Van blog tot boek: interview met Griet van Emma & Mona

Tijdens de Femma blogschool leerde ik Griet van de blog Emma en Mona kennen. Haar blog was een van de eerste die ik begon te volgen toen ik net blogde en ik vond het dan ook geweldig om haar in real life te ontmoeten. Ze bleek een echte spraakwaterval te zijn die vol enthousiasme vertelde over haar blog. Naast haar blog bracht ze ook 2 succesvolle naaiboeken uit: Stof voor durf-het-zelvers 1 & 2. En over dat bloggen en die boeken wilde ik haar wel eens graag interviewen...

Je begon in 2007 met bloggen. Wat was jouw grootste drijfveer om hier mee te beginnen? 

Mijn blog begon als online dagboek over de opgroeiende peutertweeling. Ik kende nog niet veel bloggers, volgde hier en daar wat mamablogs, maar stond niet te veel stil bij wat ik deed. Ik vond het gewoon een plezante uitlaatklep.

Hoe ontstond het idee om een boek op de markt te brengen? Vanwaar komt de titel?  

Ik werd benaderd door de uitgeverij met de vraag of ik wou schrijven. Ik heb me gewoon in het avontuur gegooid met veel overgave. Ik kreeg de kans om te schrijven. Werd er voor gevraagd. Met een boek bereik je ook veel meer mensen dan me een blog. Gratis handleidingen schrijven en patronen maken vind ik ook nog steeds erg leuk. Daar maak je mensen blij mee.

De titel van het boek bedacht ik samen met de vormgevers. Elk de helft Durf het zelvers, zegt volgens mij echt waar het om draait. Durven experimenteren.

Voor het 1e boek werkte je samen met Lies van Oon. Hoe verliep die samenwerking? Kende je haar al op voorhand?

Lies en ik waren al vriendinnen en maakten plannen om samen iets te doen. We waren volop aan het brainstormen toen de vraag van de uitgever kwam. Die stuurden ons beiden een uitnodiging, dus gingen we samen op gesprek.
We slaagden er in om op een redelijk korte tijd en met vijf kinderen rond ons een eerste boek te schrijven.

SVDH was een succes dus kon een SVDH 2 niet uitblijven. Deze maakte je alleen. Hoe ervoer je dat?

Als je alleen werkt, kan je alle beslissingen zelf maken. Dat maakt het wel gemakkelijker, en ook moeilijker. Ik had gelukkig een team van vriendinnen achter de schermen voor de nodige feedback en support.

Waar haal je de inspiratie voor deze patronen? Heb je een opleiding gevolgd voor patronen tekenen of heb je dit op jezelf geleerd? Wat is jouw favoriete patroon?

Ik ben een autodidact met een turbo. Ik naai heel veel en heel vaak. Ik probeer, pruts en begin opnieuw. Aangezien ik de handleidingen van de oudere naaitijdschriften niet helemaal begreep, probeerde ik zelf een werkwijze te zoeken. Door al mijn uitzoeken en uitproberen leerde ik veel nieuwe technieken. Het internet is ook een grote hulp geweest. Met behulp van een cursus patroontekenen maak ik al jaren zelf patronen voor mijn kinderen. Inspiratie haal ik overal in het dagelijkse leven. Ik ben een spons die overal op zoek gaat naar moois en tips.
Het liefst van al maak ik jurken.

Je werkte aan 2 succesvolle boeken en je mocht signeren op de boekenbeurs. In de naaigroepen op FB zie ik voortdurend leuke maaksels uit het boek verschijnen. Had je dit succes verwacht en hoe ga je hier mee om? Wat doet het met jou om kledij uit het boek te zien verschijnen?  

Terwijl ik zelf even wou uitblazen van het schrijven, zag ik in mijn mailbox en op facebook foto’s doorsijpelen van mooie creaties. Ik lees graag hoe mensen blij worden van zelf maken en creatief zijn. Als ik daar kan mee helpen, dan geeft dat een heel fijn gevoel.
De eerste keer signeren vond ik ontzettend spannend. Ik durfde zelfs niet goed beginnen en schrijven in een gloednieuw boek. Het is wel fijn dat ik door het signeren ook weer veel mensen heb leren kennen.

1, 2, … en 3?

Ik ben nog aan het bekomen van 2

Tot slot: kan je mijn lezers in 1 zin overtuigen waarom ze de SVDH-boeken moeten kopen?

Ik wil niemand dwingen om te kopen. Dat moet je zelf kiezen.
Ik kan wel vertellen dat de titels veel zeggen. Stof voor durf het zelvers. De boeken zijn voor mensen die durven experimenteren. Er staan kant- en klaar projecten in, maar ook naaisters die zelf willen ontwerpen kunnen met de patronen aan de slag. Er staan patronen in voor jongens en meisjes om een hele garderobe bij elkaar te naaien.

In boek 1 staan ook patronen voor andere dingen dan kleding en ook dingen die je zonder patroon kan naaien. De fotohandleidingen helpen om aan de slag te gaan thuis.

Dankjewel Griet om tijd te maken voor dit interview! Ik wens je nog een fijne vakantie.

En ook nog eens bedankt voor de mooie foto's die ik mocht gebruiken :)

Reacties

  1. Leuk interview om te lezen,ik ben ook fan van haar blog en haar creaties maar niet van haar boek,heb het eerste in huis gehad maar verkocht ;-( sorry.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, heb het boek zelf ook niet omdat het vnl kinderkledij is en er hier nog geen kindjes zijn ;)

      Verwijderen
  2. Ik ben grote fan van Griet, zeker na het blogweekend! Leuk intervieuw alweer ��

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk interview weer, het lijkt me een geweldig creatieve madame :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk interview! Ik ben fan van haar boeken en haar blog zelfs als ik nt aan het naaien ben, kan ik genieten van het bladeren en het brainstormen! Of van het lezen van over een van haar creaties of avontuur super!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wel, ik heb zelf geen kinderen, maar toch vind ik het superleuk om naar de creaties voor haar meisjes te kijken.
      Zo veel creativiteit, daar word ik blij van ;)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten