’n 2 jaar.
Daarnaast organiseer ik ook workshops en content
retreats (“Summer of Content”) voor ondernemers. Ik kom ook nog
vaak in advocatenkantoren om advocaten op weg te zetten met contentmarketing. En tenslotte ben ik recent een podcast begonnen overwork-life balance met mijn goede vrienden en mede-freelancer Kelly
Deriemaeker van Tales
From The Crib.
Overtuigen met woorden, verhalen vertellen: dat is heel
duidelijk mijn ding. Dat deed ik als advocaat trouwens ook in zekere
zin. De combinatie van het creatieve aspect enerzijds met het
analytisch-rationele anderzijds, dat is écht iets voor mij.
Left-brain, right-brain, zoiets.
Het coachen en het delen van mijn kennis en expertise in
workshops, coachingtrajecten, op retreats of als spreker, daar krijg
ik pas écht energie van. Dat zijn momenten waarop ik alles geef (en
tegelijk zoveel krijg!). Dat neemt nu ook het grootste deel van mijn tijd in
beslag, ik schrijf enkel nog voor een paar vaste klanten en voor
projecten die ik zelf uitzonderlijk boeiend vind.
Ik ben met Ampersand meteen gestart in hoofdberoep en
dat was wat mij betreft ook de enige optie. Ik wist dat ik voluit
voor mijn onderneming wou gaan en dat ik er dus ook mijn volle focus,
tijd en energie aan zou moeten wijden. Ik ben ook zo iemand die geen
half werk kan doen, ik geef me altijd 200%. Een andere deeltijdse job
“on the side” was daarom voor mij geen goed idee.
Ik ben letterlijk van nul begonnen en twee jaar later
werk ik voor droomklanten, organiseer ik retreats voor ondernemers,
sta ik op podia in binnen- en buitenland,... Dat had ik nooit gekund
als ik daarnaast ook nog deeltijds met een andere job had moeten
bezig zijn.
Er zit zeker evolutie in hetgeen ik doe ten opzichte van
de begindagen. Het is ook zo dat ik mij moeilijk kan beperken tot één
activiteit, maar dat zie ik zeker niet als een nadeel (al geef ik toe
dat dat wel veel tijd en energie van me vergt).
Ik ben begonnen als freelance copywriter in de klassieke
zin van het woord: teksten schrijven voor websites, brochures, noem
maar op. Gaandeweg merkte ik dat de ondernemers wiens website ik
onder handen ging nemen, nood hadden aan strategisch advies over het
online luik van hun business. En dat ik enorm veel voldoening kreeg
van het uitwerken van strategische plannen én van die interactie met
ondernemers. Ik ben dan een intensieve opleiding gaan volgen om als
professioneel coach aan de slag te kunnen.
Een beetje later zijn dan de workshops en de retreats
voor ondernemers erbij gekomen. Nu is mijn voornaamste activiteit die
van content coach en strateeg.
Ik had zeker en vast een goed doordacht plan en dat is
ook echt noodzakelijk. Tegelijkertijd is het belangrijk dat je je
flexibel kunt opstellen, dat je je kan aanpassen aan de noden die je
ziet in de markt, aan evoluties buiten én binnen jezelf. Zeker als
solo-ondernemer is het fantastisch om je zaak te laten mee-evolueren
met jezelf. Flexibel zijn en je plan gaandeweg aanpassen hoort voor
mij even goed bij het ondernemen als een plan hebben in de eerste
plaats.
De ondernemende spirit heeft er altijd ingezeten. En
zeker de creërende kant. Ik gaf als kind en tiener al verschillende
magazines uit, ik schreef scenario’s voor toneel en later voor
moordspelen (waarin ik mijn vrienden liet opdraven als acteurs),
componeerde mijn eigen muziek en poëzie en ik was altijd diegene die
reizen in elkaar stak voor onze groep vrienden.
Maar ik kom bijvoorbeeld niet uit een nest van
ondernemers. Het heeft er ook lange tijd absoluut niet naar uitgezien
dat ik ooit als ondernemer aan de slag zou gaan. Als advocaat zat ik op een heel andere “track”
en had ik best mooie vooruitzichten op een carrière in de juridische
sector. Bovendien is het als vrouw soms dubbel en dik opboksen
tegen allerhande stereotypes en andere obstakels, dus ondernemerschap
was in mijn geval zeker against all odds.
De grootste uitdaging als ondernemer is voor mij focus
houden. Ik vind het zalig dat ik als ondernemer mijn job volledig kan
invullen zoals ik dat zie. Dat ik die activiteiten kan ontplooien die
ik interessant vind op een gegeven moment. En dat dat ook kan
meegroeien met mezelf.
Tegelijkertijd is dat ook een valstrik: hoe meer je je
aandacht verspreidt over meerdere activiteiten, hoe moeilijker het
wordt om alle balletjes in de lucht te houden. Dat is blijvend een
evenwicht zoeken. Ook af en toe de knop helemaal afzetten en alles
“loslaten” is een enorme uitdaging voor mij. Soms lijkt het alsof
ik 24/7 met mijn zaak bezig ben en dat is natuurlijk ook niet de
bedoeling.
De grootste les die ik al ondernemer leerde? Moeilijk om er één iets uit te pikken, want het
ondernemerschap is één grote school wat mij betreft.
Als ik dan toch één iets moet noemen: dat het OK is om
van de platgetreden paden af te wijken en je eigen weg te zoeken. Ik
kreeg in het begin heel wat gefronste wenkbrauwen als ik vertelde dat
ik mijn gouden kooitje zou uitvliegen en de toga definitief aan de
haak zou hangen. En om wàt te doen? Copywriting? Marketing? Heh? Ik
stootte op heel wat onbegrip. Gelukkig kon ik wel rekenen op de
onvoorwaardelijke steun van een harde kern, waaronder in de eerste
plaats mijn man.
Maar kijk, ik ben nu echt gelukkig met wat ik doe. Ik
ben mijn eigen baas, en ja, ik werk nog steeds hard, maar ik bepaal
zelf waaraan, hoe en waarom. En wanneer, haha!
Mijn ultieme tip voor startende ondernemers is dat als je van nul begint en je bent solo-ondernemer, dan
ben jij zelf en je tijd je grootste bottleneck. Zorg dus voor een
zeer strakke organisatie, zorg dat je voor alles systemen, sjablonen,
workflows hebt. Automatiseer zoveel mogelijk niet-creatief werk
(grote delen van je administratie, e-mail etc.) en begin te delegeren
zo snel als je kan zodat jij je kan focussen op meerwaarde creëren
in je business en niet op het zuiver operationele luik.
P.S. Dit wil ik nog even kwijt. Ik heb een gloeiende
hekel aan de term “Girlboss” :-) Ik snap dat het catchy is, dat
het marketinggewijs nuttig kan zijn, maar dat weegt voor mij niet op
tegen de negatieve effecten van het gebruiken van zo’n
vocabularium. De harde realiteit is dat we nog een lange weg te
bewandelen hebben voor we als vrouwen daadwerkelijk op een gelijke
behandeling kunnen rekenen als onze mannelijke tegenhangers. Als we
af willen van glazen plafonds en sticky
floors, dan doen we onszelf geen plezier met
naar onszelf te verwijzen als girlbosses en bossladies. Noem mij maar
gewoon the boss!
#40dagenbloggen 13/40
Aantal ingezette skipdagen: 2/6
Interessante madame! ps: Girlboss is echter wel een toffe netflixserie vind ik :-) (inderdaad wel een beetje luchtig misschien) maar ik begrijp wel wat de PS wil zeggen
BeantwoordenVerwijderen