Berlijn in 5 hoogtepunten

Tijdens een dagje shoppen in de Paasvakantie met zus en schoonzus besloten we dat we in de zomervakantie samen op citytrip zouden gaan. Schoonzus ging enkele jaren terug op GWP naar Berlijn en werd verliefd op de stad. Zus en ik waren er nog niet eerder geweest en zagen deze stad vol geschiedenis wel zitten. 





Zo gezegd, zo gedaan en er werd geboekt. We reisden met Eurolines (een busmaatschappij, de goedkoopste, maar meest oncomfortabele manier om te reizen) en verbleven in de keigezellige Plus-hostel in de buurt van de Warschauerplatze. Eens aangekomen, bleek de stad niet enkel een rijke geschiedenis te hebben, maar een echte hippe metropool te zijn met leuks voor jong en oud. Onze 5 hoogtepunten:

1. Bruisende omgeving

De buurt waar we verbleven (Warschauerstrasse en Warschauerplatze) was een jonge, alternatieve buurt. Overal waar je liep, kwam je - zeer getalenteerde - straatmuzikanten tegen. In de zijstraatjes van de Warschauerstrasse waren heel wat leuke tweedehands- en vintageshops , tattoo- en piercingsshop en gezellige koffietentjes. Het was keigezellig om daar rond te slenteren en te genieten van alles wat deze buurt te bieden had.





2. Gratis optredens

Op een boogscheut van het metrostation van de Warschauerstrasse (lijnen S75, S5 & S7) lag Szimpla. Elke avond vonden er daar leuke gratis optredens plaats. Het plein was ingericht met leuke banken en zithoekjes. Er was een uitgebreide bar en ook diverse mogelijkheden om te eten (zoals de lokale "delicatesse": currywurst). Echt een aanrader voor elke muziekliefhebber!

3. Eten voor een klein prijsje

Als echte foodlover vind ik eten op vakantie heel belangrijk. Meestal probeer ik te genieten van lokale gerechten, maar buiten de currywurst (en dat sprak me niet echt aan) was er niet echt iets typisch lokaal. Maar er waren wel 2 plekjes die mijn hart hebben gestolen en die ik iedereen warm kan aanbevelen:
  • Ristorante Vira
De tweede avond hadden we alledrie zin in pasta en geen zin om ver van ons hotel te gaan. Dus zocht ik via Tripadvisor (echt een musthave app!) naar een restaurantje dichtbij. Ik vond er eentje in de Warschauerstrasse (n°66) met goeie recensies.


En het was keihard de moeite waard! Het was een klein restaurantje met een mooi aanbod aan pasta, pizza en andere lekkernijen tegen een klein prijsje (ik at en dronk voor minder dan 10€). Je bestelt aan de toog en gaat daar ook je eten afhalen. Drinken schenk je zelf in en ook bestek moet je zelf nemen. (dat wisten wij niet waardoor we daar zeker 15 minuten hebben zitten wachten om bediend te worden, tot we enkele locals zagen die wel wisten hoe het werkte)

Ouh, en dat broodje <3
Pizzabrood met in het midden een olijf en rozemarijn. 



Ik at daar de beste pasta bolognese ooit. Het was een grote portie, maar het was zo lekker dat ik toch mijn bord wist leeg te krijgen. We waren alledrie zo fan van het restaurantje dat we de laatste dag nog eens teruggingen om te lunchen.
  • The Bowl
Ik las over dit restaurant op de blog van de Groene Meisjes vlak voor we vertokken. Ik schreef het op als 1 van de dingen die ik absoluut wou doen tijdens ons verblijf. We besloten om de laatste dag er te gaan ontbijten.





The bowl is een clean eating restaurant waar alles vegan, glutenvrij en suikervrij is. En alles wordt geserveerd in een bowl. Echt keileuk! Ik ging voor de overnight oats bowl en een latte. Enorm lekker en mooi geserveerd. En vooral ook heel veel. Ik kreeg mijn portie niet op. Zus en schoonzus waren iets minder fan van dit concept, maar mij wist het wel te bekoren. Een aanrader.




4. Wandelen langs de restanten van de Berlijnse muur.


Tussen de Warschauerstrasse en het Hauptbahnhof is er een restant van de Berlijnse Muur van iets meer dan 1 kilometer bewaard gebleven die helemaal versierd is met graffiti. Niet alle delen zijn even mooi, maar het is wel indrukwekkend om te zien. Het is echt moeilijk om te vatten wat voor geschiedenis die grote stukken beton omvatten.




5. Tocht doorheen het "toeristische centrum" met de hop on-hop off bus.

Vroeger had ik echt een hekel aan van die typische toeristen-dingen zoals sightseeing-bussen, maar sinds dat het lief en ik 2 jaar geleden in Parijs de hop on - hop off boot namen om het centrum te ontdekken, zie ik soms het nut er wel van in. En omdat onze korte citytrip goed volgepland zat, leek het ons wel slim om deze bus te nemen en zo op 1 dag alle toeristische trekpleisters te bezoeken.

Een ticketje voor 1 dag was 20 euro, maar er waren ook goedkopere groeps- en familie-formules. De bus stopt op 18 plaatsen en je stapt zo vaak op en af dan je zelf wilt. Op de bus krijg je in een taal naar keuze info over de monumenten die je tegenkomt. (Bij het opstappen krijg je daarvoor een nieuw paar oortjes ipv een versleten koptelefoon.)

We bezochten onder andere de Brandenburgse poort, Charlie's Checkpoint, Charlottenburg Schloss, ...


Gingen jullie al eens naar Berlijn? Wat was voor jullie het hoogtepunt? Heeft de stad je hart gestolen of zijn er andere steden die je meer liggen?

Liefs,
Miss Pixie

Reacties

  1. Wij gingen een paar jaar geleden. Het is mijn vriend zijn favoriete stad (hij ging er ervoor ook al eens naartoe), dus we zullen er in de toekomst nog wel een paar keer passeren. Leuk verslag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk!
      Het is zeker een stad waar je meerdere keren naartoe kan gaan, heb echt het gevoel dat ik nog niet alles heb gezien.

      Verwijderen
  2. Super leuke stad, hé! Wij waren er in mei en maakte er ook een verslag van: http://www.missfabuleus.be/2015/05/de-8-beste-tips-om-berlijn-te-ontdekken.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Had je verslagje al gelezen ;)
      Inderdaad een leuke stad!

      Verwijderen
  3. Het is jaren geleden, en ik ging met een vriend... heerlijke ervaring... de gezellige straatjes met goede en betaalbare restaurantjes (vond ik echt verrassend dat je in de "goeie buurten" toch zo budgetvriendelijk lekker kon eten), het uitgaansleven, de prachtige musea (zowel qua geschiedenis als kunst), de mooie combinatie van de oude en nieuwe architectuur....

    De beste herinnering was toch wel de "Death by chocolate" mega-ijsbeker waardoor ik nog zeker een uur in het park op een bank heb gelegen voor ik weer kon stappen zonder buikpijn :p

    Ahhhh, je doet me weer zin krijgen om terug te gaan!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lijkt me inderdaad een leuke city trip,wie weet volgend jaar samen met mijn mama en mijn zus en schoonzus?!We deden vorig jaar Mechelen en dit jaar Amsterdam,ook leuk.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten