Mijn 7 favoriete zelfgemaakte tassen om mee te nemen op vakantie

Mocht het jullie nog niet opgevallen zijn: ik ben een tassen-madam. Ik hou ontzettend veel van handtassen en heb een vrij uitgebreide collectie in mijn kast staan. Sommige zijn zelfgemaakt en andere zelfgekocht ;) De vakantie is een ideaal excuus om mijn tassen-collectie uit te breiden, want op verlof is het toch handig dat je een goede tas meehebt? Maar er is nog een verschil tussen handbagagetassen, citytriptassen, daguitstaptassen, ... :) Wel ik naaide er een heleboel voor verschillende gelegenheden en dit zijn mijn 7 favoriete zelfgemaakte tassen om mee te nemen op vakantie:

De Dorothy Day Tripper van Swoon Patterns


Patroon: Dorothy Day Tripper - Swoon Patterns
Stoffen: Kids at play van Micheal Miller - Cas en Nina
Paspel en tassenband - Max Bloch

Ik zag de Dorothy Day Tripper heel wat voorbijkomen op Pinterest en ik wist direct: die wil ik ook. Eind oktober volgde ik dan een workshop bij Madeline de Stoffenmadam die werd gegeven door handtassenwonder An van Jace Dit It. Mijn eerste exemplaar werd er een in een herfstig stofje van Timeless Treasures. 

Ik zeul ze al maanden mee en de tas is nog in redelijke perfecte staat. Er kan ontzettend veel in (ik ga jullie niet vertellen wat ik er allemaal in meezeul, want het is eigenlijk soms een beetje tassenmishandeling :p) en ze is praktisch om te dragen. Ik gebruik ze om naar workshops te gaan, wanneer ik een dagje ergens heen ga, wanneer ik interviews ga afnemen, ... In mijn ogen echt de perfecte tas!

Voor de naaiwedstrijd van Cas en Nina naaide ik een tweede versie met mooie Micheal Miller stofjes. De kleuren zijn iets zomerser dan bij versie 1 dus ik zal dit exemplaar deze zomer wel eens regelmatig bovenhalen.

Blanche Barrel Bag van Swoon Patterns


Patroon: Blanche Barrel Bag - Swoon Patterns


Over deze beauty deed ik eerder deze week al mijn verhaal. Ik maakte voor het eerst een tas in nepleer er dan onder begeleiding van de geweldige Madeline de Stoffenmadam die al 8 (!) exemplaren maakte. Ik koos voor het large formaat en wat ben ik daar al blij om geweest! Schriftjes, boekjes, fototoestel, zonnebril, ... en nog heel wat meer belandden deze week in mijn Blanche om van hier naar daar te crossen. Het formaat maakt ze uiterst geschikt als handbagage en voor daguitstapjes.

Ik ben grote fan en ben zeker dat er nog meer exemplaren zullen volgen van deze praktische tas.

De plooitjeshandtas


Tas gemaakt door Made by GG



Deze zelfgemaakte tas maakte ik niet zelf, maar werd gemaakt door deze fantastische madam voor een editie van Miss Pixie Ruilt. We hebben een naaidate gepland staan waarbij zij me deze tas gaat leren naaien en ik haar ga helpen met een Julia-sweater :) Deze gaat in ieder geval al in de valies zitten, want het is een superhandig tasje om enkel de hoogstnodige spulletjes mee te nemen als je gaat ontbijten, als je 's avonds nog even uitgaat, ... Ik testte dat al eerder uit tijdens een weekendje Rotterdam. Een klein nadeel is dat mijn giga brillendoos er niet in raakt. (Maar dat is dan weer een reden om zelf een zakje te naaien :p)

Rosalie (2) uit "Mijn tas"


Patroon: Rosalie - Mijn tas
Stof: Modecoupon
Paspel (zelfgemaakt met biaslint uit de Veritas)
Tassenband: Max Blog


Toen ik het boek "Mijn tas" opensloeg, was het liefde op het eerste zicht en dat de eerste tas in het boek: de Rosalie. Ik kocht vorig jaar al stof voor deze tas te maken, want ze leek me ideaal als handbagage op het vliegtuig of als weekendtas. Maar ik was bang dat de tas nogal hooggegrepen was, dus stelde ik het projectje steeds uit ... tot deze week. Nu zag ik het ineens wel zitten. (Ik denk dat mijn handtas-naaiervaring van vorig weekend er voor iets tussenzit :p). En wat een leuk project!

Op een drietal uur zat de tas in elkaar (inclusief zelfgemaakte paspel). Ik gebruikte extra versteviging voor de buitentas (alles kreeg naast een laagje h640 ook een laagje H250). Ik ging anders te werk dan in het boek: ik maakte geen gebruik van bias om de binnenkant af te werken, maar maakte de voering (die ik ook verstevigde) apart. Op het einde naaide ik de buitentas en voering aan elkaar ter hoogte van de rits zoals ik deed bij mijn Dorothy Day Tripper en Blanche Bag van Swoon. Ik koos ook voor langere hengsels zodat ik ze vlot over mijn schouder kan dragen wat wel handig kan zijn als je ze gebruikt als bagage zoals ik van plan ben voor mijn citytrip naar Berlijn.


Deze keer dacht ik op tijd aan mijn labeltje :)
Het onder/zijgedeelte van de tas maakte ik uit 2 stukken
 zodat de Vespa's aan beide zijden van de tas recht zouden staan.


Stof voering: De Stoffenkamer
Celeste (2) uit "Mijn tas"


Patroon: Celeste - Mijn tas
Stof: Veritas

Ken je dat: zo van die handtassen die er langs vanbuiten een vrij gewoon formaat lijken te hebben, maar waar je vanbinnen heel je hebben en houden in kwijt kan? De Celeste is zo een tas! Het leek me dan ook een heerlijke tas om mee te nemen op citytrip. De dag voor ik vertrok naar Barcelona vorig jaar (ja je leest het goed: de dag ervoor, ik daag mezelf graag uit) begon ik aan deze tas. Ik maakte het hengsel langer zodat ik ze schuin over mijn schouder kon dragen. Binnenin naaide ik verschillende zakjes om tickets, reisgids, zonnecrème en dergelijke meer in kwijt te kunnen.

Ik nam deze tas mee op citytrip en op vakantie naar Griekenland en was daar zo ontzettend blij mee! Want ik kreeg er zelf een truitje, fles water en doos Pringles in :p (de vriendin met wie ik naar Barcelona ging heeft net als mij een lage bloeddruk, dus zoute chips waren een must op onze lange stadswandelingen!). Moest ik ze nog eens opnieuw maken zou ik ook wel opteren voor een extra laagje H250 voor wat extra stevigheid en om de vorm mooier te behouden.

Ik was ook blij met de matchende, eenvoudige portemonnee die ik maakte. Die gaat deze zomer terug mee, want ik heb echt geen zin om op vakantie mij keigrote portemonnee mee te sleuren. (Iemand interesse in een patroontje/handleiding voor deze portemonnee? Laat gerust delen, dan deel ik het deze week).

Juliette (1) uit "Mijn Tas"


Patroon: Juliette - Mijn tas
Stof: Soft Cactus - Modecoupon
Productjes van Dermalex uit de goodiebag van de Big Blogameetup

I <3 Juliette! Dit moet echt mijn favoriete patroon uit "Mijn tas" zijn. Het is een keisimpel tasje om te maken en stelt nooit teleur. Het rolde dan ook al vaak van onder mijn naaimachine. Waarom dit het ideale vakantietasje is? Omdat je het voor 1001 dingen kan gebruiken: als make-up tasje; als toilettas (heel handig om al die mini-flesjes van de Big Blogameetup in kwijt te raken); als medicijnentasje; als pennenzak; als handtas voor enkel de hoogstnodige zaken; ... Nog redenen nodig om nu achter je machine te kruipen en deze leukerd te naaien.

Totebag (zelfgetekend)


Stof: uit een winkeltje in Parijs
Kant: Veritas
Bloem: Zeeman

Een simpele totebag in een zelf gekozen formaat is een echte must voor op vakantie! Je kan ze helemaal opplooien dus ze neemt amper plaats in in je bagage. Maar eens je ze opent, kan je er heel wat in kwijt. Ideaal als strandtas dus! Je kan ze maken in een leuk printje of in een effen stofje en er dan wat leuks op flocken.



Wat zijn jullie favoriete tassen om zelf te naaien? Welk exemplaar gaat met jullie mee op reis? Of zijn het er (net zoals bij mij) meerdere die met je mee mogen?
Liefs,
Stephanie

P.S.: Ik zit over de 400 volgers op Instagram ^^ Dus zoals beloofd volgt er een IG give-away waarvoor ik nu achter de naaimachine ga kruipen. Hou mijn IG dus zeker in het oog!

