donderdag 30 maart 2017

Mijn lichaam staat nog op winteruur

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben sinds zondag helemaal ontregeld. De wereld doet van zomeruur en mijn lichaam staat nog op winteruur. Ik ben daar wel altijd al wat gevoelig voor geweest aan die overschakeling van winter naar zomer en omgekeerd. Ik had daar wel een dagje ofzo last van. Maar sinds mijn lichaam door een burnout ging, is het nog zo veel gevoeliger voor verandering. Heel mijn bioritme is er aan door de uurwisseling van afgelopen weekend.


Foto: Canva


Ik eet op vaste tijdstippen (met dank aan het hoofdberoep en de structuur van werken in een leefgroep) en kan dus meestal zeggen hoe laat het is dankzij mijn maag. Afgelopen week dus niet. Amper honger en als ik wel honger heb, is het op de meest bizarre tijdstippen. En dit onregelmatige eetpatroon zorgt ervoor dat de dagen zonder suiker moeizaam verlopen. Gelukkig heb ik geen koekjes of chocolade in huis!

Slapen en opstaan is ook helemaal ontregeld. 's Ochtends raak ik er al de hele week niet op tijd uit en blijf ik echt tot het laatste nippertje in bed liggen. Deze ochtend bleef ik zelfs tot 12 uur in bed en dat terwijl ik om 12u30 in mijn auto moet zitten. Stress!

En dan loop ik de hele dag vermoeid rond. Insert tonnen koffie. En dat er op het werk gewoon altijd koffie is, is zo gevaarlijk! Tegen dat ik dan thuiskom, ben ik weer klaarwakker. Ik probeer al de hele week mijn gewone avondroutine te volgen, maar het voelt zo raar. Normaal is het al donker als ik thuiskom en nu is het nog meer dan een uur licht. Het resultaat is dat ik dus veel later in bed kruip dan dat ik normaal zou doen. 

En later in bed wil zeggen later in slaap. En dat heeft dan de volgende ochtend weer effect en zo gaat de cyclus weer verder. Tijdens mijn therapiesessies leerde ik dat dit echt een trigger is voor een negatieve spiraal. Wanneer het op gebied van slapen, eten en drinken fout gaat, raak ik sneller overprikkeld en neerslachtig. Uit die negatieve spiraal raken lukt dan ook het best door ook terug aan de basis te gaan werken: voldoende slapen, veel water drinken en gezond eten. 

De hoofdberoep-werkweek zit er op. Morgen is normaal een bijberoep-dag met veel op het programma. Maar ik ga dit even moeten lossen en mezelf op het to do-lijstje zetten. En ik ga daar NU al mee beginnen. Bye bye computer, hallo warm bad!

Hebben jullie ook zo'n last van die uurwisseling? Hebben jullie soms tips om hier mee om te gaan? Wat zijn voor jullie triggers voor een negatieve spiraal?

Liefs,
Miss Pixie

#40dagenbloggen: 27/40
Aantal ingezette skipdagen: 3/6          

3 opmerkingen:

  1. Ik heb daar ook wel last van maar het betert wel met een lichtwekker. Ik moet om 5.15u opstaan dus dan is het nog donker. Verder probeer ik zoveel mogelijk op hetzelfde tijdstip op te staan om er routine in te krijgen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb er niet specifiek last van bij de wissel tussen winter- en zomeruur (al mogen ze wat mij betreft gerust eentje van de twee afschaffen), maar inderdaad: een paar nachten minder goed slapen => meer goesting in brol => diepere dipjes => slechter slapen = vertrokken voor een vicieuze cirkel.
    Misschien kan je proberen om de volgende keer de overgang al rustig tijdens de week te starten? Bij wijze van spreken vier dagen lang elke dag alles een kwartiertje opschuiven? Al is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, want openbaar vervoer, werk e.d. doen daar natuurlijk niet aan mee...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik herken het maar al te goed. Al heb ik dit jaar weinig last gehad, maar daar zat een laat griepje voor iets tussen, ik sliep de afgelopen weken alsof ik een winterslaap in te halen had.
    Effe alles on hold en me time inlassen is de enige manier om te voorkomen dat het blijft aanslepen.

    BeantwoordenVerwijderen