How I bullet journal: enkele misverstanden over bullet journalen (deel 2)



Ik moet eerlijk bekennen: ik had een bang hartje toen ik de post van gisteren online zette. Waarom? Ik had bang dat heel wat BuJo'ers mijn post als kritiek gingen beschouwen, wat compleet niet zo was, en dat ik misschien niet zo'n vriendelijke reacties zou krijgen. Gelukkig bleek het tegenovergestelde waar en kreeg ik, vooral op Facebook, heel wat fijne reacties. Nog eens een bewijs dat ik soms een doemdenker ben en dit een werkpuntje blijft voor mezelf.

In dit tweede deel van "How I bullet journal: enkele misverstanden over bullet journalen" heb ik nog 2 aanvullingen op wat ik gisteren al deelde. De vorige post gemist? Dit zijn de 3 misverstanden over bullet journalen die ik al weerlegde:

  1. een BuJo is enkel voor creatieve mensen

  2. een BuJo kost veel tijd

  3. je kan enkel BuJo'en met specifiek materiaal



Misverstand 4: ik kan niet mooi genoeg schrijven om een BuJo bij te houden

Lieve mensen, er is maar 1 iemand die je geschrift moet ontcijferen en dat ben jij zelf. Want voor wie hou je een BuJo bij? Voor aan anderen mensen te showen of voor jezelf? Ik heb een verschrikkelijk geschrift, maar zolang ik er zelf aan uitkan heb ik er geen probleem mee.

Ok heel eerlijk, ik kijk soms ook wel eens jaloers naar mensen hun mooie handschrift en de mooie spreads die daaruit volgen. Of naar prachtige handlettering. Maar het is een talent dat mij niet gegund is en dat is ok. Het houdt me zeker niet tegen om een BuJo als planner te gebruiken en al zeker niet om er foto's van te delen.



Misverstand 5: ik mag geen fouten maken in mijn BuJo, want dan is het verpest

Heel, heel, hééééééééél eerlijk? Dit is het "misverstand" waar ik me echt blauw kan aan ergeren. Ik lees soms over mensen die een pagina uitscheuren als ze een foutje maken of die soms zelfs hun notitieboek niet meer gebruiken. En dat gaat soms om kleine foutjes. Is missen niet menselijk? Ik ga iets zeggen waar veel BuJo'ers een geraakt hart van gaan krijgen: ik gebruik gewoon Tipex. Ja hoor, witte Tipex in mijn Moleskine.

Ik vraag me echt af waarom mensen zo een schrik hebben om fouten te maken. Je BuJo is een gebruiksvoorwerp, een tool om je leven makkelijker te maken. Als je heel de tijd schrik hebt om fouten te maken dan kan je die tool volgens mij niet optimaal gebruiken. 

(Weer even een zijnoot: ik kom van ver! Ik was zo een enorme perfectionist en een jaar geleden zou ik waarschijnlijk mijn schrift hebben buitegegooid bij 1 schrijffout of 1 uitgelopen lijntje. Dat ik dit nu kan loslaten en relativeren, zegt waarschijnlijk meer over mij en mijn groeiproces dan over BuJo'ers die een pagina uit hun BuJo scheuren bij een fout.)

Wat ik hoop te bereiken met deze posts? Dat mensen die angst hebben om een BuJo te starten toch de stap durven zetten. En dat iedereen zich terug de essentie van bullet journalen herinnert. En dat is organiseren en plannen op een manier die bij jou past en jouw leven eenvoudiger maakt.

Toch nog wat onzeker over hoe te beginnen? Er zijn nog enkele plekken vrij voor mijn workshop "start je eigen bullet journal" in Ninove op zondag 9 april. In juli zal er een workshop doorgaan in Roeselare en er is een mogelijkheid om een te plannen in Antwerpen. Interesse? Mail dan naar madebymisspixie@gmail.com. Passen de data of locaties niet? Vanaf 5 personen geef ik de workshop op verplaatsing. En voor wie ook dat niet lukt, heb ik binnenkort nog iets anders in petto ;)

Liefs,
Miss Pixie

#40dagenbloggen: 21/40
Aantal ingezette skipdagen: 2/6


Reacties

  1. Ik erger mij er ook zo aan. "Ik heb een foutje gemaakt, wat nu?" Nou ik kras of streep deze gewoon door haha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad :) Als ik geen corrector bij de hand heb, dan doorstreep ik en anders gebruik ik gewoon corrector.

      Verwijderen
  2. Ik heb geen BuJo maar het schriftje dat ik ooit van jou kreeg gebruik ik elke avond om er minstens 2 leuke momenten op te schrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook leuk :)
      Ik noteer dat ook (bijna) elke dag. Fijn om te weten welke bestemming het schriftje heeft gekregen.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten