Van blog tot boek: interview met Lobke Gielkens van Leuke Wereld

We zitten al aan de 3e week van mijn interview-reeks met BB'ers die een boek schreven. Deze week is Lobke Gielkens aan de beurt. Een supertoffe madam (zowel online als offline) die in 2012 startte met haar mamablog Leuke Wereld als een soort dagboek met brieven aan haar kinderen. Nu, 3 jaar en evenveel boeken later, is haar blog uitgegroeid tot een gezellig plekje vol leuke tips en tricks voor mama's en mini's.

Bron: Lobke Gielkens/Leuke Wereld
Waarom begon je destijds met bloggen?

Toen ik voor de eerste keer zwanger werd, opende er zich een hele nieuwe, soms stresserende (we gaan daar niet over liegen), maar vooral ook leuke wereld. Ook al is mijn leven duizend keer drukker sinds ik moeder ben, de oprechte moedergevoelens waar iedereen het over had, waren meteen aanwezig. Oh ja, ik heb mijn roeping gevonden: moederen! Het duurde dan ook niet lang voor ik nog eens zwanger werd en tegelijkertijd werd ook mijn blogkindje Leuke Wereld geboren in 2012. 

Ik wilde zo graag dat fantastische gevoel van mijn leven in mijn buik neerpennen en aan de wereld verkondigen. Mijn blog was dus vooral bedoeld als een dagboek aan de hand van brieven aan mijn kinderen. Zo hield ik bij hoe ze opgroeiden. Samen met hen groeide ook de blog en evolueerde hij naar een persoonlijke blog over het soms hectische leven met mijn twee kindjes Kobe en Frauke en hoe wij onze wereld een beetje leuker proberen te maken.

Hoe ontstond het idee om een boek uit te brengen?

Het idee kwam er toen ik op mijn blog brieven schreef aan mijn kinderen. Ik vertelde over het mama zijn en alles wat daarbij kwam kijken. Ik wilde iedereen vertellen hoe leuk (en soms ook minder leuk) het moederschap wel niet is en vanuit dat idee wou ik een boek schrijven.

 Copyright: Mieke Dalle (Klikmobiel)
Hoe heb je dit gerealiseerd? Was het gemakkelijk om een uitgeverij te overtuigen?

Ik had een concreet idee in mijn hoofd en ben daarmee naar de uitgeverij gestapt. Ik heb hen niet echt moeten overtuigen. Ik wou een boek schrijven in het verlengde van mijn blog en dat viel bij hen in de smaak.

Het leuke mamaboek” en “het leuke vakantieboek” zijn echt jouw kindjes, “Make it! Blog it! Share it!” schreef je in opdracht van De praktische school (Partner van Femma). Werkte je met een ander gevoel aan dit boek?

Nee helemaal niet. Het boek voor De Praktische School maakte ik niet alleen. Ik kreeg daarvoor heel veel ondersteuning van mijn collega's. Ook alles wat er bijkomt, zoals bijvoorbeeld de blogschool, had ik alleen nooit kunnen realiseren. Ik ben heel blij dat ik, dankzij mijn blog en mijn boeken, van mijn hobby mijn beroep heb kunnen maken. Samen met mijn collega’s maak ik maandelijks het Femma magazine en dat is het liefste wat ik doe, als ik maar kan schrijven, op jacht kan gaan naar echte verhalen en leuke mensen mag ontmoeten!

Make it! Blog it! Share it!” was het 3e boek over bloggen dat op een redelijk korte tijd verscheen. Was je niet bang dat de blogcommunity zou reageren met “nog een boek”. Of hadden jullie bij Femma/De praktische school echt het gevoel dat er bij bloggend Vlaanderen nog noden waren?

Wij hadden een heel duidelijk plan voor ogen. Femma richt zich op creatieve vrouwen en het boek is echt gericht op crea-bloggers. “Make it! Blog it! Share it!” is daarom niet te vergelijken met de andere blogboeken. We geloven echt wel dat er nog een markt voor was. Ik geloof zelfs dat er nog een markt is voor andere blogboeken, de blogwereld is zo divers en zo breed!


Je bent heel sterk in branding van je blog: je blog en sociale media zijn mooi op elkaar afgestemd en dan zijn er nog je boeken en de leuke mamamarkt. Heb jij hier nog tips voor?


Ik ben ooit stomweg met mijn blog begonnen zonder er al te veel over na te denken. Ik wou er niet echt iets mee bereiken en vond het gewoon tof om te schrijven. En dan plots was het boek daar en nog plotser was dat tweede boek daar, op vraag van de uitgeverij. 

De Leuke Mamamarkt kwam er omdat ik zelf graag webshop. Dat was je waarschijnlijk al opgevallen op mijn blog? Het leek me zo ontzettend leuk om die webshops eens allemaal samen onder 1 dak te krijgen en daar echt een feest van de maken. En zo zijn er ondertussen al 23 edities geweest van de leuke mamamarkt en in het najaar volgt er weer eentje. Zo blijven we bezig hé?


Maar eigenlijk zit daar niet echt een bussinessplan of marketingsstrategie achter. Het is gewoon allemaal goed gelukt.

Tot slot: kan je mijn lezers in 1 zin overtuigen waarom ze (1 van) je boeken moeten kopen?

Het Leuke Mamaboek moet je gewoon hebben omdat je maar één keer in je leven voor het eerst mama wordt! Er komt dan zoveel op je af, dat je wel een soort leuke handleiding kan gebruiken met daarin vooral de leuke kanten van het moederschap omschreven! 


Het LeukeVakantieboek moet je in huis hebben omdat er geen mooiere tijd in het jaar is dan vakantie en hoe houd je je kinderen in godsnaam twee maanden bezig en maak je van elke dag een klein feestje!


Make it!Blog it! Share it! moet je in huis halen als je creatief bent én graag wilt leren bloggen, er is niets leuker dan een blog beginnen en daardoor een heleboel mensen leren kennen waarmee je in het echte leven een koffie kan gaan drinken, nietwaar?  

Dankjewel Lobke om tijd te maken voor dit interview! Nog veel succes met je blog en alles er rond en geniet nog volop van de vakantie :)

En wie er volgende week aan de beurt komt ... Dat verklap ik lekker nog niet! Iemand een gokje wagen?

Liefs,
Miss Pixie

Reacties

Populaire berichten