Over last-minute feestkleedjes naaien

Eerst en vooral wil ik jullie allemaal een heel gelukkig nieuwjaar wensen, inclusief alle clichés die er bij horen. Ik hoop dat goed gevierd hebben de afgelopen dagen en dat 2015 goed begonnen is. Hier is het een beetje minder begonnen: aangevallen door ziektekiemen en ik zit in een deken gerold in de zetel met liters thee en een tweede portie dafalgan. Bweih. Gelukkig zijn er genoeg dingen om te doen als je in de zetel zit: zoals mijn eerste blogpost van 2015 schrijven.

Ik heb de afgelopen twee weken heel wat tijd achter de naaimachine doorgebracht. Eerst en vooral om cadeautjes te maken en een hele lading kerst-sokken om iedereen mee te verwennen. Als resultaat begon ik, veel te laat, aan eindejaarsnaaisels voor mezelf. En zo begon ik op 24 en 31 december nog heel last-minute aan mijn feestjurkjes voor die avond. 

Voor kerst wou ik het simpel houden en koos ik voor de Harlequin-jurk van La maison Victor in een mooi stofje van Timeless Treasures met vosjes. Mijn eerste Harlequin-jurk was vrij goed gelukt, maar was in mijn taille een maat te groot en zag er nogal uit als een zak. In de facebookgroep "naaien voor vriendinnen" kreeg ik deze geweldige link aangeraden om een patroon aan te passen zodat het perfect past. En dus ging ik aan de slag en paste ik het patroon aan zodat het in mijn taille meer zou aansluiten. Ergens deed ik iets mis waardoor er aan mijn heupen twee uitsteeksels waren, maar die werden zorgvuldig weggewerkt. Net als haar ben ik geen fan van het beleg bij de Harlequin en koos ik voor donkerbruine paspel om de halslijn en armsgaten af te werken. Resultaat: een partyproof en comfortabel jurkje dat nu al een van mijn favorietjes is in de kleerkast. Ik kan het patroon aanraden aan beginnende naaisters of aan iedereen die net als mij last-minute beseft dat je niets hebt om aan te doen ;)
Sorry voor de slechte foto,
maar hebben met kerst en nieuwjaar amper foto's genomen
en dit is de enige aan-foto die ik heb.
Zoals je kan zien, is dit voor ik het bultje heb weggewerkt.
Tot nu toe was de enige kledij-ervaring die ik had eenvoudige zwierrokjes of een eenvoudig jurkje zoals de Harlequin. Maar voor nieuwjaar wou ik iets specialer en feestelijker. Toen ik eind november het stofje op de foto kocht bij Koekepeertje zag ik er direct een retrojurkje in.


En zo sloeg ik op 30 december 's avonds laat het grote naaiboek open en tekende ik het patroon van het heerlijke retrojurkje uit. Ik had geen tijd voor een testversie en dus knipte ik onmiddellijk in mijn dure stof. Het deed efkes pijn, maar ik kon niet anders.


Het was de eerste keer dat ik figuurnaden zou stikken in een jurkje, de eerste keer dat ik een blinde rits zou inzetten en de eerste keer dat ik beleg zou gebruiken. Er kon dus heel wat misgaan, maar wonder boven wonder is alles gelukt! In het grote naaiboek staan alle technieken zo goed uitgelegd dat ik niet echt problemen ondervond. Aan de blinde rits heb ik wel 45 minuten bezig geweest. Ik was zo bang dat ik het hele jurkje zou om zeep helpen met de rits. Ze staat er niet perfect blind in, maar voor een eerste keer is het meer dan een verdienstelijke poging. Ik ben helemaal verkocht en ga dit patroontje nog vaak bovenhalen. Doordat het een vrij dik katoentje was, viel de rok enorm mooi.

Stof: Koekepeertje
Om het nog wat feestelijker te maken, sloeg ik het boek "Love at first stitch" open en maakte ik nog een riempje met een strik. Het was een leuke extra en maakte alles nog net iets meer retro. Afgewerkt met matching rode nagellak en lippenstift en ik was klaar om stijlvol het nieuwe jaar te beginnen! Een aan-foto volgt nog ;)

Droegen jullie ook iets zelfgemaakt tijdens de feestdagen? Of hielden jullie het bij zelfgemaakte accessoires? Wat zijn jullie favoriete last-minute naaiprojectjes?

Liefs,
Miss Pixie


Reacties

  1. Mooi hoor!
    Ik heb het deze keer nog bij een gekocht retro kleedje gehouden, de oorbelletjes en ring waren dan weer wel zelf gemaakt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel ^^ De juweeltjes waren bij mij niet zelfgemaakt, had geen tijd meer. Volgend jaar begin ik wel op tijd en ga ik voor een volledig zelfgemaakte feest-outfit :)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten