52 manieren om je leven eenvoudiger te maken: tip 3

Als ik terugblik op de vorige twee tips  lijkt het er op dat ik vooral bezig ben met mijn keuken te organiseren in plaats van mijn hele leven. Maar we moeten ergens beginnen! Deze week volgt er een tip die ook nog in te delen valt bij het onderdeel keuken. We weten nu al op voorhand wat we gaan eten via ons weekmenu en we zijn op de hoogte van wat er in huis is door onze diepvriesinventaris. Dat zijn de ideale ingrediënten om een goed boodschappenlijstje op te stellen.

TIP 3: 
Plan je boodschappen


In het begin dat mijn vriend en ik samenwoonde, gingen we eigenlijk redelijk ongepland naar de winkel. We gingen boodschappen doen als er geen eten meer in huis was en we beslisten vaak pas in de winkel zelf wat we zouden eten. Vaak kochten we dan ook maar voor 1 of 2 avonden eten en brachten we veel rommel (koekjes, chips, ...) mee die we nodig hadden! Na verloop van tijd werd ik dat beu en ging ik regelmatiger boodschappen doen voor een hele week. Sinds dat we begonnen zijn met het maken van een weekmenu zijn we ook begonnen met bewuster te shoppen.

Op onze koelkast hangen papieren boodschappenlijstjes (de achterkant is magnetisch waardoor de hele boel blijft hangen #ILoveHema) waar ik doorheen de week zaken opschrijf waar ik aan denk en die we nodig hebben zoals bijvoorbeeld nieuw wasmiddel, doos kleenex, ... Als we in het weekend de weekmenu voor de week erna opstellen, schrijf ik naast elk gerecht direct de ingrediënten. Als ik die bijschrijf op de boodschappenlijst die ik in de loop van de week maak, heb ik een volledige lijst voor de week erna. 

En dan kan ik op maandag met een volledige lijst naar de winkel OF nog makkelijker: bestellen we onze boodschappen en pik ik ze op in de supermarkt dichtbij mijn werk. Voor je boodschappen af te halen, betaal je een kleine service-kost, maar eerlijk gezegd: dat is het me waard! Ik ben na mijn werk op 5 minuten aan de supermarkt en 5 minuten later ben ik alweer op weg naar huis. Ik was hier vroeger niet zo een voorstander voor, maar we hebben dit nu al enkele keren gedaan en ik ben fan! We doen dit natuurlijk niet als we maar met een korte boodschappenlijst zitten voor de komende week. Voor op het einde van de week voorzien we groenten uit de diepvries en ook het vlees voor het einde van de week vriezen we in.

Enkele voordelen van je booschappen te plannen:
  • Je hebt voldoende eten in huis (belangrijk voor moest plots W.O. III uitbreken of een gigantische sneeuwstorm over het land razen).
  • Het boodschappen doen verloopt veel efficiënter en sneller.
  • Je geeft minder geld uit, want je vliegt door de winkelrekken en komt niet in de verleiding door allerlei koekjes, snoepjes, ... (Enfin: in theorie toch :p)
  • Minder koekjes en snoepjes in huis en alleen maar gezond lekkers op de boodschappenlijst = goed voor de lijn!
  • Je loopt geen eeuw meer twijfelen in de winkel van wat je gaat kopen.
Hoe doen jullie boodschappen? Ook voor een hele week of gaan jullie meermaals per week inkopen doen? Wie bestelt er nog zijn boodschappen?

Liefs,
Miss Pixie

Reacties

  1. Wij wonen net samen en ik doe het zo! :)
    Op de frigo hangt een weekmenu die ik zondag op deze leuke planner schrijf (http://www.sewmuchcrafting.com/2013/10/three-new-meal-planning-printables.html). Terwijl ik de gerechten noteer, schrijf ik ook het boodschappenlijstje uit. Ik haal het eten wel zelf uit de rekken :) maar inderdaad veel efficiënter!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ziezo, een goed systeem dus als er nog mensen zijn die het zo doen ;)
      Wou dat we het al zo deden van in het begin dat we samenwoonden ;) Maar ja, al doende leert men!
      Liefs,
      Miss Pixie

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten