Van blog tot boek: interview met Kelly Deriemaeker (Deel 1)

Dat bloggers heel wat in hun mars hebben daar hoef ik niemand van te overtuigen. Heel wat bloggers hebben nog heel wat andere activiteiten die verbonden zijn aan hun blog: een webshop, workshops geven, ... Maar er zijn ook enkele bloggers die via hun blog een boek hebben kunnen publiceren. Een boek schrijven, dat staat hier ook mijn bucketlist. Dus ik ga ik deze zomer op tocht door België om al die boekschrijvende bloggers te interviewen. Kelly Deriemaeker van Tales from the Crib en auteur van "Het Blogboek" bijt de spits af.


Header Tales From The Crib
Wat was destijds de reden om te beginnen met bloggen?

Ik studeerde destijds journalistiek in Gent. Het internet bestond nog maar net en bloggen op zich bestond nog niet. Toch niet in België. In Amerika waren er wel al een aantal bloggers en ik volgde die vanuit mijn interesse in media en het internet. Ik begon op een social media website, een beetje zoals Facebook nu, een mini-dagboek bij te houden. Dat was voornamelijk bedoeld om mijn vrienden die niet in Gent zaten op de hoogte te houden van het leven daar.

Toen ik afstudeerde, vond ik niet onmiddellijk werk in de journalistiek en werkte in o.a. In enkele callcentra. Ik was bang om het schrijven te verleren en dus maakte ik een website waar ik teksten kon op delen. Ik had nieuwe media gestudeerd, dus ik wist wel hoe ik hieraan moest beginnen. Zo is dat dus heel spontaan begonnen.

Vanwaar kwam het idee om “Het blogboek” te schrijven? Had je het gevoel dat Vlaanderen nood had aan wat meer duiding over bloggen?

Ik denk wel dat er nood aan was. Ik kreeg heel wat mailtjes van mensen die om advies vroegen: kan ik ook een blog beginnen, hoe doe je dat, waar schrijf je over, … Ik had op al die vragen wel een antwoord, maar om daar mailtje per mailtje op te antwoorden, was echt heel arbeidsintensief. Ik las zelf ook heel graag boeken over bloggen.

In Amerika had je wel wat boeken hierover, maar die focusten allemaal voornamelijk op meer volgers krijgen en hoe je geld kan verdienen met je blog. Ik miste boeken die gingen over inspiratie en hoe maak je het leuk voor jezelf om te bloggen. Dus bedacht ik me dat ik met mijn jaren blogervaring misschien wel diegene was die daarover een boek kon schrijven. En zo is dat dus gegroeid.

Ik leende deze foto van Kelly zelf, want ik vergat bij het interview zelf foto's te nemen.

Jij was niet de enige die hier zo over dacht: naast jouw blogboek verschenen er onlangs nog 2 andere blogboeken. Wat vind je hiervan?

Jij doelt op het boek van Stephanie Duval en dat van Femma doorLobke? Beide verschenen nadat van mij, hoewel Stephanie en ik er ongeveer gelijktijdig aan begonnen zijn. Wat ik er van vind? Dat het 3 totaal verschillende boeken zijn. Dat van mij gaat zoals ik al eerder zei over inspiratie en blogplezier, dat van Stephanie is eerder gericht over hoe je geld kan verdienen aan je blog en dat van Lobke is eerder gericht op het creatieve bloggen. Ik denk dat ieder boek zijn publiek had omdat ze elk een andere kant van het bloggen benaderen. Ze vullen elkaar perfect aan.

Er heerst tegenwoordig heel wat discussie in blogland over het doel van bloggen: bloggen als hobby en bloggen voor geld. Wat is jouw mening hierover?

Ik vind dat iedereen vooral moet doen waar hij zin in heeft. In het begin was mijn blog louter een hobby en wou ik daar absoluut geen geld mee verdienen, want als je geld verdient met je blog brengt dat toch heel wat verantwoordelijkheid mee. Na enkele jaren bloggen begon ik er anders over te denken. Ik steek daar maandelijks zo veel tijd in, dan mag daar toch ook iets tegenover staan?

Doordat ik heel wat aanbiedingen kreeg, en eigenlijk steeds meer krijg, besloot ik de stap te wagen. Maar ik vind het wel belangrijk om goed af te wegen wat ik aanneem en durf af en toe ook eens nee zeggen. Ik denk dat als je enkel nog commercieel blogt je publiek dit niet leuk zal vinden en je dus lezers kwijtraakt, wat ook niet interessant is voor je bedrijven. Het moet interessant blijven voor je publiek. Ik begrijp dus wel dat mensen commercieel gaan bloggen en gaan samenwerken met bedrijven, maar anderzijds begrijp ik de bloggers die dit niet willen doen en onafhankelijk willen blijven ook, vermits ik dit zelf jaren zo heb gedaan.

Jouw boek werd enorm goed ontvangen door de blogcommunity en kreeg heel wat lovende kritieken. Had je dit enorme succes verwacht? Hoe ga je hier mee om?

Ik had het helemaal niet verwacht, maar wel heel erg gehoopt. Met de release was ik zo zenuwachtig dat ik er een paar nachten van heb wakker gelegen. Want ik wist dat er reacties en reviews zouden volgen door andere bloggers en wat als die reacties niet goed waren? Mijn man zei me wel dat die kans er was, want je kan uiteindelijk niet voor iedereen goed doen. Er zullen bloggers zijn die net als mij al lang bloggen en voor wie de manier die ik in het boek omschrijf niet werkt. En dat is voor mij ook goed.

Maar tot nu toe ben ik ongelooflijk verbaasd over de goede reacties op goodreads, via mail, … Ik had dat zo nooit durven hopen. De eerste druk is ondertussen uitverkocht, wat fantastisch is, maar het zijn eigenlijk vooral de reacties zoals “Eindelijk durf ik er aan beginnen” of “Ik heb zelfvertrouwen gekregen door het boek” die het meest fantastisch zijn en waar ik blij mee ben. En dat was ook wat ik het meeste wilde.

Nog een resultaat van je boek is het #projectblogboek. Daarbij gaan diverse bloggers, waaronder ikzelf, de uitdaging aan om alle 120 blogideeën die je voorstelt in je boek uit te werken. Schrok je van dit initiatief? Lees je deze posts? 

Ja, ik was echt enorm verbaasd! Ik heb niet zo veel tijd meer om veel blogs te volgen, maar af en toe lees ik wel eens een van deze posts. En dan denk ik: jullie zijn zot, maar wel heel fijn zot natuurlijk. Ik snap wel dat mensen hierin een inspiratie vinden en deze uitdaging aangaan, want ik had het zelf ook wel willen doen. Maar verwacht? Nee. Ik was echt verbaasd! En ik blijf verbaasd. Ik dacht dat het een korte hype was, maar het blijft duren. Reviews en bestellingen voor het boek blijven binnenkomen.

Denk je dat je in de beginjaren van je blog op andere manier hadden verlopen als je een handleiding had zoals jouw boek nu een gids is voor vele bloggers?

Dat is een goeie vraag … Ja. Maar ik vraag me af of ik dat had gewild. Het was anders toen ik begon met bloggen. Ik had geen handleiding nodig, want iedereen deed maar wat. Tegenwoordig zijn er zo veel blogs, en vooral ook veel echt goeie blogs, dat zo een handleiding wel heel bruikbaar en misschien zelfs nodig is als je wilt dat je blog gelezen wordt. Daarom ook dat ik het “Blogboek” geschreven heb. Als ik nu zou beginnen bloggen, zou ik wel zo een handleiding willen. Het is een handigheid, maar geen noodzaak. Iedereen doet uiteindelijk nog wat hij wil. In het boek deel ik enkel hoe ik het doe en hoe het voor mij werkt.

Kelly had veel te vertellen en ik had veel vragen voor mijn blogidool, dus daarom kunnen jullie deel 2 van het interview volgende week dinsdag lezen :)

Reacties

  1. Leuk interview! Ik ben sinds het lezen van het boek in een blogflow geraakt en nu ik de Meststoffencursus van Kathleen van Verbeelding mag testen, zal ik daar ook niet snel uitgeraken. Leve Blogland!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook net een mailtje gestuurd naar Kathleen om me in te schrijven :)
      Is het wat de moeite? Ben benieuwd naar je ervaringen :)

      Verwijderen
  2. Wat een leuk interview! Ben al benieuwd naar het vervolg. Ik blijf het een topboek vinden waar ik al veel van opgestoken heb.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel :)
      Hier hetzelfde. Zonder dat boek had mijn blog niet geweest wat hij nu is :)
      Lang leve Kelly!

      Verwijderen
  3. Nadat ik het Blogboek heb gelezen had ik tonnen inspiratie, en nu zit ik precies weer in een blogdip. Tijd op mijn Spark File nog eens door te nemen. Leuke blogpost! Benieuwd naar deel twee, en ook benieuwd naar de bloggers die nog zullen volgen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel :)
      Oei, een blogdipje is wat minder :( Maar die sparkfile helpt inderdaad wel om dat te genezen.

      Verwijderen
  4. Heel leuk geschreven, ik ben ook benieuwd naar deel 2!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ben benieuwd naar het vervolg :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten