zaterdag 9 mei 2015

Zonder suiker: verslag week 4 + mijn conclusies over suikervrij leven

Ongeveer een maand geleden besloot ik komaf te maken met mijn suikerverslaving. Ik las het boek "Zonder suiker" en gebruikte dit als mijn leidraad. De koekenkast en de voorraadkast werden leeggemaakt en gevuld met gezond lekkers. Ik schrapte alle geraffineerde suikers en een heleboel koolhydraten uit mijn dagelijkse dieet in mijn zoektocht naar een gezondere levensstijl die ik hopelijk nog een hele tijd kan volhouden. Enkel met het schrappen van cafeïne en melkproducten had ik het wat moeilijker.
Byebye rotzooi!
Na de eerste post vroeg zij me of mijn suikergebruik voor deze detox dan zo extreem was. Wel het varieerde van dag tot dag en week tot week. Als ik een drukke, stresserende week had zag een gemiddelde dag er als volgt uit:
  • Ontbijt: koude koffiedrank of brikje/fles chocomelk. Soms hoorde daar een koffiekoek bij.
  • Aankomst op het werk: koffie met melk (soms koffieroom) en 1 klontje suiker
  • Tienuurtje: Koekje + koffie met melk en suiker (En als ik 's ochtends een koffiekoek was gaan halen, nam ik er ook eentje voor het tienuurtje)
  • Tussendoor: koffie met melk en suiker
  • Lunch: belegd broodje, pastabeker, koffiekoek, ... En dan was er nog FastFoodFriday nog
  • Namiddag: Koffie met melk en suiker
  • Vieruurtje: koekjes/chips/chocolade
  • Avondeten: altijd vrij gezond, maar wel met iets van witte pasta/rijst/aardappelen/... Als het echt druk was, durfden we wel eens gaan voor een delivery pizza, frietjes of pitta.
  • Dessert: pudding, mugcake, koekjes, chocolade, ... (of een combinatie)
Ik at niet elke dag zo, maar er waren wel weken waar dit bijna dagelijks zo was. Ik ben best wel een beetje beschaamd om  dit te delen, maar het was de realiteit. Minder beschaamd ben ik om mijn eetdagboek van afgelopen week te delen. Op donderdag en vrijdag at ik bijna niets omdat ik ziek was en ik absoluut geen honger had, just so you know. (Voor jullie denken dat ik me begin uit te hongeren :p)

Maandag:
  • Ontbijt: Overnight oats met aardbeien
  • Lunch: Groentesoep
  • Diner: Bio chipolata met bloemkoolpuree
  • Tussendoor: 2 speltcrackers met suikervrije confituur, handje cashewnoten
  • Gedronken: Water, koffie
  • Bewogen: 10 minuten spieroefeningen
Dinsdag:
  • Ontbijt: Overnight oats met aardbeien
  • Lunch: Paprikasoep
  • Diner: Omelet met broccoli en venkel,   
  • Tussendoor: Banaan, cashewnoten, kommetje biogarde
  • Gedronken: Water, 2 lattes, een tasje oatly chocolademelk
  • Bewogen: 10 min spieroefeningen
Woensdag:
  • Ontbijt: Overnight oats met amandelen
  • Lunch: Quinoa-salade met tomaat en avocado
  • Diner: Kip met Griekse salade en tzatziki
  • Tussendoor: Banaan, handje cashewnoten
  • Gedronken: Water, latte
  • Bewogen: 15min spieroefeningen
Donderdag:
  • Ontbijt: / 
  • Lunch: /
  • Diner: Restje Griekse salade 
  • Tussendoor: Klein potje appelmoes
  • Gedronken: Water
  • Bewogen: Telt van het bed naar de zetel slenteren?
Vrijdag:
  • Ontbijt: /
  • Lunch: /
  • Diner: Klein kommetje pasta bolognese
  • Tussendoor: Griekse yoghurt met banaan
  • Gedronken: Water; lindethee
  • Bewogen: /
Zaterdag:
  • Ontbijt: Bio Griekse yoghurt met vers fruit en chiazaad.
  • Lunch: ??? Ik weet op dit moment nog niet wat we voorgeschoteld gaan krijgen tijdens het blogweekend van Femma ;)
  • Diner: Spaghetti bolognese met courgettepasta
  • Tussendoor: ???
  • Gedronken:  Water, koffie
  • Bewogen: /
Op de weegschaal: 
Ik verloor door deze detox 3,9 kg. Ik had niet verwacht dat ik zoveel gewicht zou verliezen. Ik hoef niet echt nog meer af te vallen (anders zijn al mijn zelfgemaakte rokjes en kleedjes te groot :p). Het zal er de komende weken op aankomen om mijn gewicht stabiel te houden. 