Reacties

  1. Ben je net beginnen volgen :-)
    Knappe reeks tassen. Zelf waagde ik me al aan de Rosalie en Juliette en deze vakantie is de strandtas aan de beurt :-)
    mizolilie.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thx om me te volgen :)
      Hier staan er nog heel wat Blance Barrel Bags op de planning, de dames van de familie zijn allemaal fan.
      Ik wens je veel naaiplezier :)

      Verwijderen
  2. Stuk voor stuk mooie tassen. Chique dat je er al zo veel gemaakt hebt. Bij mij blijft het bij het personaliseren van gekochte totes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Gerhilde :)
      Gekochte totes versieren is ook leuk! Heb ik ook al gedaan voor cadeautjes.

      Verwijderen
  3. Ik kan niet genoeg tassen hebben, maar ik ben geen zelftassenmakenmadame.... een paar weken geleden me er wel aangewaagd, en ik was er tevreden over en maakte er snel (tijdsdruk!) nog 3 extra. Cadeautjes voor de juffen die zoonlief allemaal had afgelopen schooljaar. Zal ik nog tassen maken... ik denk het wel, want als ik zelfgemaakte tassen zie zoals die prachtexemplaren hierboven, dan denk ik toch wel doen... maar mijn naaikriebels zitten toch vooral bij kleding :) Want nu heb ik er wel 4 gemaakt, nog geen enkele voor mezelf...

    http://lunatiek.blogspot.be/2015/06/tasjes-enzo.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker eens eentje voor jezelf maken Tamara :)
      In het boek "Mijn Tas" staan heel wat leuke, het is daardoor dat ik zo tassenverslaafd ben :p

      Verwijderen
    2. Ik heb dat boek al zo vaak vastgehad, maar dan twijfel ik... misschien toch gewoon eens kopen dan :D

      Verwijderen
  4. Daar doe ik mijn hoed voor af!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Inge :)
      Ben er zeker van dat deze tassen voor een naaitalent als jou keisimpel zouden zijn ;)

      Verwijderen
  5. Wat een lieve woorden, Dank je wel :-)!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een toffe tassenverzameling ! Je bent duidelijk ook door de microbe gebeten. Stuk voor stuk pareltjes heb je gemaakt ! Na mijn Swoon-tas denk ik toch ook wel eens aan de Rosalie uit Mijn Tas te beginnen. die ziet er ook superhandig uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel :)
      Ja, ik zou handtassen kunnen blijven maken.
      Wel, ze is echt handig de Rosalie en denk net iets groter dan die Swoontas dat je maakte. Veel naaiplezier :)

      Verwijderen
  7. je zou eens een tassensale moeten organiseren, ik kom zeker af, ze zijn prachtig!!! en ik ben ook gek op tassen maar ik vind nooit mijn goesting qua model/stof/grootte....tenzij als ze veel te duur zijn, dat wel...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is nog eens een idee: een pop-upstore met zelfgemaakte tassen.. I'll keep that in mind ^^
      Haha, dat probleem ken ik, daarmee dat ik ze zelf maak ;) Ben wel grote fan van Micheal Kors handtassen en voor zo eentje wil ik wel wat sparen :)

      Verwijderen
  8. Ik maakte onlangs de Alice 1 en kan die zeker aanraden! Een leren medium blanche staat hier voor september gepland, dan heb ik net na mijn verjaardag nog wat verlof

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die heb ik ook al gemaakt :) Maar er is een beker koffie in uitgelopen en krijg die plekken er niet meer uit :(
      Ooh, toch aan de slag met nepleer? Veel succes!

      Verwijderen
    2. Oh nee zo jammer. Ik wil dat nepleer eens pproberen of het lukt dat zie ik wel 😉

      Verwijderen
  9. Prachtige foto's. ..als je ooit workshop geeft ik kom af ,de Rosalie vind ik top
    fijn we

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thx Cathy :)
      Wel, ik ben aan het bekijken wat voor workshops ik kan/mag geven en zo een tas zou wel leuk zijn. Ik hou je op de hoogte :)

      Verwijderen
  10. Waw wat een leuk overzicht! Ik ben vooral fan van die Blanche tas! Ik zou zelf graag eens een sjieke sjakos maken in nepleer, maar ik heb een beetje een tassen-angst als het op naaien aankomt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beginnen met een eenvoudig modelletje eh ;) Want de combinatie van de Blanche en het nepleer is misschien genoeg om die tassenangst nog erger te maken :p
      In het boek "Mijn tas" staan wel heel wat leuke modelletjes die niet moeilijk zijn ;) Misschien kom je zo over je tassenangst?

      Verwijderen
  11. Die Dorothy blijft mijn favoriet. Staat ook op mijn to do lijstje, dat jammer genoeg immens lang is.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten