Match made in heaven

Je hebt dat soms zo: een stofje en een patroon dat gewoon voor elkaar gemaakt zijn. Toen de nieuwste collectie van Soft Cactus werd gelanceerd, was er een stofje dat er voor mij direct uitsprong: Lightning lily in pastel turquoise. Instant verliefd. En ik wist ook direct welk patroon ik zou gebruiken: het heerlijke retrojurkje uit Het grote naaiboek van Femma.

Toch bestelde ik de stof niet meteen. Ik had nog zo veel stof en onafgewerkte projecten liggen en eerlijk is eerlijk: er werd de laatste maanden niet zo veel genaaid en al helemaal niet voor mezelf. Maar toen ik mijn retrojurkje dat ik eerder naaide nog eens uit de kast haalde, werd ik weer helemaal verliefd op het idee van een jurkje in die stof. Reken daar het lenteweer bij die me zin deed krijgen in felle kleurtjes en je kan zelf wel verzinnen hoe het verhaal verderging.




Ik had het uitgetekende patroon nog liggen van de vorige versie, dus het saaiste (en minst geliefde) onderdeel van het naaiproces kon ik overslaan. Ik kon onmiddellijk beginnen spelden en knippen. Ik was aanvankelijk van plan om het daar bij te laten. Want de vorige keer dat ik de jurk maakte zat ik er een héle dag aan bezig. Ik naaide toen nog niet zo lang en het was nog maar de tweede jurk die ik voor mezelf maakte. En een blinde rits had ik ook nog niet eerder gedaan.

Maar blijkbaar zijn mijn naaiskills er wel serieus op vooruit gegaan sinds ik die eerste versie maakte. Op iets minder dan 2 uur was de jurk geknipt, genaaid, gezoomd én zelfs gestreken. Ik had al een tijdje geen blinde rits meer ingezet en was wel weer wat nerveus. Bleek voor niets nodig, want ze zat er van de eerste keer blinder dan blind in :) Een geluk want de kleur van de rits bleek toch wat af te wijken van mijn stof. In de winkel viel dit niet zo op.





Het was nogal een winderige fotoshoot, dus let niet om het messy haar.

Miss Pixie zou Miss Pixie niet zijn, moest ze niet enkele aanpassingen maken aan het patroon. Eerst en vooral werd de rok ingekort. Ik tekende geen extra 3 cm voor de zoom en zoomde ruimer om dan de aangegeven 3 cm. En ik twijfel nog een beetje of hij niet te lang komt. Verder liet ik het gedoe met beleg achter mij en koos ik direct voor bias. Sinds ik dat gebruikte als oplossing bij mijn June dress ben ik daar echt fan van. Dus dit keer gebruikte ik het niet enkel van de armen, maar ook voor de halslijn af te werken.





Ik ben echt fan van het patroon en de jurk zit keizalig. Alleen kwam ik tot de conclusie dat een rits op de jurk niet zo handig is als je alleen thuis bent. Dus ik denkt dat ik de volgende keer het achterpand ook in een stuk ga knippen en de rits in de zijnaad ga zetten. En misschien ook zakjes ga toevoegen in de zijnaden, want dat is altijd handig.


Stof: Lightening Lily M pastel turqoise - Soft Cactus
Patroon: het heerlijke retrojurkje - het grote naaiboek
Bias en rits: Veritas
Jeansjasje: H&M
Fotograaf van dienst: het lief <3

Ik had nog stof over en besloot om enkele matchende accessoires te maken. Ik overtrok knoopjes met de stof en maakte daarmee een ring en een paar oorringen. Dat geeft de jurk nog net iets meer een retro-vibe.




Wat mij betreft zijn het patroon en de stof een echte match made in heaven! Ik kijk uit naar zonnige lentedagen om de jurk uit de kast te halen. Wat vinden jullie ervan? Geslaagd?

Liefs,
Miss Pixie

#40dagenbloggen: 23/40
Aantal ingezette skipdagen: 3/6

Reacties

  1. Supermooi! Een rits opzij lijkt inderdaad handiger, ja. En die oorringen: geslaagd! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gaat inderdaad handiger zijn! Het is uiteindelijk wel gelukt om de rits open te krijgen op mijn eentje, maar volledig dicht is te moeilijk.

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Echt zomers he :)
      Wel veel feller van kleur dan ik gewend ben van te dragen eigenlijk.

      Verwijderen
  3. Mooi gemaakt, staat je goed! En leuk met die oorbellen. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi! En zo tof, die matchende oorbellen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw ! En dat 'messy hair' is helemaal super :-)
    Knap werk , en zo tof met het jeansvestje en de sneakers !
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel :)
      Het was achteraf wel wat minder toen ik de stroppen uit mijn haar moest kammen :p Wind en ik, wij zijn geen vriendjes ;)

      Verwijderen
  6. Inderdaad een mooie match. En dan de oorbellen, superleuk! Dat moet ik ook eens doen. Het maakt je outfit compleet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel :)
      En dat is inderdaad zo. Ik maak vaak juweeltjes bij mijn outfits zo uit details van de stof.

      Verwijderen
  7. Knap! Patroon overtekenen en stof knippen is ook mijn minst favoriete deel van het maakproces :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuke jurk hé! ik maakte deze ook al een aantal keren. Tof modelletje! en je hebt leuke stofjes uitgekozen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel :)
      Ik denk ook dat die hier nog van onder de naaimachine gaat komen.

      Verwijderen
  9. heel leuk geworden! ik heb dat stofje in het donkerblauw gekocht, misschien moet ik er binnenkort ook eens mee aan de slag, nu het zonnetje zo leuk komt piepen

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire berichten