zaterdag 2 mei 2015

Zonder suiker: verslag week 3 (+ enkele receptjes)

Ja, ik weet het. Het was stil deze week. Hier, op Facebook, op Instagram, ... Geen excuses. Het was gewoon een van die weken. Gisteren in Rotterdam vond ik terug wat rust en goesting om er tegen aan te gaan (een verslagje van Rotterdam volgt deze week nog). Dus hier ben ik dan met een update over mijn leven zonder suiker. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het lastig had deze week. Een een uitje naar Rotterdam heeft niet echt geholpen. Maar er was ook goed nieuws deze week. Voor ik het daar over heb, deel ik met jullie mijn eetdagboek van afgelopen week.

Zondag:


  • Ontbijt: Java quinoa smoothie (Ik kreeg dit recept van een vriendin die het vond op Pinterest. De quinoa-flakes kocht ik in de Bio-planet. Het vult enorm, maar je moet wel te vinden zijn voor de combinatie van banaan en koffie.)
  • Lunch: Griekse yoghurt met appelmoes en chiazaadjes 
  • Diner: Boontjes met tomaat en bio chipolata
  • Tussendoor: Cashewnoten, tomaat
  • Gedronken: Water
  • Bewogen: 15 minuten spieroefeningen
Maandag:
  • Ontbijt: Overnight oats
  • Lunch: Volkoren speltpasta met paprikasaus
  • Diner: Speltpizza met serranoham, gegrilde groenten en mozarella (ik at ongeveer een halve pizza).

    Ingrediënten voor 2 pizza's: 1 pak biologische spelt pizzabodems, 1 blik bio tomatenblokjes, 1 rode ui, 1 teentje look, 1 blaadje laurier, 1 el oregano, 1/2 tl smoked paprika, 1 tl harissa,  1 courgette, 1 aubergine, een tiental champignons, 1 pak (bio) serranoham, 2 bollen mozarella, olijfolie

    Bereidingswijze: We beginnen met de tomatensaus. Snipper de ui en de look fijn en fruit aan in 1 el olijfolie samen met het blaadje laurier. Voeg het blik tomatenblokjes toe en kruid met zout, peper, oregano, smoked paprika en harissa. Laat 20-25 minuten pruttelen en mix dan de saus.
    Snij de courgette aubergine en champignons in dunne plakjes en bak ze op de grillpan (of grill ze in de oven). Snij tot slot de mozarella in kleine blokjes.
    Nu kan je de pizza beginnen samenstellen: strijk wat olijfolie op de bodem, gevolgd door enkele eetlepels saus, dan koos ik voor een drietal sneetjes serranoham, een mix van gegrilde groenten en tot slot mozarella. Ik strooide nog wat peper en oregano er bovenop en dan ging de pizza voor 15 minuten in de oven (op 200°).
    Deze pizza vult enorm! Ik at net iets meer dan een halve pizza en ik zal echt vol.
  • Tussendoor: 6 sneetjes tapasham, een handje cashewnoten
  • Gedronken: Water, 1 tas koffie, 
  • Bewogen: Telt veelvuldig trappen op en af lopen? :p Voor de rest: couch patato!
Dinsdag:
  • Ontbijt: Havermout smoothie met aardbei

    Ingrediënten voor 1 smoothie: 100g verse aardbeien, 3 (grote) el havervlokken, 1 el lijnzaad, 1 el chiazaad, 1 el lijnzaadolie, 250 ml (ongezoete amandel)melk (soms heb je wat meer nodig om de smoothie vloeibaarder te maken)

    Bereidingswijze: Alles in de blender en mixen maar!
  • Lunch: Restje speltpizza
  • Diner: Kabeljauw uit de oven met kerstomaatjes (recept uit "Zonder suiker")
  • Tussendoor: 2 volkoren rijstwafels met suikervrije confituur; 2 sneetjes serranoham
  • Gedronken: Water, 2 tassen koffie
  • Bewogen: Nope.
Woensdag:
  • Ontbijt: Overnight oats met amandelen
  • Lunch: Soep
  • Diner: Gehaktballetjes met bloemkoolpuree (= dé ontdekking van de week! Zo lekker! Zeker eens testen.)
  • Tussendoor: /
  • Gedronken: Water en 1 tas koffie
  • Bewogen: 15 minuten spieroefeningen
Donderdag:
  • Ontbijt: Havermoutsmoothie met banaan
  • Lunch: Restje bloemkoolpuree met 1 gehaktballetje en tomatensaus
  • Diner: Whopper-burger met frieten, frietsaus en een cola zero (Burger King)
  • Tussendoor: 2 volkoren rijstwafels met suikervrije confituur, 1 cracker, kleine portie appelmoes, 3 bitterballen, 3 vlammetjes, wat olijven
  • Gedronken: Koffie, water, 1 glas witte wijn
  • Bewogen: Gewandeld in Rotterdam
Vrijdag:
  • Ontbijt: Latte + croissant
  • Lunch: 3 sliders (= minihambugers) met enkele frietjes bij Pickles in de Markthal
  • Diner: Noppes! We zaten echt vol van onze late lunch en tussendoortjes.
  • Tussendoor: 1/2 green smoothie, 2 stroopwafels, enkele cashewnoten met chocola
  • Gedronken: 1 cola light, water
  • Bewogen: Gewandeld in Rotterdam
Zaterdag:
  • Ontbijt: Havermoutsmoothie
  • Lunch: / (Laat ontbeten)
  • Diner: We gaan straks uit eten met een Vivabox Pizza & Pasta 
  • Tussendoor: Een handje noten
  • Gedronken: 1 koffie, water
  • Bewogen: ...
Ik had op donderdag heel wat gezonde tussendoortjes gegeten overdag omdat ik dacht dat ik dan 's avonds makkelijker zou kunnen weerstaan aan verleidingen. Toen we 's avonds in de Schouwburg van Rotterdam een aperitiefje namen voor het optreden zei ik tegen mijn vriend dat ik gestresst was omdat er niets op de kaart stond dat ik kon eten. Hij zuchtte en bestelde een portie bitterballen, vlammetjes en olijven. 

Hij zei me dat het nu het moment was om te genieten zoals we altijd doen op vakantie. We eten 90% van de tijd heel gezond, dus dan mag je ook wel eens genieten. Niet dat ik moest overdrijven en plots enkel ongezond zou eten, maar gewoon kiezen voor eten dat ik anders ook zou kiezen. Jammer genoeg vonden we na het optreden enkel nog junkfood. Dat ga ik niet snel nog eens eten! Iiew iew iew! De dag erna in de Markthal heb ik wel echt genoten van wat ik at, dus no guilt there :)

Bijwerkingen deze week: 
Mijn lichaam is deze week wat beginnen flippen. Ik had opnieuw enorme buikpijn en spendeerde een namiddagje op spoed. Maar (dit is het goede nieuws!) ze vonden ein-de-lijk de reden voor de terugkerende buikpijn! Mijn pil. Die werkt niet meer optimaal waardoor ik dus voortdurend buikpijn heb. Ik kreeg een nieuwe, zwaardere, pil voorgeschreven en moet binnen 3 maand op controle om te evalueren hoe ik me voel bij deze nieuwe pil. Ik kan jullie niet vertellen hoe blij ik ben dat ze hebben ontdekt wat er aan de hand is.

Op de weegschaal: 
- 1kg deze week (in totaal: - 3,2kg)
Een klein nadeel: mijn zelfgemaakte rokjes zitten nogal aan de losse kant nu. Mijn broeken passen wel opnieuw net iets beter (als in: niet meer op bed moeten gaan liggen om die knop toch maar toe te krijgen :p).

Moeilijk deze week:
  • Me niet schuldig voelen omdat ik dingen heb gegeten die niet passen bij de detox.
  • Zin hebben in Nutella, met een lepel recht uit de pot. Ambetant zijn op jezelf omdat je weet dat het een slecht plan is. Nog ambetanter zijn als je in de zetel zit met een volkoren rijstwafel i.p.v. een lepel Nutella.
Leuk deze week:
  • Collega's en vrienden die om tips en receptjes vragen :) Word ik blij van!
  • Gaan poolen met zus en de vriendjes. Zus al even niet gezien. Grote ogen van verbazing en dan zus horen zeggen "Woow, ge ziet het echt da ge vermagerd zijt!". En zoiets uit de mond van Zus horen is meer waard dan 100 andere complimenten :)
  • Groene smoothies ontdekken. Best wel lekker. Komen volgende week zeker op het menu ;)
  • Ik slaap nog steeds geweldig, de reden voor mijn buikpijn is ontdekt, ik voel me fitter, ... Ik ben zo blij dat ik begonnen ben met deze detox!
Er zijn een aantal lezers die ook hun suikerconsumptie aan het minderen zijn. Hoe loopt het bij jullie? Andere lezers die al een tijdje suikervrij leven: hoe gaan jullie om met uit eten gaan? En met "zondigen"? Wat is voor jullie een absolute no no?

Na twee dagen van zondigen, ben ik deze ochtend zonder problemen herbegonnen met suikervrij genieten. Hopen dat ik het zo kan houden.

Liefs,
Miss Pixie

6 opmerkingen:

  1. Dat is normaal dat je eens een dipje hebt in je suikervrije etensstijl... ik vind de choco uit de pot rechtstreeks ook lekker ;-) Goed voor je dat je nu weet waar je buikpijn vandaan komt.En inderdaad de complimentjes van een zus zijn altijd meer waard.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een lepel Nutella is echt heel moeilijk te weerstaan eh?
      Maar ben vanaf vandaag opnieuw op dezelfde manier bezig dan voorheen zonder problemen ;)

      Verwijderen
  2. Ik vind het alsnog heel erg knap van je!
    Ik doe het je niet na hihihi!
    Zet 'm op dame!
    Liefs Iep

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel :)
      Ik blijf zeker mijn best doen!

      Verwijderen
  3. Goed dat ze de oorzaak gevonden hebben. Goed bezig, hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, na zoveel maanden met pijn ben ik echt zo ontzettend opgelucht! :)

      Verwijderen