Van blog tot boek: interview met Kelly Deriemaeker (deel 2)

Vorige week startte ik een nieuwe zomerrubriek "Van blog tot boek" waarbij ik bekende bloggers die een boek publiceerden interview. Vorige week mocht Kelly van Tales from the crib, auteur van  "Het blogboek", de spits afbijten. We hadden nog al een lange babbel en deel 2 daarvan krijg je nu.


Hoe heb je dit boek kunnen realiseren? Was het eenvoudig om een uitgeverij te overtuigen? Want op je blog geef je je content uiteindelijk “gratis weg”?

Nee, niet echt. Ze wisten dat ik een lezerspubliek had. Ze vonden het een goed idee omdat er nog geen boek in de aard was, wat zowel de uitgeverij al ikzelf vreemd vonden. Er zijn zo veel bloggers en nog niemand die dit boek had bedacht, dat is toch vreemd? Wel fijn, want nu heb ik het kunnen doen? Dat ik journalist ben, speelde denk ik ook wel in mijn voordeel. Maar het grootste voordeel was eigenlijk dat ik heel goed voorbereid was. Ik ben toegekomen in de uitgeverij voor een gesprek en ik had de inhoudsopgave van het boek al bij me. De uitgever had niet verwacht dat er zo veel te vertellen was over bloggen en was echt onder de indruk. Ik kreeg onmiddellijk groen licht.

Doordat het een kleine uitgeverij was, heb ik ook echt mijn goesting mogen doen. Voor de lay-out koos ik zelf een illustrator en het boek is echt helemaal geworden wat ik wou. Het heeft de prijs wel iets opgedreven, en dat is dan direct de meest gehoorde kritiek.

Wat ik enorm leerrijk vond in je boek (en wat me enorm heeft geholpen), is het onderdeel over jezelf organiseren. Hoe ervaar jij dit? Hoe is dit hoofdstuk tot stand gekomen?

Dit was voor mij een van van mijn favoriete hoofdstukken om te schrijven. Ik ben bezeten door organiseren. Ik zou enkel en alleen daarover nog een boek kunnen schrijven. Ik ben voortdurend op zoek naar lifehacks, apps en trucjes om het leven efficiënter te maken. Het was één van de mooiste complimenten die ik kreeg, zelfs van mijn lief die geen blogger is, dat na het lezen van dit hoofdstuk mensen zich beter konden organiseren voor hun blog, op het werk, …

Het was een belangrijk hoofdstuk voor mij omdat het heel erg ik is. Ik was dan ook bang dat mensen na het lezen van het boek me een totale freak zouden vinden. Want voor iets meer chaotische mensen komt dit waarschijnlijk te strikt over. Het werkt dus niet voor iedereen. Maar toch heb ik er heel wat positieve reacties aan over gehouden.

Wat zijn volgens jou de goede en de minder goede kanten aan professioneel bloggen?

Goede kanten zijn dat je er iets aan verdient, wat de uren die je er insteekt goed maakt. Zo ga ik een jaar samenwerken met Neckermann. Ik ga hierdoor met mijn gezin op vakantie kunnen gaan en hier enkele blogposts over schrijven. Voor mij liever dit dan wekelijks reclame maken voor iets anders.



Minder goed is dat bedrijven je puur als een marketingstrategie bekijken. Je zet door commercieel te bloggen je imago op het spel en kan dus veel verliezen. Op je strepen durven staan is belangrijk!

Kan je mijn lezers in 1 zin overtuigen waarom ze jouw boek moeten kopen?

Omdat het een boek is over plezier en goesting en in combinatie met bloggen is dat een heel leuk gegeven. Het gaat over een hobby hebben waar je veel kan uithalen.

Heb je nog tips voor bloggers die dezelfde stap willen zetten?

Schrijf een boek dat nog niet bestaat! Er is heel veel nog niet beschreven over bloggen. Maar of uitgeverijen en lezers nu nog interesse gaan hebben in een boek over bloggen. Schrijf over iets dat bij jou past.

Tot slot: was het een eenmalig avontuur of mogen we ons aan nog meer verwachten?

Ik heb me daar zo enorm mee geamuseerd dat ik het onmiddellijk opnieuw zou doen. Jammer genoeg is boeken schrijven financieel veel minder interessant dan artikels schrijven. En vermits ik freelancer ben, zou ik andere opdrachten moeten weigeren om een nieuw boek te kunnen schrijven. Maar mocht ik de lotto winnen, direct!

Dankjewel Kelly voor dit geweldige interview!

Volgende week is het de beurt aan Lobke Gielkens van Leuke Wereld. Een blog vol leuke tips en tricks voor mama's en mini's én auteur van maar liefst 3 boeken!

Reacties

Een reactie posten

Populaire berichten