Ik heb deze 4 weken durende detox naar mijn mening goed doorgekomen. Vooral de eerste week had ik het moeilijk en had ik nog wel zin in zoetigheden. Maar daarna voelde het aan alsof ik nooit anders had geleefd en besefte ik dat mijn ongezonde levensstijl veel te maken had met gewoonte. Ik merkte al snel de voordelen op van een suikervrije levensstijl:
  • Ik slaap voor het eerst in jaren in 1 stuk door en val veel sneller in slaap. Als ik opsta, voel ik me ook echt uitgeslapen.
  • Ik voel me minder opgeblazen en heb geen opgezwollen buik meer. Ook mijn vetbuikje is heel wat afgenomen.
  • Ik heb niet meer voortdurend nood aan koffie en snacks om mijn dag door te komen. Ik doe ook geen dutje meer als ik thuiskom van het werk. 
  • Ik voel veel sneller wanneer ik vol zit en heb de nood niet meer om dan nog verder te eten.
  • De suikervrije levensstijl hielp niet echt voor mijn buikpijn, maar hielp onrechtstreeks wel om de oorzaak er van te ontdekken.
  • Ik ben een paar kilo lichter.
  • Ook innerlijk voel ik me beter. Ik ben minder neerslachtig en heb ook minder last van moodswings.
  • Ik heb absoluut geen behoefte meer aan zoet.
Of het echt een invloed heeft op mijn allergieën en astma weet ik niet. Ik neem momenteel geen medicatie en ondervind weinig last van mijn hooikoorts en allergieën. Maar of dat te maken heeft met het schrappen van geraffineerde suikers weet ik niet. Naast de vele voordelen ondervond ik ook enkele nadelen:
  • Op café gaan was tijdens deze detox maar een saaie bedoening. Ik dronk geen (light) frisdrank, alcohol of warme chocomelk tijdens de afgelopen weken, enkel water. Ik ga vanaf nu toch weer af en toe eens een pintje of glaasje wijn drinken als we uitgaan.
  • Ook uit gaan eten was niet eenvoudig.
  • Onze boodschappenbudget lag afgelopen maand iets hoger dan normaal. Hoewel we een heleboel zaken niet meer kochten (chips, koekjes, dessertjes, ...) gaven we toch meer uit. Dat ligt voornamelijk aan het feit dat een heleboel zaken die we nu eten (zoals volkoren speltpasta, volkoren speltbloem, quinoavlokken, ...) enkel te vinden zijn in de bio-winkel of in natuurwinkels. En die zijn iets duurder dan de gewone supermarkt. Ook schakelden we over op biologisch vlees. Maar mijn vriend en ik zijn het er over eens dat het zijn geld waard is.
Ik kreeg ook al enkele keren de vraag "en wat nu"? Heel wat mensen denken dat dit maar een bevlieging was. Maar ik voel me enorm goed bij deze suikervrije levensstijl en ga deze voortzetten. Al ga ik vanaf nu wel af en toe eens gebruik maken van suikervervangers (dat deed ik de afgelopen weken dus niet) en ga ik als ik uit ga of op vakantie ben er niet obsessief mee bezig zijn. Het is zoals Anne Marie Reuzenaar zegt in haar boek: als je 80% van de tijd gezond leeft, dan mag je in de overige 20% best wel (met mate) genieten.

Ik hoop dat ik jullie de afgelopen maand heb kunnen inspireren met mijn strijd tegen de suikerduivel. Als er lezers zijn die net als mij aan een suikerdetox begonnen zijn of er midden in zitten en er over bloggen, mogen ze zeker een linkje achter laten hier onder en dan maak ik later deze week een post waarin ik alle links verzamel. Ik wens jullie er alvast veel succes mee. En jullie kunnen ook op regelmatige updates van mezelf blijven rekenen.

En dit alles gezegd zijnde, ga ik samen met Unique Marieke een chocomelkske drinken tijdens de blogschool van Femma. Want een lekker koud chocomelkske dat heb ik nu de afgelopen weken wél echt gemist. Schol!

Liefs,
Miss Pixie

12 opmerkingen:

  1. Amai. Goed gedaan. Deed je dat helemaal alleen dan? Ik zou dat niet kunnen. Ik heb supporters nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel.
      Nee hoor, ik werd heel erg gesteund door mijn vriend. En op het werk waren er ook enkele collega's die gezonder zijn beginnen eten. Alleen is het heel moeilijk denk ik.

      Verwijderen
  2. Heel straf van je! Vooral dat slapen en uitgeslapen zijn, vind ik frappant! Ik heb ook last van diepgewortelde vermoeidheid en voel vaak de nood om de dutten na het werk.... Met kinders in huis iets moeilijker om zo'n detox te doen, maar mss moet ik gewoon al eens enkele zaken uit mijn dagelijkse eetroutine schrappen. Zeker food for thought!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel.
      Was vrij ingrijpend wat ik deed eh, maar ik denk dat kleine aanpassingen ook echt wel al veel kunnen doen ;) Veel succes ermee!

      Verwijderen
  3. Echt knap dat je het hebt volgehouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik sta vol bewondering hoor, ik zou het echt niet kunnen. Ik weet dat ik ook véél te veel suiker eet (en drink), en zou daar wel iets willen aan doen, maar heb de moed niet om de stap ook echt te zetten. Als ik ooit zover ben, dan kom ik hier nog eens piepen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel.
      De grootste tip die ik kan geven is dat je er pas moet aan beginnen als je er echt klaar voor bent. Bereid jezelf langzaam voor in plaats van er direct in te vliegen.

      Verwijderen
  5. Wat goed dat je het volgehouden hebt! Ik heb ook een hele tijd strikt geweest en nu kijk ik wel eens door de vingers. En die 80-20 vind ik een goeie regel :) En ik was ook heel wat afgevallen zonder dat het de bedoeling was :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel :)
      Ben ook echt blij dat ik het heb gedaan :) En ga vanaf nu zeker volgend de 80-20 regel leven ;)

      Verwijderen
  6. Super! Ik ben nu twee gewoon gezond aan het eten en voel al zo'n verschil! Laat staan suiker schrappen op zijn geheel....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel.
      Ik kan het enkel maar aanraden om minder suiker te eten. Je voelt echt een enorm verschil ;)

      Verwijderen